Phazer turbo luftfilter

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Hejsan.
Har hunnit köra litegranna med turbon nu och den verkar vara hur kul som helst.

MEN. Ett problem som jag hade första dagen jag var ut och körde, var att luftfiltret packade igen efter ett par pudersvängar, Jag var då tvungen att stanna lite då och då för att ta bort snö kring filtret och turbon under dynan.

Jag provmonterade sedan ett par kåpor på sidan.
Se bild:


för att hindra snö från att spola in under dynan, men problemet verkar ändå kvarstå efter att man har fastnat eller dylikt.

De sa på mcx att man skulle passa sig för att filtret kunde packa igen men har inte hört något speciellt mycket klagande om just detta från de som har turbos på sina phazer mtx.

Nytro'sarna har ju sin "snorkel" men finns det några sådanna till phazer's?
Har ni andra med phazer turbo upplevt samma problem? och vad har ni isåfall gjort för att åtgärda detta?

Tacksam för svar
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Jadå det sitter ett slags skydd över själva filtret men det hindrar bara snön att komma in i själva filtret. Problemet är att filtret behöver luft vilket inte kan passera packad snö som täcker filtret runt om :(
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ja detta är ett problem har själv haft problemet på nytron men efter att jag fick dit snorkeln så funkar de bra är lätt att slå till filtret så försvinner de mesta av snön.
du skulle helt klart få fram filtret så du lätt kan ta bort snön eller att du får upp de en bit svårt dock att få till de bra när allt är framåt å trångt.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Har funderat på en snorkel men har aldrig sett en phazer med en sådan.
Så det kan bli problem att hitta en som passar och dessutom vore det kul att höra hur andra phazer-turbo ägare har löst problemet utan en snorkel.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Tackar TIC, precis vad jag behövde : )
Det konstiga på hans bilder var att han hade luftfiltret precis som jag har det på de första, sedan på bilderna nedanför så har han en slags snorkel som mynnar ut bredvid slutburken. Men men, får maila killen och höra lite.

Hur går det med turbon din förresten, nöjd med resultatet? några problem?
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj Larsanboy!

Jo nog funkar min FX bra med turbo, har dock aldrig haft problem med luftfiltret, men jag är ingen lössnökille heller!

Inga direkta problem med turbon. Laddar dock lite väl mycke, nästan 1 bar. Skruvade 1 varv på wastegaten men det gjorde inte just nånting. Så man får väl skruva fler varv.

Har du flexrören kvar på avgassystemet? Jag tog bort mina och stum lade dessa för att förhindra läkage, då detta kan leda till brand!!!!!:mmph: Har då funkat bra i 25 mil!

Hur funkar din!
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Haj Larsanboy!

Jo nog funkar min FX bra med turbo, har dock aldrig haft problem med luftfiltret, men jag är ingen lössnökille heller!

Inga direkta problem med turbon. Laddar dock lite väl mycke, nästan 1 bar. Skruvade 1 varv på wastegaten men det gjorde inte just nånting. Så man får väl skruva fler varv.

Har du flexrören kvar på avgassystemet? Jag tog bort mina och stum lade dessa för att förhindra läkage, då detta kan leda till brand!!!!!:mmph: Har då funkat bra i 25 mil!

Hur funkar din!
Min matar på riktigt fint förutom då det packar sig på filtret vill säga. Men skulle bli hjälpt med en snorkel till veckan och eventuellt ändra dumpventilen lite då den är aningen fördröjd som den är nu.

Lät intressant det dära med flexrören. Jag kör med mina fortfarande och har väll inte hunnit köra så farligt mycket ännu men jag ska upp till fjällen en sväng nu i helgen och blir borta ungefär en vecka så då blir det upp till bevis.

Hur menar du att du har stum-lagt dina flexrör? Finns det "ingen" risk att den ska börja brinna dära då som vissa har gjort? Gärna om du kunde visa hur du har gjort för har nämligen vart lite orolig över just dessa och hade tänkt i vinter med dom jag har nu för att sedan göra en underhållskoll på vårkanten ifall dom behöver bytas.

Vet någon möjligen vad ett par nya orginal flexrör kostar samt vad mcx's egna kostar?
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Min matar på riktigt fint förutom då det packar sig på filtret vill säga. Men skulle bli hjälpt med en snorkel till veckan och eventuellt ändra dumpventilen lite då den är aningen fördröjd som den är nu.

Lät intressant det dära med flexrören. Jag kör med mina fortfarande och har väll inte hunnit köra så farligt mycket ännu men jag ska upp till fjällen en sväng nu i helgen och blir borta ungefär en vecka så då blir det upp till bevis.

Hur menar du att du har stum-lagt dina flexrör? Finns det "ingen" risk att den ska börja brinna dära då som vissa har gjort? Gärna om du kunde visa hur du har gjort för har nämligen vart lite orolig över just dessa och hade tänkt i vinter med dom jag har nu för att sedan göra en underhållskoll på vårkanten ifall dom behöver bytas.

