Justera sekundären på XLT -96

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Är det någon som vet om det går att justera sekundären och isåfall hur? Remmen ligger ca 2-3mm ovanför kanten på sekundären, vilket resulterar i att remmen blir lite för spänd, inte så att den är som en pianotråd så att skotern går framåt på tomgång, men den ligger och tjuter lite på tomgång



Tack på förhand..
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Tjena

Är inte hundra men på dom där har jag för mig att man måste ta isär variatorn o lägga en bricka bakom variatorn är inte säker dock någon kanske vet bättre än mig
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Det finns 4 lägen på utsidan av varitorn som man kan justera remmen på, sedan måste man öppna variatorn för att justera spänningen på fjädern!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hur menar du med 4 lägen på utsidan? Har inte skotern hemma så kan inte kolla hur det ser ut nu så en beskrivning vore bra :)
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Sa lite fel, det finns 3 bultar på utsidan av variatorn som du öppnar sedan kan man justera i 5 lägengenom att vrida den, tror att det är så :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Man lossar alltså bara bultarna, man tar inte bort dom? sedan kan man vrida skiten i olika lägen? enda man justerar då är gapet alltså? inte nån "hårdhet" på fjädern eller liknande?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjena, har kikat lite på det här nu, som du sa, sitter 3 bultar på variatorn och sedan nummer 1-5 samt ett spår på brickan som sitter där, antar att man vrider den.... Men hur påverkas de variatorn? alltså vad är 1 och vad är 5? Dvs vilket är mer eller mindre osv?


Sen smyger jag in en fråga till, hur spänner man fjädern i sekundären?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ok, hörde inte jag nånting om när jag tog skoterkortet iallafall... Men isåfall är det konstigt att remmen ligger och tjuter lite på tomgång eftersom remmen är till en rmk 600 och cc måtten mellan variatorerna är samma (mätt) som på rmk 600 -99 med samma motor :)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Ok, hörde inte jag nånting om när jag tog skoterkortet iallafall... Men isåfall är det konstigt att remmen ligger och tjuter lite på tomgång eftersom remmen är till en rmk 600 och cc måtten mellan variatorerna är samma (mätt) som på rmk 600 -99 med samma motor :)
så va de på min xlt oxå men de var för att motorn stog snett
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ok men motorn står inte snett på min, men jag anser att remmen är för spänd, som sagt, inte som en pianotråd men den ska antagligen vara lite mindre spänd, har provat tryckt isär skivorna för hand på sekundären så remmen ligger jämns med kanten och då blir remmen lagomt spänd eller hur man ska säga :)
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Nu vet jag inte riktigt om det är hack 1 som ger högsta läget på remmen eller om det är hack 5, men det är ju bara att testa! ingen katastrof om det är fel. Fjädern spänner du genom att ta isär variatorn, sedan kan man flytta fjädern i 4 olika lägen, det är ganska logiskt när man väl tagit isär det hur man ska göra :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, tack för svar, misstänker att den inte växlar tillbaka "tillräckligt snabbt" med nya motorn av nån anledning, för trycker man på och sedan släpper av och gasar igen känns det som den fortfarande ligger ganska högt växlad, antar att det blir skillnad om man spänner fjädern en aning, dock tappar man väll lite acc när den inte växlar ut riktigt lika snabbt?

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar :)