Ledavgift ?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Blir intressant att höra vad de kommit fram till, ETOUR arbetar ju till största delen med turistprojekt och analyser av olika slag, rapporten skulle ju enligt Nationella skoterrådets nyhetsbrev nr 1 finnas tillgänglig på deras hemsida inom kort...., innebär väl fredag efter det presenterats i Luleå.

Intressant att NV more or less ger klartecken när de tidigare vänt sig emot avgifter på skidspår som inte är inhägnade.

Vi får se och höra ved de säger, kommer du till Luleå Stig?

4

426H

Nån som läst hur denna Anna Grundén kommit fram till sina slutsatser? Hur kan hon dra slutsatsen att det fungerar bra med betalleder i REGLERADE "turistområden"? Vad tycker lokalbefolkningen i dessa reglerade områden? Vad tycker de lite mer "avancerade" turisterna som vill åka på annat än preparerade leder? Är detta verkligen ett acceptabelt system för andra än rena nybörjare som skall prova på skoteråkning för första gången och kanske "fiskegubbar" som bara är intresserade av att det finns en led från stugan till sjön? Majoriteten av oss som KÖR skoter måste väl ändå tycka att det är fullkomligt oacceptabelt att man endast är hänvisad att åka på leder????????

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta är utredeningen om finansiering av skoterledsunderhåll, som vi berört tidigare i denna tråd.
Var inte själv på skoterforumet i Luleå, men vad jag hört, en av dom saker som diskuterades där.
http://www.snoskoterradet.se/wp/wp-content/uploads/2010/03/R_2010_24.pdf
Läs den och kommentera !

Kiruna kommun vill inte enbart stå för ledunderhållet själva, utan vill att vi skoteråkare också ska betala för ledunderhållet.
[video=youtube;RidXncCo_Fk]http://www.youtube.com/watch?v=RidXncCo_Fk[/video]

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Från 1 januari 2011 är det krav på ledavgift för skoterleder detta värka gälla sveg härjedalen stämmer detta?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Alla som är genuint skoterintresserade borde verkligen bojkotta funäsdalen och deras helsjuka system för ledfinansiering. Det är många riktigt bra friåkningsområden som nu ligger helt öde under vintern. Snowmobile och andra skotertidningar borde inte heller ta in deras annonser, eller åtminstone inte skriva positiva resereportage på redaktionellt utrymme. Nordland, eller annan företrädare för tidningen, tycker ni verkligen att funäs har ett bra upplägg?
Jag svara gärna vad jag tycker. Kan betala ledavgift förutsatt att dom sköter underhållet av lederna som dom utlovar, vilket dom inte gör och därför har jag inte löst något ledkort där uppe dom senaste 2 säsongerna. Ledvärdarna har dessutom ingen laglig rätt att tillämpa böter vid icke löst ledavgift vilket dom missbrukar och personer som inte vet detta betalar. Jag betalar inte en spänn om dom inte sköter utlovat underhåll, dom har dessutom höjt priset trots att underhållet blivit sämre år för år. Personligen får dom hellre bojkotta ledunderhållet och ledavgiften och låta oss åka hur vi vill förutom tätort/naturreservat/nyplanteringsområden.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hi hi det värkar som om jag får sälja skotern.Nä skämt och sido det fanns ett sätt att betala ledavgift via mobil eller sms skulle det vara toppen.
men att jag ska jaga en klubb för att kunna få betala ledavgift för en halv dags körning och en annan på andra halvan av körningen tycker jag är väldigt besvärligt.det måste finnas ett lättare sätt för mig att passera 2 stområden där det är ledavgift.
Att betala tycker jag är helt rätt men tycker det måste finnas ett lättare sätt.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Tycker egentligen att de vore obligatoriskt att lösa ledkort.. Typ 1000 kronor per säsong och då får man köra på alla leder i hela sverige, sedan delas pengarna ut till respektive klubbar.. Tror vi skulle ha mycket bättre leder då.

Hur gör de i USA där de har autobans överallt? har länge funderat hur de finansierar de hela.. måste ju nästan vara någon obligatorisk avgift om man äger skoter.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Törnman har ju helt klart en poäng har man råd men en skoter så har man råd att lägga några hundralappar till klubben där man kör

Tyvärr verkar alldeles för få skoteråkare tänka så men varierande motiveringar.
Tror nästan att obligatorisk avgift är enda lösningen så att klubbarna kan överleva, kan inte direkt vara kul att veta att 7/10 (?)skotrar som passerar en när man är ute och sladdar inte betalar ett öre till klubben.

