Skoter genom isen.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nu är första skotern sänkt för året.
Igår Lördag körde en förare igenom isen på Hålldammen i Järbo.
Föraren klarade sej maskinen ligger på ca 5meters djup.
Isen är 2-3cm o ett snötäcke på ca 40cm gör att isen lätt brister.
Hoppas ingen behöver sätta livet till men flera lär nog köra igenom i år.

Andvänd isdubbar det gorde inte den här föraren han hadde tur som överlevde.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enligt mig är de vansinnigt å fara ut på isen såhär års...är klurigt som satan att köra nu...

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Folk måste ju använda skallen lite, kasnke i trakterna där man tänkt bege sig ut på en is. eller kanske smyga sig ut med hjälp av sina ben och gå ut och provborra!

På vissa sjöar kan det vara riktigt bra is så här års, beroende på hur kallt det varit. i norra härjedalen där vi brukar åka var tossåsjön 30 cm i början av dec när jag var ute och provborra!

Man måste använda förnuftet lite oxå!

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Första skotern genom isen kan jag ju inte hålla med om, har en kompis som körde igenom för ca 5 veckor sen :p Sen har jag hört om en annan som gjorde det för 3 veckor sedan.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det finns gott om dårar. Hur fan kan man ge sig ut på ett par cm tjock is? Ren idioti. Skoteråkande får publicitet som vi inte behöver tack vare ett fåtal dårar.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
va och körde på en sjö idag som jag va och borrade i här om dan i, 10cm kärnis mitt i sjön. men som sagt sånt måste man ta reda på och inte bara ge sig ut :stupid:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
va och körde på en sjö idag som jag va och borrade i här om dan i, 10cm kärnis mitt i sjön. men som sagt sånt måste man ta reda på och inte bara ge sig ut :stupid:
Exakt, det är ju detta som är det viktiga vart man än kör, har man inte kännedom så skaffar man sig det före och inte efter.

Precis som påpekas, detta skapar onödig och negativ publicitet också.

Tyvärr verkar det numera att trycket på att börja köra tidigare och tidigare ökar trots att det egentligen inte är skoterföre ännu på många ställen, så länge snön är lös ned till stock och sten så kan det ju kosta rejält.

Vi får hoppas att vi slipper rubrikerna om skotrar genom isen under Jul och Nyår då många börjar köra

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Många sjöar är förädiska med kallkällor, dolda utlopp, strömmar och annat otyg så även om isen är tjock å fin mitt på sjön så kan det finnas mycket svaga områden.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Många sjöar är förädiska med kallkällor, dolda utlopp, strömmar och annat otyg så även om isen är tjock å fin mitt på sjön så kan det finnas mycket svaga områden.

Den risken finns ju alltid att det kan finnas en vak eller vid utloppen är isen alltid sämre! Så det gäller som sakt att ha kunskap och känna till sjöarna man ger sig ut på, alt följa om det finns, led som går över sjön då det oftast brukar vara packat och på så vis bra fruset där! även om det inte är en garanti!

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det man bör tänka på bär man passerar en is i hög fart för att man är osäker är att nästa dag kanske en familj kommer tuffande i just ditt spår.
När dom kommer fram till isen så ser dom att du klarade att åka över och då borde det vara ok att åka i ditt spår. Självklart så är det den som rattar skotern som skall ta reda på att isen håller, är leden ruskad eller stakad så har klubben som sköter leden provborrat och beräknat att den skall hålla.

Kör med huvudet kamrater!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det man bör tänka på bär man passerar en is i hög fart för att man är osäker är att nästa dag kanske en familj kommer tuffande i just ditt spår.

Kör med huvudet kamrater!
Det där är banne mig på pricken hur jag alltid resonerat, det handlar om att tänka i nästa steg precis som Chief Oren Lyons myntade uttryck "att man ska tänka 7 generationer framåt inför varje beslut som rör fler än mig själv" (fritt ungefär ur minnet"

Samma sak om man viker av från en led, t ex till fjälls så ska man inte vika av mjukt och stilla utan istället göra en 90 graders sväng ut från leden, då kommer inte familjen nästa dag i nedsatt sikt att följa mitt spår och hamna fel.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
vilken sjö då?
trevligt med en till gräsmyrbo här på forumet :ciao:
jamen tjenare :D
"Krangsjön" (kommer inte på vad den egentligen heter :cheesy:) går bara bra att köra på och den mindre som ligger nån km bort. lite vatten på nått ställe men isen håller :)