bestyckning liberty 600 non ves

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjena!


Gjorde ren förgasarna idag och kollade då munstyckena, 45 i lågfarten och 195 i huvudmunsycke i ena förgasaren och 190 i andra, antar att förgasaren närmast variatorn ska ha mer soppa för bättre kylning, men någon som vet om det är original munstycken i dessa gasare eller om inte vad ska det vara för munstycken original?


MVH//Glenn
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
45 låter rimligt..något högt faktiskt ..tror 40 hade vart mer optimalt..dock kör du säkerligen nära havet/samma höjd så de behövs mer soppa:p

vad som känns mer konstigt då är att du har 190 i mainjet och jag har 350 i min..dock har ja VES.men är ju ganska mkt skillnad..PLUS att du kör längre ner än jag..IOFS har ja pipor.men dom ska ju inte behöva så mkt större..aja

vad de gäller de där med olika munstycken har ja faktiskt aldrig upplevt..har polare som kör liberty och kör själv med de och har haft en liberty förut.och ingen har haft olika munstycken ...

har dock ingen bestyckningstabell men går maskinen bra så är de väl inga problem?:)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
joo.därför jag skrev att de behövs mer soppa när man kör närmare havet höjd... då de är lägsta punkten..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tankemiss?
Om de går fetare på lägre höjd, så behövs det ju mindre soppa?

beror på vad man syftar på:p att den går fett kan betyda att den får för mkt soppa som den inte kan förbränna och kan då börja blöddra..
men i mitt fall (kanske skulle uttryckt mig annat) men den behöver mer soppa ju "tyngre" lufft den får..och när de blir kallt blir luften tung då molikylerna blir mindre å de ryms fler på antal kubik man räknar på.... och kommer du längre ner "alltså mot havet då de är typ lägsta pungten man kan köra på" så får du ett högre lufttryck än uppe på typ 1000m höjd..och med mer lufttryck så får du oxå in mer molikyler i motorn och du behöver högre bestyckning..

blir de varmare blir luften tunnare och även när man kör på högre höjd så blir den tunnare:)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tror det sitter Keihin gasare i din skoter, och dessa har en helt annan bestyckning än mikuni. Så 190 keihin kan vara likvärdigt som 350mikuni.
Brukar även vara ruggigt jobbigt att bestycka in keihin förgasare, vet inte hur många miljarder gånger jag hade isär mina innan jag fick motorn att gå rent. Absolut inga förgasare jag rekommenderar :)

Men att ena sidan har större munstycke är precis som du säger för att variatorsidan behöver mer soppa för kylningens skull.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Stämmer att dom är riktigt svårjusterade, finns en del gamla trådar här på forumet ang. bestyckningen av dessa, andra nålar m.m var att föredra.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, jo det är keihin gasare, vet inte hur motorn går ännu, har inte kört den än pga snöbrist, men jag frågade mest för att jag tyckte 190/195 lät lite litet :)


Men han svar ju på gasen och så när man tomvarvar iallafall, men kan ju bli annat med rem på så klart men det där är det enda jag har "kört" den där motorn hitills..
http://www.youtube.com/watch?v=zRB9WYBy2v4
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har suttit och läst en del på forumet nu, verkar som folk iallafall går ner mot 180 på 700 motorerna, och då bör det ju bara ännu mindre på en 600... Hittade även en tråd där snubben påstår att det ska vara 160 i en rmk 600, alltså samma motor som jag har..

Så ska man gå efter allt jag läst nu så borde min gå grymt fett med 190/195..



Men jag vågar inte lita på det man läser på ett forum heller, så det jag får göra är att plocka ihop maskinen och invänta snön och se hur den går, går den fett så får man väll börja leka med lite munstycken och kolla stiften :)

Men hade varit kul och fått reda på vad originalbestyckningen är, så man ser på ett ungefär först och främst :)
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Läs sprängskiss från den skoter som motorn kommer ifrån så får du reda på std bestyckning
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Alltså sitter det för stora munstycken i min då... Undra varför.... Aja, vilket fall kommer jag prova som det är och utgå ifrån hur den går och färgen på stiften, sen börja med munstycken om det behövs :)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Alltså sitter det för stora munstycken i min då... Undra varför.... Aja, vilket fall kommer jag prova som det är och utgå ifrån hur den går och färgen på stiften, sen börja med munstycken om det behövs :)
Bestyckningen som star i sprangskissen behover inte vara det ultimata for dina korforhallanden sa jag rekomenderar dig att kora med skotern innan du ror nagonting.
sen sitter forgasarna i ett chassie som det ar latt att komma at for att byta munstycken sa det ar ju inte hela varlden om du skulle fa byta munstycken nar du ar ute o kor..

ursakta for att jag inte kan skriva alla bokstaver

mvh glenn
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo precis, därför jag tänkte slänga ihop skotern och invänta snön så man kan köra skotern och kolla hur den går samt färgen på stiften och utgå därifrån :)