libert 600 non ves, plocka bort oljesmörjningen?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan!

Håller på att stoppa ner en Liberty 600 i min XLT nu...

Så min fråga är om jag ska behålla oljesmörjningen eller om man kan plocka bort den och blanda i tanken? Tänkte för vissa motorer behöver väll separat smörjning?


MVH
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nej de är helt upp till dig om du vill ha separat..de som händer är att du trycker in olja i förgasaren istället för att blanda i soppan..går minst lika bra å blanda i soppan..bara rycka bort slangarna från oljepumpen och sen kabeln för den...sen ev. plugga nipplarna för oljeslangarna på förgasarna..sen äre bara börja köra med oljeblandat:)

OBS 3% ska du ha i tanken...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, för jag har för mig att vissa motorer smörjer nånting mer också med den separata smörjningen... Och eftersom jag inte har så stor koll på en Liberty 600 så tänkte jag att det är bäst att fråga först :)


Btw, är det inte 2%?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
nej de är helt upp till dig om du vill ha separat..de som händer är att du trycker in olja i förgasaren istället för att blanda i soppan..går minst lika bra å blanda i soppan..bara rycka bort slangarna från oljepumpen och sen kabeln för den...sen ev. plugga nipplarna för oljeslangarna på förgasarna..sen äre bara börja köra med oljeblandat:)

OBS 3% ska du ha i tanken...
STOPP STOPP...

läs vad han skrev,ja det är rätt det du säger men en del motorer KRÄVER smörjning och då räcker det inte med att köra oljeblandat
Bl.a så har Liberty 800 smorning på vevaxellagrena och dom smörjs INTE via oljan i bensinen,vet inte hur det ser ut på 600 orna men på 800orna så går det ner slangar på vevhuset på vardera sida

Och ja du kan köra på 2%,du kan pröva dig fram,tanka 2% och kör några repor,kolla stiften och se hur dom ser ut,vita=mer olja svarta=mindre olja
chokladbrunt=perfekt
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Haka av vajern MEN låta behållaren vara kvar, ha lite olja i den så då smörjer den pumpen och lite olje går ner i lagrena.
Sedan bara blanda på i tanken!

Så tänker jag göra på min efter att jag talat med några olika personer..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Oki, som jag misstänkte... problemet är att vajern till pumpen är något hemmapulat då det verkar som orginal vajern gått av en gång, därför tänkte jag om man kunde blanda i tanken, men jag får ta och fixa en ny vajer och köra separat då? :)


Marcs: Behöver man inte vajern för att få ner olja på lagerna?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Det är ju bara att plocka bort vajern helt från pumpen, för pumpen snurrar ju som på tomgång då jämt.. Så har lite olja kvar i behållaren, för då kommer den oljan att smörja lager + pump!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
STOPP STOPP...

läs vad han skrev,ja det är rätt det du säger men en del motorer KRÄVER smörjning och då räcker det inte med att köra oljeblandat
Bl.a så har Liberty 800 smorning på vevaxellagrena och dom smörjs INTE via oljan i bensinen,vet inte hur det ser ut på 600 orna men på 800orna så går det ner slangar på vevhuset på vardera sida

Och ja du kan köra på 2%,du kan pröva dig fram,tanka 2% och kör några repor,kolla stiften och se hur dom ser ut,vita=mer olja svarta=mindre olja
chokladbrunt=perfekt

JUSTJA:D dem har ja ju helt glömt:) men finns ju såna där små burkar man fyller olja i och drar till nipplarna:)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det är ju bara att plocka bort vajern helt från pumpen, för pumpen snurrar ju som på tomgång då jämt.. Så har lite olja kvar i behållaren, för då kommer den oljan att smörja lager + pump!

Och det är du säker på? vill nämligen inte ha några lagerras..
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Dom jag pratat med har sagt det iallafall, så jag får väl lita på dom!

Du ser ju ifall du tar bort vajern, och har halva behållaren t.ex. med olja.. Så märker du ut med en penna och ser ifall det minskar!
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Hänvisar till denna tråd Glenne :D Som jag gjorde på mitt VES block. Jag vet inte hur ditt ser ut men... http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27720
Som sagt har du nipplar som går till blocket tycker jag inte du ska plocka bort allt helt utan att göra om. Jag ska trycka in fett nu till veckan hade jag tänkt, i min nippel.

Men som sagt jag vet inte hur ditt block ser ut riktigt och vart du har din oljepump. Men jag hade bara en nippel på variatorsidan där satte jag en fettnippel, sen borrade jag upp en extra oljekanal i mitten på blocket.
För kollar man på dom i staterna som gör blockmods som typ 440 blocken så sätter dom bara en fettnippel på variatorsidan! Sen tar dom bort pumpen helt.

Jag kör alltid 2,5% olja i tanken. 2% är väl "standard", på vissa motorer ska det tydligen vara 3%. Men för att vara på säkra sidan alltid lite extra ;)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
är 99% säker på att det går separata oljeslangar ifrån pumpen till lagren på din motor.
Alltså, måste du fortsätta förse de lagren med mer olja separat.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja som redan skrivits. Tar du bort pumpen måste du förse smörjning till lagren på annat sätt. Jag gjorde tvärtemot dig på min IQ440 när den 600 konverterades.
440in kommer med en fettnippel (samma typ i boggien t.ex) på PTO sidan så den byttes till en nippel för oljesmörjning. Antar att det borde gå att göra tvärtom på din så kolla upp den möjligheten, dvs lagren smörjs av fett och kolvarna av oljan du blandar i tanken... Vet dock inte serviceintervallen på hur ofta man behöver trycka i nytt fett men det är ju inte speciellt svårt bara man kommer ihåg att göra det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Fixa det som är "fel" på oljepumpen och behåll oljesmörjningen. Din motor kommer garanterat hålla längst så. Går såklart att fixa så den går på oljeblandad soppa men då bör du veta vad du gör.

Verkar många som hejvillt plockar bort oljepumpar hit och dit och visst motorn "funkar" (ett tag) efter det men många har nog inte riktigt koll på hur oljekanalena är borrade i motorblocket för att alla lager ska få olja.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Oki, ja jag får väll göra det... Är ju bara att fixa en ny vajer till pumpen samt justera in den så den skickar på rätt mängd olja så den inte får för mkt eller för lite olja... hur man nu gör det?