Ledavgift ?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo jag anade nästan att det var Snofed eller liknande som lobbat för förslaget. Men det är ganska långt från att en intresseorganisation vill ha en obligatorisk avgift.
Inte bara Snofed, detta hanteras i dagsläget via Nationella Snöskoterrådet med betydligt fler "kombattanter" och framförallt intressegrupperingar http://www.skoterradet.se/ , i deras handlingsplan för 2009 ligger ett utarbetande av förslag för finansiering som skulle vara klart 31/12 2009, presenteras säkert till deras forum i Luleå 18-19/3.
Tyvärr är då detta råd inget beslutande organ så tidsramarna sen är ju oklara, dock ligger det i pipeline även på riksdagsnivå http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=63&doktyp=ip&dok_id=GX10123&rm=2009/10&bet=123 där även hela protokollet finns att läsa.

Egentligen så är det många saker av detta som alla skoteråkare borde ha ett hum om så informationen utåt i dagens offentliga samhälle kan man ju tycka en del om, visst, det är svårt att nå de skoteråkare som bara är det sport och påsklov eller när det är något roligt som händer men detta är viktigt som sagt.

Vi vet följande:

De flesta klubbarna "går på knäna" när det gäller ekonomi,......
Ofta inte bara ekonomi, den ideella gnistan behöver tändvätska på många sätt.

Jag tror att vi generellt behöver bli proffsigare i äskande av pengar från olika håll, både från myndigheter och sponsorer så att man skapar en win win situation för parterna, alla vägar som får in mer pengar till klubbarna för framförallt ledskötsel kan och bör tas, sedan skiljer det ju mellan olika klubbar, en del har kanske bara 6-7 mil leder som nyttjas av lokala och "hemvändare" medans andra ligger mitt i ett genomfartsområde med hög trafikintensitet eller högt lokalt nyttjande på större delen av de leder man ansvarar för.

Den algoritm som fördelar pengarna från en generell avgift på ett någorlunda rättvist sätt blir intressant att se, förhoppningsvis har de något tills i Luleå.

Och ja, de äldre maskinerna och hur de skall räknas är viktigt, kan bara gå till mig själv så skulle direkt de 4-5 äldre bli avreggade.
Blir också intressant att se hur de räknar antalet maskiner, tar man t ex 15 år eller äldre som gräns för en avgift så återstår ca 125 000 maskiner, 500 kr på dessa ger 62,5 miljoner.
Detta kanske är mer än idag men en bit av kakan kommer att gå till de betalledsområden som vuxit fram, en del administreras bort och framförallt kommer säker många kommuner och kanske sponsorer se en möjlighet att ta bort hela eller delar av sitt stöd.

Sammantaget med att många troligen inte kommer att se någon anledning att betala in 150-250 kr till en klubb så blir det kvar samma pengar som idag.

Då är vi där igen, hur göra, lägga ned eller minska antalet ledkm.

Håhåjaja, huvet upp och fötterna ned.

Min övertygelse är att det viktigaste är att alla snöskoterförare ska vara anslutna till en klubb, helst frivilligt men varför inte ett krav på att vara medlem om man ska köra på lokala leder (5-10 km radie från bebyggelse vilket ju alla gör då och då (då fritas ju skogsägaren som bara kör hemifrån och ut i egen skog per automatik)

Vägen därifrån sedan blir ju starten på en mycket intressant resa både för klubbar och för Snofed men betallederna kommer inte att försvinna, tvärtom, där det finns möjlighet att göra affär kommer de att finnas jämsides med olika typer av förbud vilket då kan göra att belastningen på de fria lederna ökar....

Jag tror tyvärr också att detta kan dröja många år att genomföra, om det alls blir av.
Men som sagt detta går aldrig att genomföra, så länge inte alla skoteråkare förstått och insett fördelarna och inte bara ser problemen.
Så att vi får en nästan 100% accepstans till denna avgift.
Pudelns kärna, men vi är ju rätt överens sedan tidigare

Alltså vad man behöver är en strategi för att nå ut till alla skoterägare med adekvat information och att få med dem i en lokal klubb.

