Lite frågor ang skidoo mxz ho sdi -05

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.

Fick tag i en skoter i toppskick. Iaf utvändigt, den ser ny ut, har gått 500 mil.

Vad bör man köra för 2t olja i den? Han som haft den hade kört på någon helsyntet, han visste inte vilken dock.

Vad bör man kolla/åtgärda innan man börjar köra på riktigt? Hade tänkt lämna in den på service, men fanns inte tid innan nyår och ska till fjällen över jul/nyår.

Det jag läst mig till är att jag ska spänna kedjan, byta oljan i kedjehuset. Samt kolla så alla motorfästen osv sitter fast.

Är det någon "motorolja" mer än 2t oljan?

Vad mer bör man göra?

Mvh Daniel

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det spelar ingen större roll vilket märke på oljan du använder. Men använd helst en helsyntetisk olja då den är bättre för avgasportarna. Dom har annars lätt för att kärva om man inte rengör dom ofta.

När du spänner kedjan ska du bara dra åt bulten med handkraft. Alltså dra det du orkar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Rengör RAVE ventiler! Många kusar att hämta om dom kärvar samt en risk för haveri!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag köpte mig en rev ho sdi 05 i sommras som hade gått 450 mil. Efter att ha sökt på skotern på olika forum (bland annat här på snowmobile) så läste jag att spjällhusen blev igensatt med remdamm

Kollade upp detta på min och mycket riktigt var det massor av remdamm i spjällhuset och i reedventilerna.

Så detta lär du kolla upp och åtgärda.

Bara söka här på forumet så kommer du hitta trådar om hur du går tillväga!

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för svaren. Drog åt kedjan med handkraft(fingrarna), men fick ta i som tusan. det gick precis att dra skruven ett halft varv så jag fick i lås sprinten. Det borde vara ok eller?

Hittar ingen bra tråd om hur man rengör rave ventilerna. Kan någon snäll själ posta en länk?

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tack för svaren. Drog åt kedjan med handkraft(fingrarna), men fick ta i som tusan. det gick precis att dra skruven ett halft varv så jag fick i lås sprinten. Det borde vara ok eller?

Hittar ingen bra tråd om hur man rengör rave ventilerna. Kan någon snäll själ posta en länk?
Precis, jag tycker det låter bra!
Dra så hår man kan med fingrarna och om man inte får i låssprinten får man backa precis så lite som behövs!
Så gjorde jag på min 600 sdi-04!

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=3187

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=4378

Nu är jag lite trött i hjärnan så jag orkar inte läsa igenom trådarna, men om du använder sök funktionen så skall du svar finna! :ciao:

finns fler trådar som handlar om rave!

revyou2

Medlem
14 dec 2009
12
0
1
ume
om du rengör spjällhusen så ta även bort insugsgummina/reedventilerna och rengör dom!! kollla även så dom inte är spruckna! båda mina var spruckna, ena av dom från utsidan och det andra från insidan, så kolla dom!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ett tips! När du ska rengöra rave ventilerna! Ta inte bort låsfjäderringen som sitter på menbranet då det är ett rent helvete att få tillbaks den!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ett tips om du tar bort låsfjäderringen och ska sätta tillbaka den:

Jag använde ett glas som var strax större än "spåret den ska på" sen rullade jag låsfjäderringen över hela glaset och plopp!

Så satt den där, tog 15 sekunder per rave klocka :)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ett tips om du tar bort låsfjäderringen och ska sätta tillbaka den:

Jag använde ett glas som var strax större än "spåret den ska på" sen rullade jag låsfjäderringen över hela glaset och plopp!

Så satt den där, tog 15 sekunder per rave klocka :)
Ja just ja!! Nu när du säger det kom jag ihåg att jag hade den tanken men ja hittade inget lämpligt föremål för detta ändamål. Men som du säger med rätt "verktyg" går allt oftast smärtfritt