Vet någon möjligen vad ett par nya orginal flexrör kostar samt vad mcx's egna kostar?
scrollar du ner här http://warrior.se/_galleri/album/2 så ser du hur det gick för honom orginal höll 80 mil och mcx höll i 10 mil
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Blir phazern jävligt instabil om man stoppar turbo på dom :O. ska nog köpa en lång phazer som kommer laddas med en turbo senare i livet.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
TIC: Kan bli intressant att se ifall det håller den hära säsongen. Det verkar vara ett ganska omfattande ingrepp eftersom flexrören ändå har en viss funktion. :hmmmm:

Men blir det bra så kanske man provar på någonting liknande efter den hära vintern. Men helst vill jag ge det lite tid först och åka lite snålskjuts på dig så att säga, hehe :)

Emme: Finns oändligt att läsa om just detta så rekomenderar att du spenderar en hel del att ringa, snacka och kolla runt innan du bestämmer dig men här har du lite grann att börja med:

Det gäller att du vet vad du ger dig in på. Det blir inte att bara tanka och vrida på nyckeln en hel säsong. Du får inte tänka att "ja men det är ju ändå en fyrtakt". Kompsänker du och laddar 0.8bar har du nästan dubblat effekten och du kan ju tänka dig att göra någonting liknande på någon annan skoter med likvärdig motor. Det blir en helt annan värmeutveckling och många har ju t.o.m brunnit upp. Det krävs en hel del mek-kunskaper och ett ständigt kollande så att allting är i schyst skick och funkar. Så att det inte blir allt för dyrt med verkstadskostnader. Sen så gäller det att tänka att man fortfarande bara har en liten 500cc motor och inte försöka hänga på dem med 800or osv. Effekten får du med turbon, men för att den ska bli rolig att köra krävs det dessutom mycket injustering av variatorer m.m.

Men lyckas man få den bra inställd i variatorer, är noga med montering och isolering, kollar så att allting är som den ska och kör med insidan av huvudet. Så har man enligt mitt tycke en väldigt optimal skoter som är liten, lätt och rolig med mycket effekt.

MEN, "misslyckas" man och inte bryr sig om att få den inställd ordentligt så den växlar på ordentligt osv, och inte heller kollar till sakern så får man en skoter som varken är rolig att köra och med en livslängd som en rotax 440 med full gas över isen under skärtorsdag.
 
Last edited:

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Tja igen!

Som sagt den som lever får se angående det här med mitt stumläggande av agassystemet, skall snart plocka bort bränsletanken för att kolla läget där under!

Tycker min dumpventil öppnar snabbt, har kopplat enligt kopplingsschemat! Iofs har jag lite grövre slangar än orginal. Skulle egentligen hellre vilja ha en Bosch återcirkulerande ventil då man blir så jäkla less på det där ljudet. puuuuusch, puuuuuuusch all the time:afraid:

Har du lite fler bilder på maskinen och byggandet, du verkar ha byggt en grymmt fin maskin, all heder till dej!

Ola
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Tja igen!

Som sagt den som lever får se angående det här med mitt stumläggande av agassystemet, skall snart plocka bort bränsletanken för att kolla läget där under!

Tycker min dumpventil öppnar snabbt, har kopplat enligt kopplingsschemat! Iofs har jag lite grövre slangar än orginal. Skulle egentligen hellre vilja ha en Bosch återcirkulerande ventil då man blir så jäkla less på det där ljudet. puuuuusch, puuuuuuusch all the time:afraid:

Har du lite fler bilder på maskinen och byggandet, du verkar ha byggt en grymmt fin maskin, all heder till dej!

Ola
Det där med dumpventilen att den släpper ut trycket väldigt snabbt ser jag bara som en positiv grejj. Eftersom enligt hur jag har förstått det hela så ju fortare dumpen släpper ut trycket så håller turbin-fläktbladen uppe varven mera efter du har släppt gasen då den inte bromsas ner av mottrycket som blir mellan turbinen och gasspjället och därmed kan den fortare varva upp igen och bilda nytt tryck när du sedan gasar igen.

Har själv pratat med killen som ägde phazern på warrior.se och han hade byggt om sin dumpventil så att den släppte ut trycket ÄNNU fortare än vad den gjorde "standard". Tycker själv att min är lite halvseg och han erbjöd att göra samma sak på min till veckan men jag håller fortfarande på att överväga och fundera lite. Det är ju i och för sig inga stora vinster men många små saker gör ju sitt till det stora hela.

Kan lägga upp lite bilder senare på skotern i tråden som du skapade för ett tag sen när jag kommit hem igen. Blåser iväg nu nästa vecka till fjälls och ser ut att bli fint väder med sol på dagarna så då borde det inte bli några problem med att få ett par fina bilder.

Angående snorkeln så fick jag äntligen tag i mcx idag efter mailande och 3 dagars ringande till deras tekniska support. De sa att det var vanligt att dom monterade snorklar på phazer's men just nu hade de slut material som väntades komma in igen i slutet på nästa vecka. Så kanske blir att svänga in hos dom då, annars skulle samma kille som skulle hjälpa mig med dumpventilen även kunna göra en snorkel åt mig som han hade på sin.
Annars sa de på mcx att man kunde i princip ta vilken slang eller rörbit som helst som hade 60mm innermått och göra en egen snorkel. Är ju i och för sig inga komplicerade saker när slangen/röret varken ska hålla för något tryck eller innehålla någon vätska, endast kall luft.