I korthet:
Hur nyrekryterar vi
Hur startar eller väcker man upp en klubb
Hur organiserar vi oss
Hur skapar vi intäkter
Hur undviker vi att bränna det ideella krutet

Det kostar initialt men sedan borde intäkterna överstiga kostnaderna och man bör i detta även hitta nyckeln till acceptans då det är få som med rätt information skulle kunna säga att "de där berör inte mig"

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Om det nu blir transportstyrelsen som ska administrera en eventuell "Skoteravgift", varför tror du att det skulle bli dyrare, jämfört med den registerhållningsavgift dom tar ut när dom administrerar vägtafikskatten för bilar, motorcyklar etc. ?
På bilar mm så hamnar ju slantarna i deras egen kassa, men nu är det ju fråga om att dela ut pengar till klubbar och då blir det inte många pengar kvar.

4

426H

Den algoritm som fördelar pengarna från en generell avgift på ett någorlunda rättvist sätt blir intressant att se, förhoppningsvis har de något tills i Luleå.
Ett sätt är ju att fördela pengarna till den kommun där skotern är registrerad, pengar från skotrar i stockholm och andra kommuner där det inte finns leder åker in i en pott som fördelas till skoterkommunerna.
Eller så får ägaren själv möjlighet att välja till vilken kommun/kommuner ledskatten skall gå.
Betalledskommuner skall naturligtvis inte få del av ledskatten!
Skotrar äldre än 15 år blir skattebefriade.
500 kr låter alldeles för lågt, 1000-1500kr är mer rimligt.

Vore skönt att få denna fråga löst en gång för alla, och få stopp på etableringen av nya betalledsområden med friåkningsförbud.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
På bilar mm så hamnar ju slantarna i deras egen kassa, men nu är det ju fråga om att dela ut pengar till klubbar och då blir det inte många pengar kvar.
Själva administrationen av ex. vis bilskatten, betalas via en registerhållningsavgift, denna avgift är 40:-. Då det är en avgift så är den öronmärkt till detta.

Men själva bilskatten, den försvinner i statens stora "Svarta hål", det är väl inte ens hälften som går tillbaka till vägar etc. Detta på grund av att en "Skatt" inte går att öronmärka.

Blir det en Skoterskatt så försvinner denna också direkt ner i statens "stora svarta hål".
Men om det istället blir en skoteravgift, som ju är föreslaget, så går ju denna avgift att öronmärka till vad den är tänkt för, skoterledsunderhåll etc. !
Sedan så är det ju fullt möjligt att låta Transportstyrelsen sköta om själva administrationen, dom tar bara ut en avgift för detta, finns det sedan fastslagna mallar vart och hur pengar skall fördelas, så kan det väl inte bli så mycket dyrare att administrera detta, jämfört med bilskatten.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
xxxxx
Vore skönt att få denna fråga löst en gång för alla, och få stopp på etableringen av nya betalledsområden med friåkningsförbud.
Håller med, det är ju en av poängerna med en skoterAVGIFT.
Medel från en skoteravgift skall bara utgå till "Fria" leder.

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Själva administrationen av ex. vis bilskatten, betalas via en registerhållningsavgift, denna avgift är 40:-. Då det är en avgift så är den öronmärkt till detta.
Registerhållningsavgiften täcker dock inte kostnaden, således kan man ju räkna med att kostnaden för denna administration inte heller kommer attklara sig på 40:-/år då det i detta fall handlar om mer administration.
Sen ser man nog till att skoteråkarna kommer att få vara med att fylla det stora bottenlösa hålet.

Personligen tycker jag att det vore bra om alla skoteråkare kunde vara med och betala frivilligt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Registerhållningsavgiften täcker dock inte kostnaden, .
Intressant, enligt vad jag hört så är kostnaden 40:-/fordon, men vart har du hört eller sett någon annan kostnad ?

således kan man ju räkna med att kostnaden för denna administration inte heller kommer attklara sig på 40:-/år då det i detta fall handlar om mer administration..
Men om det kan ske utan att nyanställa personal, utan kanske räcker med uppgradera dataprogram, så kan det väl inte bli så mycket dyrare än vad det kostar att administrera fordonsskatter.

Sen ser man nog till att skoteråkarna kommer att få vara med att fylla det stora bottenlösa hålet.
Ja om det blir en skatt, men om det blir en öronmärkt avgift, så kommer ju inte denna avgift att gå till något kulturhus eller byastuga i Abbishult, utan till vad avgiften är öronmärkt med.