Vad säger ni som är aktiva inom klubbarna, hur många av skotrarna ni möter på leden är med och betalar?
Har ni försökt vända trenden på något sätt?, har det fungerat?
Själv tycker jag att man ser insändare lite då och då av en representant för någon klubb men det verkar tyvärr få liten effekt

Sen blir det en väldig problematik att fördela pengarna rättvist, man måste väl på något sätt försöka beräkna det på antal mil klubben har att sladda och försöka beräkna ungefär hur många skotrar som kör på lederna

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur gör de i USA där de har autobans överallt? har länge funderat hur de finansierar de hela.. måste ju nästan vara någon obligatorisk avgift om man äger skoter.
I de flesta stater så betalar man en registreringsavgift varje år, "skattemedel" skjuts till från bränsleskatterna samt att man har krav på ledpass/trail stickers.
Ungefär vilka pengar det rör sig om syns på bilden nedan där Michigan får vara exempel, ca 300 000 snöskotrar dvs ungefär i paritet med var vi ligger idag.
Själva ledavgiften kan variera mellan staterna och USA/Can beroende på modell för finansiering och kosta från 30 USD till 250 USD/CAD, där de har de dyrare avgifterna betalar oftast äldre maskiner 50 eller 75 % av summan.
Finns också varianter där "trailpass" är personligt dvs du kan köra vilken maskin du vill och där de är knutna till respektive maskin.

Hursomhelst går avgifterna till alltifrån anläggning av leder, sommar och vinterunderhåll, brobyggnationer mm samt även till säkerhetsarbete i olika former men det syns ju också på bilden.

Sedan får man inte glömma att de har som vi problem med synnerligen varierande status på lederna, bilderna visar ofta "autobahns" som körs med gigantiska sladdar men de har ju också många il mindre leder, och som alltid finns det en liten klick som skiter i att betala, dock inte som i Sverige där 70 % struntar i det.

Det är faktiskt fullt möjligt redan idag här i Sverige att göra det obligatoriskt med medlemskap eller ledpass för att köra.
Om den lokala klubben har markägaravtal så kan det göras obligatoriskt, visst alla skulle inte betala men det skulle säkert öka till 75% eller mer

Sen blir det en väldig problematik att fördela pengarna rättvist, man måste väl på något sätt försöka beräkna det på antal mil klubben har att sladda och försöka beräkna ungefär hur många skotrar som kör på lederna
Det här är en av knäckfrågorna och kan (enligt min personliga uppfattning) inte enbart baseras på antal maskiner och antal km led utan en av de största avvägningarna måste ju vara vilken prestation ledhållaren är beredd att utföra och hur de vill utföra den.
På något sätt bör man ju skapa en prestationsdrivande modell där man t ex premierar effektivare sätt att utföra underhållet.

En sak är definitivt säker, den dagen det finns en obligatorisk avgift måste det bl a finnas en nationell kravstandard (anläggande, broar, skyltning och underhåll sommar/vinter) för olika typer av leder och en vettig fördelningsmodell av medel för när alla betalar för det kommer kraven att öka radikalt på ledhållarna.

Hur många av dagens ledhållare är är beredda att axla större ansvar och krav även om det innebär mer pengar att röra sig med?

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
I de flesta stater så betalar man en registreringsavgift varje år, "skattemedel" skjuts till från bränsleskatterna samt att man har krav på ledpass/trail stickers.
Ungefär vilka pengar det rör sig om syns på bilden nedan där Michigan får vara exempel, ca 300 000 snöskotrar dvs ungefär i paritet med var vi ligger idag.
Själva ledavgiften kan variera mellan staterna och USA/Can beroende på modell för finansiering och kosta från 30 USD till 250 USD/CAD, där de har de dyrare avgifterna betalar oftast äldre maskiner 50 eller 75 % av summan.
Finns också varianter där "trailpass" är personligt dvs du kan köra vilken maskin du vill och där de är knutna till respektive maskin.

Hursomhelst går avgifterna till alltifrån anläggning av leder, sommar och vinterunderhåll, brobyggnationer mm samt även till säkerhetsarbete i olika former men det syns ju också på bilden.

Sedan får man inte glömma att de har som vi problem med synnerligen varierande status på lederna, bilderna visar ofta "autobahns" som körs med gigantiska sladdar men de har ju också många il mindre leder, och som alltid finns det en liten klick som skiter i att betala, dock inte som i Sverige där 70 % struntar i det.

Det är faktiskt fullt möjligt redan idag här i Sverige att göra det obligatoriskt med medlemskap eller ledpass för att köra.
Om den lokala klubben har markägaravtal så kan det göras obligatoriskt, visst alla skulle inte betala men det skulle säkert öka till 75% eller mer

Det här är en av knäckfrågorna och kan (enligt min personliga uppfattning) inte enbart baseras på antal maskiner och antal km led utan en av de största avvägningarna måste ju vara vilken prestation ledhållaren är beredd att utföra och hur de vill utföra den.
På något sätt bör man ju skapa en prestationsdrivande modell där man t ex premierar effektivare sätt att utföra underhållet.

