Problem med IQ 600rr

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Brorsan har problem med sin IQ 600rr den startar men så fort han börjar gasa så dör den och går bara att få igång igen om man väntar ett tag och samma sak händer igen.
Nu undrar jag om någon annan har haft nått liknande problem, har inte själv varit och kollat på den än så jag vet itne så mkt mer just nu.

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
kanske boxfel har varit med om samma men då gick det ibland få igång den å köra ngr km sen stod den igen..Har skotern stått med soppa i en längre tid så blir det ett vitt klet i förgasaren detta täpper till allla munstycken. Har sjäv mkt problem med det moderna bränslet inom mitt jobb med säsongsmaskiner. för att eliminera box felet kan han ju brova ge motorn en sup i stiftet direkt när den har stannat å se om den startar igen på 1a rycket eller kanske praya lite startgas i luftburken precis när den vill på att stanna om den rusar upp igen så är problemet soppan.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kanske boxfel har varit med om samma men då gick det ibland få igång den å köra ngr km sen stod den igen..Har skotern stått med soppa i en längre tid så blir det ett vitt klet i förgasaren detta täpper till allla munstycken. Har sjäv mkt problem med det moderna bränslet inom mitt jobb med säsongsmaskiner. för att eliminera box felet kan han ju brova ge motorn en sup i stiftet direkt när den har stannat å se om den startar igen på 1a rycket eller kanske praya lite startgas i luftburken precis när den vill på att stanna om den rusar upp igen så är problemet soppan.

du menar väl ändå att de oxiderar om den står UTAN soppa i förgasarna...
visst blir de ju avlagringar och skit när de är soppa..men de blir inte alls lika mkt som när du tömmer förgasarna..
vad man ALLTID ska göra är å starta skotrarna ett par gånger under somrarna samt ha lite soppa i tanken jämt.men fylla på fräsch soppa när skotern ska köras..dålig soppa är mångas problem..

ett tips då.. ta å rengör dina förgasare.vilket är ett riktigt finjobb.som tar 10-15 min om inget strular..
ett vägagångssätt jag kör med.som funkar riktigt bra är att du:

börjar med att lossa choken vid konsolen..skruva lös muttern då alltså..sen petar du in choken under huven..
Loss med tratten (10mm hylsa för skruvarna). sen lossar du remmen, fortsätt å lossa sekundären sen.. sen lossar du luftburken och den kommer smyga ut som en fågel på våren när du har tagit bort variatorn (det går att få ut den med variatorn dära men betydligt bökigare och tar längre tid..
sen är de bara ta en skruvmejsel och skruva lös klarena på gasagummina och ta sedan ut gasarna åt sidan..öppna flotör huset. de sitter en skruv i kanten samt att stora "hylsan/bulten" i mitten..sen är de bara blåsa rent och rengöra allt.... sen är de bara å backa bandet när du smäller ihop:)..

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Troligtvis har du vatten eller skit i gasarna, så jag skulle börja med att rensa dom. Lycka till :blink1:

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Brorsan har problem med sin IQ 600rr den startar men så fort han börjar gasa så dör den och går bara att få igång igen om man väntar ett tag och samma sak händer igen.
Nu undrar jag om någon annan har haft nått liknande problem, har inte själv varit och kollat på den än så jag vet itne så mkt mer just nu.
Kontrollera så att inte choken ligger på. Gjorde den på min skoter samt en annans på forumet. Bölar riktigt bra då ! kontrollera alså på förgasarsidan släpp efter spänningen om den är för hårt spänd vajjern.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
förlåt läste slarvigt förra gången!

Ingen bestycknings fel... men kanske att nån liten luftkanal eller liknande frysigt till ..som gör att motorn får för mkt bränsle och dör.. ta in skotern i värme och töm gasarna och häll t-sprit igenom dom.. och pröva om det hjälper..
Har du fräsch bensin ??

om inte så kan det vara nått elektroniskt fel, tändhattar glapp,kablade skadat, gashandtaget kontakterna som spökar(pröva spänn gasvajern), cdibox m.m