Personligen tycker jag att det vore bra om alla skoteråkare kunde vara med och betala frivilligt.
Det tycker jag också, men detta system har vi ju provat i över 30 år utan att det visat sig fungera. Det måste bli något annat system, för att säkerställa så att vi får fortsätta köra snöskoter liknande som idag, men hur ?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tydligen höjts från 40:- till 65:- från i år, jag har ännu inte fått årets bilskatt. Men nu vet jag. Tackar.

Men ponera OM det skulle kosta ytterligare 25:-, på 65:- så är väl inte en avgift kring "Hundringen"/snöskoter, så värst dyrt ?
Den största delen av inkomna medel på en föreslagen skoteravgift på 300 - 500:- skulle ju ändå komma ut till skoterlederna.

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Men ponera OM det skulle kosta ytterligare 25:-, på 65:- så är väl inte en avgift kring "Hundringen"/snöskoter, så värst dyrt ?
Den största delen av inkomna medel på en föreslagen skoteravgift på 300 - 500:- skulle ju ändå komma ut till skoterlederna.
Nej, det är absolut inte dyrt och jag skulle gärna betala det om det räcker med den avgiften för adminstrationen och att resten går till tänkt ändamål.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men om det kan ske utan att nyanställa personal, utan kanske räcker med uppgradera dataprogram, så kan det väl inte bli så mycket dyrare än vad det kostar att administrera fordonsskatter.
Det borde inte vara svårare än att en programmerare talar om vad datorn ska göra dvs en mall/applikaion som tar ut de uppgifter man vill ha

Det måste bli något annat system, för att säkerställa så att vi får fortsätta köra snöskoter liknande som idag, men hur ?
Sagt det förr, skyldighet att vara med i en klubb alternativt betalat för ett ledpass för att få åka på lederna lokalt jämsides med ett tydligt avståndstagande mot otillåten körning i alla dess former dvs även de sk frilöparna.
Helt enkelt att de 30-40 % som betalar via klubbmedlemskap tar sitt ansvar och vägrar åka med frilöparna.

Men hur?, hur ska vi nå de utomstående då många egentligen bara intresserar sig för skoteråkningen några veckor per år?

Det gäller ju att få så många som möjligt att förstå problemställningen för avgifter i olika former leder till restriktioner vilket kanske behövs då varken vi själva eller lagen klarar eller vill klara att hantera de som förstör för oss

Skotrar äldre än 15 år blir skattebefriade.
500 kr låter alldeles för lågt, 1000-1500kr är mer rimligt.

Betalledsområdena kommer att stå först i kön när det gäller pengar, de har också säkerligen en modern affärs/projektplan som backar upp deras argument.

Lite googling på "Finansiering av skoterleder´", "ledavgift" osv ger delar av information som egentligen borde finnas tillgänglig via en och samma websida hos t ex Snofed

2008 cirkulerade en siffra på en kostnad på 6-7 miljoner för 1200 km leder i Åre kommun(Lst Jämtland Möte den 9 september 2008 om skoterproblematiken i Jämtlands län.)=5 800 kronor per ledkm.

Låter väldigt högt och att overhead och investeringskostnader är tagna på väldigt kort tid så det borde finnas bättre siffror idag men köpta tjänster kostar multum!
Som jämförelse så ligger man på ca 500 CAD/3500 kr per ledkm inkl ideellt arbete i Ontario http://www.ofsc.on.ca/home.asp

Sälen -Malung Rätt och slätt http://www.salenskoter.se/SM.html redovisar förutom investeringar en driftsbudget på 2,3 miljoner för 370 km led=6 200 kronor per ledkm.

Sett mot det skulle dessa ca 1600 km leder suga 13 % av en avgift på 500 kr räknat på 150 000 registrerade skotrar av nyare årsmodell

Så ja, 1500 kronor eller mer är mera rimligt då det finns en hel del ledkm kvar i skotersverige och lederna ska ju underhållas året runt.

*Hur många tror förresten att kommunerna fortsätter att bidra om en generell avgift tas ut?

*Hur många tror att skoterklubbarna har kvar eller ökar medlemsantalet om generell avgift tas ut?

