Hur mycket skulle ni vara beredda att betala i medlemsavgift.

Hur mycket är du berädd o betala i medlemsavgift till skoterklubben.


  • Totalt antal som röstat
    116

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
skulle lätt kunna betala några hundra iaf för att dom skulle sladda lederna iaf några gånger per vinter. ser ju förjävliga ut här :/
Det är ju det tråkiga, kvalitén på lederna skiljer sig avsevärt mellan olika områden. Dock är detta fullt förståeligt då det är ideella krafter.

Obligatoisk ledavift skulle inte innebära fler medlemmar, däremot fler som kör olagligt på leden men framförallt fle rsom kör UTANFÖR lederna.....det gynnar inte någon skoterklubb. Nä det är bara bra marknadsföring som gäller.
De allra flesta kör på lederna oavsett vad de säger, om de så bara kör 100 m in efter utmärkt led till den lokala bensinstationen 2 ggr per vinter så kör de de facto efter en led. Måste till stora och öppna inlands/fjäll ytor för att undvika all ledkörning totalt.

För den delen inte sagt att det skulle vara liknande straff vid körning utan att ha erlagt en eventuell obligatorisk skoteravgift.
Även om man skulle vilja:becky:

Ämnet berör och har berört, bara en sökning här på forumet på ledavgift, betalled osv ger ju 30-40 träffar ett antal år bakåt men ännu är det inte slututforskat
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
(Vet ej om dessa länkar varit igång här)
Finns lite att läsa här angående skoterleder och finansiering.
På gott eller ont, bedöm själva...

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02T326

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GX02T452
Det jobbas ju på det även den politiska vägen, SNOFED kanske skulle engagera Sopperojesus (Törnman ) , han har ju en fantastisk förmåga att med alla till hands förekommande medel få sin vilja fram.

Då en hel del yppar den dåliga kvalitén/skötseln på leder som orsak till att strunta i att betala kan man undra om de förväntar sig E 4:an överallt.

Tänk om man skulle definiera vad de betalande har att förvänta sig av lederna, skulle acceptansen vara större då för att betala?

T ex

  • Regional skoterled=Skyltat, busk o slyröjt, trafiksäkra vägövergångar, medger medelhastighet om XX km/h, besiktigas dagligen och underhålls regelbundet osv......
  • Lokal skoterled= Skyltat,busk o slyröjt, uppmärkta vägövergångar, medger medelhastighet om XX km/h, underhålls regelbundet osv........
  • Lokalt skoterstråk=Skyltat, underhålls sporadiskt...
DVS tydliggöra för medlemmen att han inte kan förvänta sig E 4 efter alla 30-40 mil som klubben sköter utan kanske 30-50% av dessa (avlastar kanske klubben också.., är det/hinner man hålla perfekt skick överallt så är det en bonus.

:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är ju en omröstning som är öppen fortfarande så i den moderna tidens anda, till tops så den syns.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man får heller inte glömma att betalar man dagens 150-300 kr för medlemskap i en skoterklubb så har denna ofta tillbehörsrabatter hos olika skoterorienterade handlare på orten och det går även att få 100-200 kr rabatt på skoterförsäkringen försäkringen hos en del bolag
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag fattar inte hur de flesta skoterägare/förare tänker, uppskattningsvis har vi bara ca 1/3 som medlemmar i våra klubbar och som nämnts tidigare i tråden så slänger vi alla bort betydligt större summor/år på div skräp än vad ett medlemsskap i en skoterklubb kostar/år

Tänker man oxå på vilket nöje som upplevs (gissar alla) med skoterkörning blir det ännu märkligare att det framstår som en enorm ekonomisk uppoffring av många (de flesta) att betala 150-200kr för ett medlemsskap

Den betalande medlemmen får full valuta för sin pengar

Om skoterklubbar tynar bort pga dålig ekonomi, läs få/inga medlemmar eller för få sladdvilliga, så är risken stor för följande scenario
1. Leder underhålls inte, ingen sladdning, ingen märkning, ingen slyröjning
2. Skoterfolk börjar köra lite överallt med påföljd att kommunen, allmänheten, markägare mm börjar göra sina röster hörda på allvar och ett allmänt skoterförbud är nära förestående

Frågan är, är det detta den icke medlemmen vill uppnå??? Jag tror inte det så tänk till ni icke medlemmar, lös medlemsskap i er lokala klubb

Som säkert de flesta kan räkna ut så går det åt åtskilliga kronor under en säsong för att dra en sladd med tex en Viking, reparationer av sladd o sladdskoter, skyltar, kryss, stolpar, brobyggen mm mm. I vår klubb finns inte ens tanken på investeringar i form av tex. en ny sladd
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om skoterklubbar tynar bort pga dålig ekonomi, läs få/inga medlemmar eller för få sladdvilliga, så är risken stor för följande scenario
1. Leder underhålls inte, ingen sladdning, ingen märkning, ingen slyröjning
2. Skoterfolk börjar köra lite överallt med påföljd att kommunen, allmänheten, markägare mm börjar göra sina röster hörda på allvar och ett allmänt skoterförbud är nära förestående

Frågan är, är det detta den icke medlemmen vill uppnå???

DU har helt och fullt rätt och detta måste lyftas fram så att även den oinvigde inser detta och tar ställning