Trasig packning + kolvar

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej ska byta kolvar på mxzan :D Snopro ska bli dyrare vad jag hört och de har inga hemma. Funderar på wiesco eller kimpex. Och när jag tog bort cyllindrarna såg jag att cyllinderfotspackningen var helt av vid en vattenkanal. (kanske hände när jag lyfte bort cyllindrarna) Eller så kanske det var innan och kan det ha och göra med tomgångsproblemet? :S
Men måste man byta packningen eller spelar det ingen roll?

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Dom brukar gå sönder väldigt lätt när man lyfter cylindrarna. Men givetvis ska du köpa en ny packning när du ska stoppa ihop den igen:)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Frågar du mig så hade jag gått och köpt kolvar hos din ÅF.. jag gillar inte sådana där andra kolvar.. men det är jag såklart..

Orginal är gjutna ja!

wiesco är överlägset bättre än kimpex faktiskt.. dessa är SMIDDA så varmkörning är A OCH O!!

när du byter topplockspackning, KOLLA hur många HÅL som är stämplade i den.. säg detta till din ÅF så får du en likadan!

/F

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
ok , jag har letat en cyllindersfotpakning hos en kille och han fick en bild och sa att det var en orginalpackning och att jag måste köpa en sådan orginal.
Om vi säger såhär är det någon skillnad på snopro och kimpex?(någon har sagt att det är samma tillverkare. )

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Man kan inte säga att man ska ha samma... de går tyvärr inte hehe..

Du måste titta på din gamla packning hur många hål du har i den.. typ emellan cylindrarna så är det urstansat hål.. det kan vara olika ifrån skoter till skoter, kan vara mellan 4-8 hål typ.. mest troligt har du 6 st men du MÅSTE kolla.. får du fel så kan den skära eller gå som skit =(

Kolvarna har jag ingen aning om.. jag håller inte reda på rackel :D

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Man kan inte säga att man ska ha samma... de går tyvärr inte hehe..

Du måste titta på din gamla packning hur många hål du har i den.. typ emellan cylindrarna så är det urstansat hål.. det kan vara olika ifrån skoter till skoter, kan vara mellan 4-8 hål typ.. mest troligt har du 6 st men du MÅSTE kolla.. får du fel så kan den skära eller gå som skit =(

Kolvarna har jag ingen aning om.. jag håller inte reda på rackel :D
hehe okey. Jag kan ta en bild på packningen så får ni se ;)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du kan köpa packningsmaterial för 40kr så kan du göra 200st cylinderfotspackningar..jag gjorde till min maskin.har funkat hur bra som helst..
vad de gäller kolvar så är inte kimpex något att rekommendera:) polarn köpte en sån..den sprack efter 20mins körning:(...