Jag tror då inte på något av det och det kommer att finnas många lokala ledkm som behöver skötas för att skotertrafiken ska kunna rättmätigas i våra närområden runt bebyggelse och tätorter

Nu ska ju inte alla km vara av standarden "Rätt och Slätt" men kraven på standard kommer att krävas av de/vi som tvingas betala, jag vill då se en tydlig kravspec på olika leder före man diskuterar vad avgiften ska ligga på för åker jag från A i BD län till B i AC län så ska ju märkning och underhåll vara likvärdigt, annars kommer man aldrig att få acceptans för en avgift hur billig eller dyr den än är.

Därför, ju mer jag vrider och vänder på det så är enda vägen att vi skulle lösa det själva, tyvärr är ju idealiteten mer eller mindre bränd på många ställen så viljan och orken kanske inte finns men ändock, kraften i idealitetet och frivilligorganisationer får inte förringas, den måste bara förvaltas väl och få det stöd den behöver både ekonomiskt och engagemangsmässigt.

I grund och botten borde det vara så att vi skulle vara så starka att vi fick del av den kakan vi betalar in till samhället och att vinterleder skulle betraktas som infrastruktur.

Som sagt, det är inte lätt att vara skoteråkare men f...b...t roligt, tråkigt bara att se hur utvecklingen styrs mot mera restriktioner och förbud pga att vi är för svaga för att kunna agera med kraft.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det gäller ju att få så många som möjligt att förstå problemställningen för avgifter i olika former leder till restriktioner vilket kanske behövs då varken vi själva eller lagen klarar eller vill klara att hantera de som förstör för oss.
Helt klart så är detta helt nödvändigt, för att få en allmän accepstans för en skoteravgift.

Betalledsområdena kommer att stå först i kön när det gäller pengar, de har också säkerligen en modern affärs/projektplan som backar upp deras argument.
Detta är något som skoterorganisationerna ska jobba mot.
Men man kan ju å andra sidan tänka sig att dom får ta del av medlen som ju är tänkt att gå till Transitleder. Men givetvis så ska ju då dessa vara avgiftsfria.
Att dom då löser ledunderhållet av övriga leder, med avgifter, "Drabbar" ju egentligen ingen.
För då det ju är frivilligt att lösa ledpass och åka på desa leder, eller välja andra avgiftsfria områden.
Och den som är på genomresa, kör då bara på dom avgiftsfria transitlederna.
I och med detta, så kan ju vi som turistande skoteråkare (Konsument) välja hur vi vill åka, "Betalledområden" eller fria områden.
Då blir det ju marknaden som bestämmer om betalledområden blir kvar eller inte.

2008 cirkulerade en siffra på en kostnad på 6-7 miljoner för 1200 km leder i Åre kommun(Lst Jämtland Möte den 9 september 2008 om skoterproblematiken i Jämtlands län.)=5 800 kronor per ledkm.

Låter väldigt högt och att overhead och investeringskostnader är tagna på väldigt kort tid så det borde finnas bättre siffror idag men köpta tjänster kostar multum!
Som jämförelse så ligger man på ca 500 CAD/3500 kr per ledkm inkl ideellt arbete i Ontario http://www.ofsc.on.ca/home.asp

Sälen -Malung Rätt och slätt http://www.salenskoter.se/SM.html redovisar förutom investeringar en driftsbudget på 2,3 miljoner för 370 km led=6 200 kronor per ledkm.

Sett mot det skulle dessa ca 1600 km leder suga 13 % av en avgift på 500 kr räknat på 150 000 registrerade skotrar av nyare årsmodell

Så ja, 1500 kronor eller mer är mera rimligt då det finns en hel del ledkm kvar i skotersverige och lederna ska ju underhållas året runt.
En sak som togs upp på skoterriksdagen i Luleå, var ju att skoteravgiften skulle gå till transitlederna och att mindre lokala leder skulle finasieras på annat sätt. Sedan så tror jag att på dom flesta håll så kommer det ändå krävas en arbetsinsats av volontärer, som ställer upp och kör prepareringsmaskinerna, röjer skoterleder osv. Precis som idag, men med den skillnad att man inte behöver slita på egna grejor eller lägga ut egna pengar. i Alla fall om vi pratar om större transitlederna.

