Slänger upp en projekttråd om min Polargris, blir tredje vintern jag har den nu.
Det är jag som har byggt om den, var helt org då jag köpte den.
Som sagt ett projekt tar aldrig slut så, kommer lite updates då & då
Som skotern står nu:
* Polaris Prox 440 -03 chassie
* Polaris VES 600 -01 motor med omgjord smörjning för körning utan oljepump, annars org.
* SLP dubbelrör med SLP slutburk
* V-Force3 reeds
* SLP Boost-bottle
* Moddad luftburk
* Mikuni "rack" 38or
* Djupare flottörbultar KN Racing (mer soppa runt mainjet & för att passa i chassiet perfekt)
* 600 primär & 440 sekundär
* 44as Polaris racingmatta
* 440 drevning
* 440 ställbar tändning
* Fly rakt fatbar + 6" höjare
* SLP PP skidor
* Org & crosshuv
* Nyrenoverade Walker Evans runt om
M.m.
Kör en liten snabb resumé vad som hänt dom senare vintrarna, orkar verkligen inte ladda upp alla bilder jag har, blir lite randombilder här & där.
Så här såg den ut vid köp. Vintern 07/08.
440 motorn sa upp sig redan samma vinter. Hade tänkt att få behålla den helt som 440 men ändrade mej rätt fort hehe
Motor inhandlades av Robin som han haft i tidigare Indybygge.
Tyvärr inga bra bilder under själv motorbytet men under sommaren -08 bytte jag till 600 ves motorn som kommer från en XC/EDGE -01
Vintern 08/09 var då en riktig skruvarsäsong då verkligen allting gick snett. Hade problem med tändningen, statorn lossnade, följt av bränsleproblem m.m. Bytte till V-Force3 reeds och lite mer godis. Sen bröt jag nyckelbenet så det blev inte mer än 20-30 mil kanske på hela vintern. Men den gick bra då den väl gick och då jag kunde köra den :lol:
Sen kom sommaren igen. Skotern revs ner i molekyler (dvs ALLT!) för att uppgradera allting. Tvättade upp allt, bytte lager i boggie, drivaxel, nya slides m.m.m. 44as Polaris racingmatta & SLP PP skidor monterades. Pulverlackade en del grejer. Även lite mer godis kom på den. Alla dämparna renoverades. Motorn revs även ner för en inspektion och för ombyggnad av smörjningen då jag tog bort oljepumpen (hur jag gjorde finns här http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27720&highlight=fettnippel ). Allting såg väldigt bra ut. Bytte impeller i vattenpumpen, tändplatta, svänghjul, insugsgummin, motorkuddar, m.m.m.m. kan göra listan lång, låter bilderna tala.
Det är jag som har byggt om den, var helt org då jag köpte den.
Som sagt ett projekt tar aldrig slut så, kommer lite updates då & då
Som skotern står nu:
* Polaris Prox 440 -03 chassie
* Polaris VES 600 -01 motor med omgjord smörjning för körning utan oljepump, annars org.
* SLP dubbelrör med SLP slutburk
* V-Force3 reeds
* SLP Boost-bottle
* Moddad luftburk
* Mikuni "rack" 38or
* Djupare flottörbultar KN Racing (mer soppa runt mainjet & för att passa i chassiet perfekt)
* 600 primär & 440 sekundär
* 44as Polaris racingmatta
* 440 drevning
* 440 ställbar tändning
* Fly rakt fatbar + 6" höjare
* SLP PP skidor
* Org & crosshuv
* Nyrenoverade Walker Evans runt om
M.m.
Kör en liten snabb resumé vad som hänt dom senare vintrarna, orkar verkligen inte ladda upp alla bilder jag har, blir lite randombilder här & där.
Så här såg den ut vid köp. Vintern 07/08.
440 motorn sa upp sig redan samma vinter. Hade tänkt att få behålla den helt som 440 men ändrade mej rätt fort hehe
Motor inhandlades av Robin som han haft i tidigare Indybygge.
Tyvärr inga bra bilder under själv motorbytet men under sommaren -08 bytte jag till 600 ves motorn som kommer från en XC/EDGE -01
Vintern 08/09 var då en riktig skruvarsäsong då verkligen allting gick snett. Hade problem med tändningen, statorn lossnade, följt av bränsleproblem m.m. Bytte till V-Force3 reeds och lite mer godis. Sen bröt jag nyckelbenet så det blev inte mer än 20-30 mil kanske på hela vintern. Men den gick bra då den väl gick och då jag kunde köra den :lol:
Sen kom sommaren igen. Skotern revs ner i molekyler (dvs ALLT!) för att uppgradera allting. Tvättade upp allt, bytte lager i boggie, drivaxel, nya slides m.m.m. 44as Polaris racingmatta & SLP PP skidor monterades. Pulverlackade en del grejer. Även lite mer godis kom på den. Alla dämparna renoverades. Motorn revs även ner för en inspektion och för ombyggnad av smörjningen då jag tog bort oljepumpen (hur jag gjorde finns här http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27720&highlight=fettnippel ). Allting såg väldigt bra ut. Bytte impeller i vattenpumpen, tändplatta, svänghjul, insugsgummin, motorkuddar, m.m.m.m. kan göra listan lång, låter bilderna tala.
Last edited: