skötsel/service tips edge x 600 -02

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja, så det blev en "ny" skoter i år..
innan säsongen börjar hade jag tänkte ge den en ordentlig översyn och service.

något speciellt med dessa eller andra nyttiga tips? tänkte mest på avgasportarna och vad den ska ha för stift, vilken olja osv?...
hur kollar jag variatorerna så dom är shyssta?.. ös på bara..
hastighetsmätaren funkar inte heller så det får bli första steg...

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kika så alla lager i boggin ä fräscha.. du kan även rucka lite på sekundärvariatorn så känner du om något lager är kasst på den axeln..
avgasportarna kan du ta isär och rengöra (lägg dom i bensin ett tag så är det lätt att rengöra dom sen:))
stift har du ju.bara köpa likadana:)
köp helst champion då libertymotorerna går bäst på dom tydligen....
olja så kör då jag med statoils, annars spelar de ingen roll enligt mig.allt smörjer så länge de är 2t olja=)...

variatorerna kan du kika på så sätt att du tar ett bändjärn.bänd så att korset släpper från vikterna (primären). sen känner du på rullarna så att dom rullar fint och att dom inte har nå plana slitna ytor eller gropar... sen kan du komp testa motorn så ser du om de är dags för nya ringar/kolvar.

byt olja i kedjehuset.

sen allmän rengörning är bra å göra=)

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tack för det..
så det är bara att skruva isär "locken" för avgasventilerna o pillra isär, rengöra o sätta ihop?
spelar det ingen roll om det är mineral/delsyntet/helsyntet 2-takt olja?
skulle gärna vilja veta vilka stift som SKA sitta där, inte säkert att det sitter rätt stift på den fast den går bra..
sen har jag dåliga erfarenheter av champion + 2takt..
ngk har alltid funkat bättre för mig tidigare men det kanske är annat nu..

Edit: den startar kanonlätt men man måste "hålla den vid liv" när den är kall annars bluddrar den och dör
enligt förra ägaren har den alltid varit så oberoende om det är -30 eller +10
sitter det tomgångsmunstycke på dessa eller är det bara bränsle/luft skruvar?

Edit2: nån som har en likadan och kanske kan tipsa om lämplig bestyckning och drevning?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har en edge 700.. den använder jag NGK B9ES till och den funkar kanon med dem stiften!
Gällande olja kör jag på OKQ8:s skoter TT olja..funkar bra tycker jag!

Dem är ganska fett bestyckade från fabrik..original är det 430..men du kan utan problem köra på 400 main jet..

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, låter bra.. får bra pris på OKQ8 skoter TT så det får förbli den oljan då..

den går bra i övrigt, enbart tomgången som är knasig.. var/hur justerar man tomgångsblandningen?
skotern kommer ifrån Vilhelmina, vet inte om det är så stor höjdskillnad så det rör bestyckningen i övrigt.. men ska kolla vad som sitter där i förgasarna..

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Kollar man på cdi boxen så står det R Sparkplugs only.. Alltså ska man ha BR9ES isåfall :)
det är märkligt det där jag har kört på champion stift hela förra vintern och jag tycker skotern fick bättre gas respons på dom jämfört med NGK R stift

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
men champion stift finns ju oxå i resistorutförande.. jag får nog vika mig på denna punkt, det blir vad som är rekomenderat, Champion RN57YCC...

är det samma princip i boggien som proX:en som tagits upp i andra trådar?
vill nämligen få bort slacket i fjädringen..

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Har ett serviceprotokoll som jag fick då jag lämnade in min skoter ifjol.
Kommer dock inte på någon bra sida där jag kan lägga upp det så det blir tillgängligt för alla (det är en excel fil. )

Tips?

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
tack för det..
så det är bara att skruva isär "locken" för avgasventilerna o pillra isär, rengöra o sätta ihop?
glöm inte att inhandla nya packningar om du ska peta i avgasventilerna. helst tar du lös hela giljotinen för att se hur den ser ut. rengör, ta bort gamla packningar och montera nya packningar. en packning kostar 60-70kr åtgår två stycken. :)