*Hur många tror förresten att kommunerna fortsätter att bidra om en generell avgift tas ut ?
Dom kommuner som har eller inser att snöskotern drar in skattepengar till kommunen, kommer nog att fotsätta att ge en årlig summa.
Däremot så kommer det säkert att finnas kommuner som inte inser detta.
Men det kommer ändå att vara mycket med företagssponsring som övriga leder kommer att skötas om med, tror jag. Precis som på många ställen i Nordamerika

*Hur många tror att skoterklubbarna har kvar eller ökar medlemsantalet om generell avgift tas ut?
Jag tror att dom flesta skoteråkare måste inse att om detta ska fungera så behövs det skoterklubbar, där medlemar dels jobbar idellt, men även en klubb som kan bevaka skoteråkarnas intressen gentemot den som är ledskötare/ledhållare, för det behöver ju nödvändigtvis inte vara en skoterklubb. Utan det borde väl den som gör det billigast som ska ges möjlighet att utföra detta arbete. Vilket i få undantagsfall ändå lär bli en skoterklubb.
Men det är även viktigt att det finnns ett fortsatt "Bollplank" mellan skoteråkarna och andra intresseorganisationer, kommuner, myndigheter mm.
Precis som idag alltså, men då pengar till ledunderhåll kommer från fler skoteråkare, så borde ju klubbarna kunna sänka medlemsavgifterna betydligt.
Men givetvis så finns det ju en fara i att många resonerar att nu har jag gjort mitt, när jag betalat in min skoteravgift.

Nu ska ju inte alla km vara av standarden "Rätt och Slätt" men kraven på standard kommer att krävas av de/vi som tvingas betala, jag vill då se en tydlig kravspec på olika leder före man diskuterar vad avgiften ska ligga på för åker jag från A i BD län till B i AC län så ska ju märkning och underhåll vara likvärdigt, annars kommer man aldrig att få acceptans för en avgift hur billig eller dyr den än är.
Man får väl förmoda att skyltning och uppmärkning blir enhetlig på transitlederna i vart fall, för det är väl dit medlen från avgifterna går förmodar jag. Men givetvis så bör ju även dom lokala lederna ha sin enhetliga standard vad det gäller skyltning och uppmärkning.

Att standarden på själva ledunderhållet kommer att variera från plats till plats och ort till ort, tror jag inte att det går göra något åt, annat än att vi skoteråkare själva får möjlighet att styra hela eller delar av den avgift man betalar in, till det område som man vill ska ha det.
Då tror jag att det ligger i ledhållarens intresse att få bästa möjliga resultat av ledpengarna. Men ändå så är det så helt otroligt olika förutsättningar i vårt avlånga land, både vad det gäller trafikintesitet, längd på säsong mm., för att kunna uppnå en enhetlig skötsel standard

Därför, ju mer jag vrider och vänder på det så är enda vägen att vi skulle lösa det själva, tyvärr är ju idealiteten mer eller mindre bränd på många ställen så viljan och orken kanske inte finns men ändock, kraften i idealitetet och frivilligorganisationer får inte förringas, den måste bara förvaltas väl och få det stöd den behöver både ekonomiskt och engagemangsmässigt.

I grund och botten borde det vara så att vi skulle vara så starka att vi fick del av den kakan vi betalar in till samhället och att vinterleder skulle betraktas som infrastruktur.

Som sagt, det är inte lätt att vara skoteråkare men f...b...t roligt, tråkigt bara att se hur utvecklingen styrs mot mera restriktioner och förbud pga att vi är för svaga för att kunna agera med kraft.
Jag tror att det kan bli lättare att få ta del även av dom skatteintäkter som stat och kommun drar in på snöskotern i alla dess former, om man får upp ögonen dels för dom jobb som redan finns idag, men också dom som skapas av att näringarna runt skotern växer, när snöskoteråkandet genomgår en positiv utveckling. Men hur får vi till en postiv utveckling av snöskoteråkandet ?
Mycket av svaret finns ju i denna tråd.

