Stor skillnad mellan Ski-doo Mxz -01 och Lynx Enduro -01?

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Hej!

Ska fara och kolla på två skotrar om nån dag.. Den ena är en Ski-doo Mxz 600 -01, med 28mm matta/32mm? Iaf orginalmatta. Rätt fint skick, 650mil, ingen krockskada nämner säljaren hmm :hmmmm2:

Den andra skotern är en Lynx Enduro 600 -01 med 32mm matta och gått 740mil.

Nu är mxz:an lite billigare än Lynxen, (skiljer 2-3000kr i pris). Iaf kanske det är lite bländande eller drygt med en skoter som är så gul :shocked: men jag tkr den är riktigt snygg :nod:

Har läst och hört att skillnaden mellan dessa är ganska minimala. Bättre boggie, fjädring och chassi har jag hört om Enduron. Men är det inte lite överskattat? Menar, det är ju i princip samma skoter, iaf samma motor. och utseendemässigt inte så olika. Iaf så har jag alltid gillat ski-doo mer än lynx.

Någon som kan berätta någon historia om tex polarens lynx som går och går eller kanske har gått många insugsgummin eller brist på annat? Eller kanske att Mxz:an drar Enduron utanför leden?

Jag bor i Norrbotten, Piteå. Inte så mkt snö hära. Och kommer nog inte hända många gånger jag åker upp till fjällen i vinter. Blir nog inte så mycket puderkörning, kanske 38% puder, resten på isen och leden.

Hjälp mig!!:loco: vill höra lite om skotrarna!:attention:

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
alltså, jag tycker jag har sett ganska många sånna här trådar startade av dig? använd sökfunktionen! finns hur mkt trådar dom helst om dom här skotrarna!

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
alltså, har tycker jag har sett ganska många sånna här trådar startade av dig? använd sökfunktionen! finns hur mkt trådar som helst om som här skotrarna!
Var några månader sen jag gjorde en tråd.. Jo sant, sökt har jag också gjort, men jag har inte fått någon direkt slutsats på det hela. Vill veta lite mer i detalj och inte bara i grova drag, "att ja fan ta lynx, bättre boggie, KÖP". Så det stor i de flesta trådar när dessa två är i jämförelse.

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Var några månader sen jag gjorde en tråd.. Jo sant, sökt har jag också gjort, men jag har inte fått någon direkt slutsats på det hela. Vill veta lite mer i detalj och inte bara i grova drag, "att ja fan ta lynx, bättre boggie, KÖP". Så det stor i de flesta trådar när dessa två är i jämförelse.
Få höra vad du vill veta i detaljer då? du kunde ju dock fortsätta på dina andra trådar.. tycker du vet det mesta om dom.

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Få höra vad du vill veta i detaljer då? du kunde ju dock fortsätta på dina andra trådar.. tycker du vet det mesta om dom.
Mest onödigaste kommentaren? >.< Var bara tyst. Kan du inte hjälpa till så gör inga fler inlägg. Bara onödigt tjafs.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du har nämnt dom största skillnaderna som jag tycker är till Lynxens fördel. Bättre fjädring och stabilare chassie. Och när du säger att du ska köra så mycket led så är det ju bra att ha lite bättre fjädring. Lovar att 2stroke har dragit alla skillnader i någon av trådarna som skapats om dom här två modellerna.

Men då du alltid gillat Ski-doon så köp den istället för att starta 20 likadana trådar.

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Bättre dämpare(clickers) och okopplad boggie på lynxen ;)
Okej! Tror du även en lynx enduro 500 har orken att dra köra på rullen? Kanske inte med 32mm matta? Iaf såg att det fanns en rätt billig ute, för under 25 000 ^^ gått 700mil, ej något bytt. tror du det är dags för kolvbyte samt insugsgummibyte?

Kommer bli min andra skoter det här. Tror du man har roligare på en Lynx enduro 500 01 än en Mxz 600 -01 om man tar med försäkringen, inköpspriset, tillförlitligheten.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Okej! Tror du även en lynx enduro 500 har orken att dra köra på rullen? Kanske inte med 32mm matta? Iaf såg att det fanns en rätt billig ute, för under 25 000 ^^ gått 700mil, ej något bytt. tror du det är dags för kolvbyte samt insugsgummibyte?

Kommer bli min andra skoter det här. Tror du man har roligare på en Lynx enduro 500 01 än en Mxz 600 -01 om man tar med försäkringen, inköpspriset, tillförlitligheten.
jo nog kan det vara dags för ett kolvbyte om den gått 700. så länge insugsgummina är sprickfria och hela så spelar milen ingen roll :)

är du intresserad av att köra på rullen så borde du nog sikta dig in på en 600, eller ännu bättre en 700, dock blir ju försäkring och soppan lite dyrare då ;)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Hej!

text***

Har läst och hört att skillnaden mellan dessa är ganska minimala. Bättre boggie, fjädring och chassi har jag hört om Enduron. Men är det inte lite överskattat? Menar, det är ju i princip samma skoter, iaf samma motor. och utseendemässigt inte så olika. Iaf så har jag alltid gillat ski-doo mer än lynx.

**text

Hjälp mig!!:loco: vill höra lite om skotrarna!:attention:
du har redan svarat på allt, om du tycker det är överskattat dom grejor som är bättre på lynx:en och själv gillar ski-doo:n mer, så ja köp den, finns hur många trådar som helst om just mxz:an och enduron! SÖÖÖK