Formula 500 SLS -96 Växlar inte rätt!!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Som rubrik lyder, tjejens skoter växlar inte helt OK.
Det är precis som om den inte orkar varva ut helt, jag har rengjort sekundären på den och nu känns den annars, ja tror inte ja ha satt fjädern rätt??!!

Är inte nå bra på det här med variatorer så ja behöver hjälp!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Ingen som känner att dom kan dela med sig av sin kunskap??? Har provat söka men jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter??!! Finns ju en miljon olika variator trådar men ingen som jag får nått vettigt svar av!! :hmmmm:

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Minns inte exakta siffror just nu och givetvis vart ja tvungen att åka och jobba i sthlm så skotern är ca 80 mil bort.

Okej, nu kör vi lite påhittade siffror.
Förr varvade skotern ut på ca 7800rpm (?)
Rengjorde sekundären och nu varvar den 6300rpm (?)
Jag tror att jag har satt fjädern fel för nu är även tillslags varvet högre, med ca 1500rpm (?)

Jag ska dit skotern står den 1/1 och testa lite men det vore schysst om nån vänlig själ ville ta sig tid och förklara vad som händer om man spänner fjädern och vice versa!!!

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ta isär det du tog isär igen...och gör om gör rätt. För det låter helt klart som du satt tillbaka nåt fel som du själv tror. spänna fjädern?....däremot kan man byta fjädern i sekundären och det påvekar då tillslagsvarv och även toppvarv så det låter helt klart som den kan vara fel monterad.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sekundärfjädern påverkar inte tillslagsvarvet..... Det som styr tillslaget är primären och endast primären.

Primären pressar ihop/upp remmen och sekundären med hjälp av fjäder och helix håller emot så att skotern når optimalt växlingsvarv. Sätter du fjädern för löst spänd i sekundären så får du en snabbare(för snabb) uppväxling och skotern tappar varv och bööööööar.

Spänner du den för hårt så kan den övervarva i mellanregistret.

Monterar du den helt fel i sekundären då kan nog det mesta hända.....

Är du osäker så ta isär den och åk till ÅF så monterar dom ihop den åt dig för en billig peng...

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag får nog åka till ÅF och snacka med dom, har ju jobbat där innan dom började med skotrar så en bullpåse kan det ju vara värt!!

Tack ändå för svaren!