Men jag tror att detta med en led/skoteravgift blir mycket svår att genomföra i Sverige, då det är så många olika viljor och åsikter som ska samsas ihop till en fungerande lösning.
Att få alla skoteråkare att tala samma "Språk", är som att gå över ett minfält, för det gäller att uttrycka sig rätt och väga in rätt ord, för annars .....:fish:
För alltför ofta vänds alla ord, medvetet och omedvetet, till sin egen fördel och blir det inte som man själv tänkt, så är det tyvärr alltid någon som ska hitta på en egen lösning och vägrar acceptera ett majoritetsbeslut. :nuts:

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För alltför ofta vänds alla ord, medvetet och omedvetet, till sin egen fördel och blir det inte som man själv tänkt, så är det tyvärr alltid någon som ska hitta på en egen lösning och vägrar acceptera ett majoritetsbeslut. :nuts:
Ett modernt sätt att medvetandegöra är ju den digitala informationstekniken.

Jag anser då att underlaget för ledfinansiering vilket är satt att presenteras på Nationella Snöskoterrådets forum i Luleå 19/3 borde finnas offentliggjort redan idag då det var tidssatt till att vara klart 31/12 2009.

Underlaget finns, programmet finns och säkerligen större delen av presntationsmaterialet finns så varför hålla inne med det, att lägga ut det förtar inte presentationen i Luleå, tvärtom, får vi möjlighet att värdera det före så blir ju alternativdiskussionen sakligare och mer konkret.

Även om det kan finnas kontroversiella saker så förtjänar det att kunna värderas redan nu mitt i brinnande skotersäsong då intresset borde vara på topp från fler än vad det är senare, snart stänger vi ju burken och kör skoter 4-5 veckor istället, sedan faller ju intresset för detta i minst ett halvår för de allra flesta tyvärr.

Ett modernt ledarskap skulle nyttja denna möjlighet nu för alla vägar till information, kunskap , förståelse och acceptans bör och skall tas för att tvätta bort "gubbastämpeln" (att det är några få gammelmodiga som styr våra framtida motoriserade rekreationsmöjligheter).

Tillägg till kostnadssidan, förutom Åre 1200 ledkm á 6-7 000 000, SM R&S 370 km 2 300 000 så finns SOND med 1600 km led, slår man ihop dessa ca 3200 km led mot en vägd kostnad på 6000 kr per ledkm så blir det knappa 20 000 000 dvs 25 % av en avgift på 500 kr uttagen från 150 000 snöskotrar.
Visst, de bör hanteras separat med egna intäkter men ?

VI har väl en 30000 ledkm kvar att finansiera!

Som sagt, Algoritmen vägd mot uppsatta krav på ledstandards för att erhålla pengar, nuvarande ledstandard hos alla intressenter, markarbetsbehov, röjningsbehov, materielbehov, maskinbehov osv ......blir nog lika intressant att skriva som den till googles/pricerunner/blockets osv sökmotorer

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tillägg till kostnadssidan, förutom Åre 1200 ledkm á 6-7 000 000, SM R&S 370 km 2 300 000 så finns SOND med 1600 km led, slår man ihop dessa ca 3200 km led mot en vägd kostnad på 6000 kr per ledkm så blir det knappa 20 000 000 dvs 25 % av en avgift på 500 kr uttagen från 150 000 snöskotrar.
Visst, de bör hanteras separat med egna intäkter men ?
Jag förutsätter att OM detta med skoteravgift skulle bli verklighet, så utgår bara medel från denna avgift till ledunderhåll av transitleder.
Hur många av dessa kilometrar inom ovan uppräknade Betalledområden som är transitleder, har jag ingen aning om. Men inte är det 3200 km led i vart fall.

Och anser sig ett ledbolag att man tjänar mer på att avgiftsbelägga även transitlederna, så förutsätter jag att då utgår inga medel från en allmän skoteravgift till dessa ledområden.
Detta förutsätter jag att våra skoterorganisationer är tydliga med.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Underlaget finns, programmet finns och säkerligen större delen av presntationsmaterialet finns så varför hålla inne med det, att lägga ut det förtar inte presentationen i Luleå, tvärtom, får vi möjlighet att värdera det före så blir ju alternativdiskussionen sakligare och mer konkret.

Även om det kan finnas kontroversiella saker så förtjänar det att kunna värderas redan nu mitt i brinnande skotersäsong då intresset borde vara på topp från fler än vad det är senare, snart stänger vi ju burken och kör skoter 4-5 veckor istället, sedan faller ju intresset för detta i minst ett halvår för de allra flesta tyvärr.
Snöskoterrådet är ju inget beslutande organ, så även om det presenteras ett eller en massa olika förslag på forumet i Luleå, så ska det säkerligen ut på remiss till alla inblandade organisationers medlemmar.