En sak är definitivt säker, den dagen det finns en obligatorisk avgift måste det bl a finnas en nationell kravstandard (anläggande, broar, skyltning och underhåll sommar/vinter) för olika typer av leder och en vettig fördelningsmodell av medel för när alla betalar för det kommer kraven att öka radikalt på ledhållarna.

Hur många av dagens ledhållare är är beredda att axla större ansvar och krav även om det innebär mer pengar att röra sig med?
Ser absolut att de finns problemställningar som kan vara svåra att ta sig förbi.. men fattar inte att vi i Sverige inte skulle kunna ha något liknande, de skulle ju inbringa massor av miljoner och flera heltidsanställda som kan sköta lederna.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det här är det jag undrar över.

jag undrar hur dom som nu åker skoter från söder till norr löser dom typ 10st led bevis(avgiftsleder) eller hur gör dom?

Om jag får för mig att jag ska fara och åka skoter en dag i härjedalen och sedan åker jag någon annan stans(utanför betal leden till någon annan betal led) nästa dag ska man då betala ca 250.- på varge ställe som man åker på eller åker igenom.det kanske bara blir 5-10 mil på varge ställer? Hur fungerar den.Det skulle vara toppen om man kunnde betala 50-100 :- där man åker eller hur löser man det jag tänker då inte betala 250:- för en dags körning. nä tycker att det här mded betalleder måste tas väl om hand annars kommer det inte in några pengar.
Hi hi det värkar som om jag får sälja skotern.Nä skämt och sido det fanns ett sätt att betala ledavgift via mobil eller sms skulle det vara toppen.
men att jag ska jaga en klubb för att kunna få betala ledavgift för en halv dags körning och en annan på andra halvan av körningen tycker jag är väldigt besvärligt.det måste finnas ett lättare sätt för mig att passera 2 stområden där det är ledavgift.
Att betala tycker jag är helt rätt men tycker det måste finnas ett lättare sätt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ser absolut att de finns problemställningar som kan vara svåra att ta sig förbi.. men fattar inte att vi i Sverige inte skulle kunna ha något liknande, de skulle ju inbringa massor av miljoner och flera heltidsanställda som kan sköta lederna.
Precis, det är det jag inte förstår heller trots att detta ältats fram och tillbaka de senaste 15-20 åren.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Absolut inte hållbart.

Man ska minst kunna lösa ett kort som berättigar att köra vart det behagar inom länet/regionen och helst vart det behagar i Sverige, köpet ska gå att utföra via nätet, via sms och ev via lokal skoterklubb.

Dessutom ska naturligtvis dagens betalledsområden ingå i detta läns/regionkort.

RogerLindblom

Medlem
4 apr 2010
14
0
1
vet någon om det är ledavgift på skoterlederna runt Vemdalen ?
Runt Vemdalen kostar det 600 kr per skoter om du inte är mantalsskriven i Härjedalen. Är du "härjedaling" kostar det 300 kr. Ett märkligt och segregerande system. Man kan fråga sig om det är lagligt att ha olika avgifter för personer boende i olika delar av landet!

Hede och Hedevikens skoterklubbar är inte med i detta system (http://www2.herjedalen.se/forening/hedevikensssk/index.htm och http://www2.herjedalen.se/forening/2125/). Hede har ett eget ledkort som kostar 260 kr och är lika för alla. I deras senaste verksamhetsberättelse kan läsas: "Styrelsen beslutade under hösten att Hede Skoterklubb inte kommer att ingå i det samarbete som de flesta övriga klubbar i Härjedalen deltar i när det gäller obligatoriska ledavgifter. Huvudskälet till detta är att klubben motsäger sig olika avgifter för turister och ortsbor och att vi inte anser oss ha resurser för att uppfylla de krav som kommer att ställas på lederna om avgifterna blir obligatoriska. Därför kommer Hede Skoterklubb trycka upp ett eget Ledmärke för 2011." Mer finns att läsa på deras hemsida.

Medlemmar i Hedeviken och Hede skoterklubbar får åka på varandras ledsystem utan problem. Men behöver du åka med skotern ner till Vemdalen för att tanka får du problem. För då måste du ha det obligatoriska ledbeviset!

Gärna ledavgift men en rimlig sådan och lika för alla!

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Betala 100 kr bara för att åka igenom vemdalen med skoter tycker jag är svinaktigt. 2tim körning 100kr.
visst vet jag av att jag kommer att åka en hel dag i vemdalen då betalar jag 100:-

Den obligatoriska ledavgiften Då ska lederna vara bra detta tycker jag ska vara ett krav inte massa undanflyckter att vi har inte hunnit sladdat där eller skotern har gått sönder nä då ska det vara E4.