Koppla in batteri F7

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Har en liten undran med ikopplande av cigguttag på min F7.
Har kopplar som följande.

Så min fråga är den hur detta kommer funka med laddningen, då gps´en som jag ska använda cigguttaget till använder ytterst lite ström, som i sin följd kommer få batteriet att hålla sig relativt fulladdat hela tiden, hur blir det då med att jag inte har en laddningsregulator, kommer batteriet fortarande försökas laddas med följd att det kokar eller går sönder pga överladdning eller kommer den funka iaf???
Spänningen som batteriet får ligger på ca 13.5 volt
nån elkunnig får gärna komma med synpunkter på denna koppling...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Koppla in batteri

tror du måste ha en regulator..för annars kommer den ladda hela tiden..eller nånting som bryter iaf..:)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sv: Koppla in batteri

Jo min tanke oxå men jag har sett andra gjort denna koppling som funkar med ett blybatteri, men vad vet jag, mina kunskaper inom elektronik är lite begränsade =)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Koppla in batteri

låter som att den kommer ladda hela tiden.och genom de överladda batteriet.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Sv: Koppla in batteri

Gissar inte du nu?

jag är inte bra på el men visst laddar bilar hela tiden???
Jo bilar laddar hela tiden men dom har en volt regulator och diod brygga på generatorn som bestämmer hur mycket batteriet ska laddas tex är batteriet tomt så skickar den på mer ampere och äre fullt så gåre mest runt i generatorn.

Ungefär så har jag för mig det fungerar
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Koppla in batteri

borde ju vara så.för laddar man de hela tiden så smäller de till slut då de börjar koka.. likadant om de inte skulle finnas "underhållsladdning" när batteriet är färdigladdat med en batteriladdare tex
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Koppla in batteri

Till att börja med har skotern givetvis också en voltregulator. Annars skulle inte en elpryl hålla, 12V-lamporna skulle t.ex. flyga all världens väg vid gaspådrag och 35V spänning.

Hur går det till när en generator "skickar på mer ampere"? Amperen är ju en följd av dels spänningen (volten), dels effekten (watten). Ett oladdat batteri utgör mer motstånd = högre effekt, vilket ger högre ström (W / A = V).
Så länge generatorn lämnar samma spänning så blir också strömmen samma om belastningen inte ändras. När batteriet laddas sjunker motståndet i batteriet, därmed effektförbrukningen och därmed antalet ampere. Men det är ingenting som generatorn påverkar.

Varsågoda och döm ut :)
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Sv: Koppla in batteri

Det ser bra ut
Batteriet är ju bra att ha efter likriktaren
Det glättar ut så likströmen så den blir fin så att säga
Annars så har man alltid lite brumm kvar efter likriktaren
Det kan man fixa med ett batteri eller en kondensator ( glätta )
Kolla spänningen vid batteriet när du kör motorn
Även på lite varv
Ska inte ligga på mer än 14.2 volt
Laddningen av batteriet sköter sig själv sedan om spänningen är rätt
Det är motståndet i batteriet som styr laddningsströmmen
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Koppla in batteri

Det ser bra ut
Batteriet är ju bra att ha efter likriktaren
Det glättar ut så likströmen så den blir fin så att säga
Annars så har man alltid lite brumm kvar efter likriktaren
Det kan man fixa med ett batteri eller en kondensator ( glätta )
Kolla spänningen vid batteriet när du kör motorn
Även på lite varv
Ska inte ligga på mer än 14.2 volt
Laddningen av batteriet sköter sig själv sedan om spänningen är rätt
Det är motståndet i batteriet som styr laddningsströmmen
Var ju ungefär det jag sa :)
Kom att tänka på en sak till igår. Är läget sådant att batteriet i de flesta fall kommer att vara fulladdat, och laddspänningen är ganska hög, så kan du med fördel montera två likriktarbryggor i rad. De stjäl ungefär 1V styck, och med lägre laddspänning tål batteriet mer.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sv: Koppla in batteri

Det ser bra ut
Batteriet är ju bra att ha efter likriktaren
Det glättar ut så likströmen så den blir fin så att säga
Annars så har man alltid lite brumm kvar efter likriktaren
Det kan man fixa med ett batteri eller en kondensator ( glätta )
Kolla spänningen vid batteriet när du kör motorn
Även på lite varv
Ska inte ligga på mer än 14.2 volt
Laddningen av batteriet sköter sig själv sedan om spänningen är rätt
Det är motståndet i batteriet som styr laddningsströmmen
Det tackar o bugar jag för :rock::rock::rock:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Sv: Koppla in batteri

Min Grizzly, Trapper, Everest har någon typ av regulator som skyddar batteriet från överladdning. Det går inte alls till batteriet dirrekt från motorn, den går till nån liten svart "låda" som är jordad och allt :hmmmm2: Ingen aning vad det är men den har deffenetivt nåt med överladdning att göra.
Från den går det till batteriets plus-pol. Och alla mina skotrar har nåt likande i sig. Så... är det rätt eller fel?

... en annan kort fråga?
Var kan man köpa GPS till skotrar och vad kan en sån kosta, en med bra kvalitet för ett litet pris?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Koppla in batteri

... en annan kort fråga?
Var kan man köpa GPS till skotrar och vad kan en sån kosta, en med bra kvalitet för ett litet pris?
Dustinhome har sjukt bra pris (1695 kr) på Garmin Nüvi 500 just nu. De flesta ligger över 3000 kr på den.
Skoterledskartan köper du av Mikael, www.kartman.se, 400 kr för första året och sen 100 kr/år. Lätt att installera.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Koppla in batteri

Till att börja med har skotern givetvis också en voltregulator. Annars skulle inte en elpryl hålla, 12V-lamporna skulle t.ex. flyga all världens väg vid gaspådrag och 35V spänning.
Är som du säger en förutsättning för någon form av el på skoter.

Hur går det till när en generator "skickar på mer ampere"?
En generator "skickar" aldrig "mer ampere", det är lasten på generatorn som "begär" mer ampere. En oreglerad generators utspänning varierar kraftigt med varvtalet, därför sitter det en s.k. "voltregulator" efter. Finns både likriktande och icke-likriktande voltregulatorer och själva regleringen är riktigt rå, den kortsluter helt enkelt generatorns utgång när spänningen överstiger 14-15 volt.

Amperen är ju en följd av dels spänningen (volten), dels effekten (watten). Ett oladdat batteri utgör mer motstånd = högre effekt, vilket ger högre ström (W / A = V). Så länge generatorn lämnar samma spänning så blir också strömmen samma om belastningen inte ändras. När batteriet laddas sjunker motståndet i batteriet, därmed effektförbrukningen och därmed antalet ampere. Men det är ingenting som generatorn påverkar.
Mnja... Ett urladdat batteri har visserligen ett högre inre motstånd men också en lägre inre polspänning, det är skillnaden mellan pålagd spänning och inre spänning som ger en viss ström över det inre motståndet. Normalt begränsar man laddströmmen in till batteriet då det inre motståndet inte räcker för att begränsa laddströmmen och också skapar överhettning av batteriet. När batteriet sedan är laddat sänks som du säger det inre motståndet som instinktivt känns som om laddströmmen borde öka men den inre spänningen ligger nu nära den pålagda och då blir strömmen låg.

Skotrar har en ganska rå laddkrets utan aktiv strömbegränsning som mer eller mindre förutsätter att inte generatorn kan koka batteriet. Man kan inte sätta in ett för litet batteri, jag hade nog valt 10Ah och större för att se till att det inte kokar.