Sedan så lär det ju säkert debatteras friskt på detta forum och säkert en hel del andra också, när förslagen väl släpps, för att inte tala om på Snöskoterriksdagen i Älvdalen nästa höst.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snöskoterrådet är ju inget beslutande organ, så även om det presenteras ett eller en massa olika förslag på forumet i Luleå, så ska det säkerligen ut på remiss till alla inblandade organisationers medlemmar.
Även om det inte är beslutande så sett till de deltagande parterna så bör underlaget vara rätt "predestinerat" för vidare hantering i parternas egna led, projektet löper till 2012 och remissvarv har ju en fårmåga att ta tid.
Remisser kommer säkert som vanligt i midsommartid då snöskoterintresset är som högst:eyebrows:

Vår miljöminister hänvisar ju hela tiden till just Nationella skoterrådet och något resultat vill även han se före valet, det de kommer med kommer säkerligen vara förankrat och den påverkan som kan göras på den vidare resan är nog marginell för inte heller Snofed är ju tyvärr inte något mer än en remissinstans i sammanhanget och en rätt tillbakadragen och tystlåten sådan.
Med det menar jag inte att "bullrandet" och "enmansshoweriet" som varit skulle fungera idag men nog kunde de synas och höras mer än idag, det handlar ju om plattformsbyggande och hörs man inte regelbundet med både ris och ros så inte hörs man sedan när det verkligen behövs.

Men, det är en helt annan sak att vässa stadgarna mot en nyare omvärld och det uppdraget kan ju bara styrelse och klubbar göra för det är ju åt och för oss de arbetar.

Sedan så lär det ju säkert debatteras friskt på detta forum och säkert en hel del andra också, när förslagen väl släpps, för att inte tala om på Snöskoterriksdagen i Älvdalen nästa höst.
Självklart men det man kan fråga sig är hur många det når eller hur många som bryr sig, det sätter ju värdet på diskussionen, egentligen är vi ju inte många som är aktiva i ämnen typ detta.

Men, det borde ju finnas fakta hos admin på hur många som egentligen är aktiva i olika former, forummotorerna skapar ju statistik hela tiden på det man vill.
Här finns ju idag ca 16 000 registrerade användare men hur många är aktiva?, hur många läser kontra deltar i diskussionen?.

Hade vart lättare att se om ämnen typ restriktioner, ledavgift osv legat under en rubrik men jag tror tyvärr inte många här, i dagens läge hade vart in under det ämnet om man jämför med så viktiga saker som t ex vilka "goggles" som är hetast just nu.
Men iofs, man kunde ju skriva en attraktiv rubrik som "1000 Etec/240 hk standard " för sådant här som är betydligt viktigare.

Hursomhelst förtar det inte värdet på att diskussionen förs här, tvärtom, alla sätt att driva demokratin framåt är bra och många användare här finns ju också på andra forum.

Däremot så vil jag vidhålla att om underlaget läggs fram nu för offentligheten vore det bättre för den långsiktiga acceptansen hos hela skotersverige och tyckanden och tänkande blir mer sakliga direkt det presenteras

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
känns som jag har fått lite tipps på hur jag ska gå till väga nu.jag har varit och åkt i funäsdalen och betalade 500:- i led avgift för en vecka. jag sa tidigare att jag gärna betalar .men då ska ledarna vara bra också.har åkt skoter i 20År och alldrig åkt på så dålig led som det var i funäsdalen den veckan.Då skylde dom på snön hihi dit far vi alldrig mera. men jag var i kittelfjäll i helgen och jag var grymt imponerad av ledera så jag betalade en 100:- för att jag tyckte det var så bra.

4

426H

Alla som är genuint skoterintresserade borde verkligen bojkotta funäsdalen och deras helsjuka system för ledfinansiering. Det är många riktigt bra friåkningsområden som nu ligger helt öde under vintern. Snowmobile och andra skotertidningar borde inte heller ta in deras annonser, eller åtminstone inte skriva positiva resereportage på redaktionellt utrymme. Nordland, eller annan företrädare för tidningen, tycker ni verkligen att funäs har ett bra upplägg?