1st vs 2st kolvringar?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tjena som rubriken lyder varför vill vissa gå ifrån att köra en ring mot 2 ringar?

Vad jag lärt mej i 2tackts trimmnings väg är att den andra kolvringen bara gör nytta på låga varv och sedan bromsar på högre varv så varför vill man ha 2 på en motor som alltid går på höga varv?

funderar på MCB:s kolvkitt någon som har erfarenheter eller åsikter vad jag borde köra? Summit -05 600ho förgasare.

MVH//Robin
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Det är nog framförallt livslängden man vill åt med 2 ringar.
Räknar man över en längre tid så får du ju mer effekt med dubbelring.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men om man säger mina ringar som gått 600mil är inte äns sliten över hela ytan på ringen så den vill jag inte påstå skulle gått längre med 2 oslitna ringar?

Och motortillvärkarna vet jag inte vill göra en motor som dom inte får sälja reservdelar till men det sista dom vill är väl att det ska bli dålig komp i maskinerna? Så då borde dom satt i 2 från början om det har med livslängden att göra eller?

Jag säger inte emot dej bara mina funderingar kring svaret =)

MVH//Robin
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Ni har inte skrivet om värmeöverföring från kolvringar till cylindern.
Dvs.2 ringar betyda doppelt så mycke värmeöverföring.
Åt andra sidan blev med 1-ring i de senaste åren effekten dobbelt så mycket som för med 3-ringar.

Mvh./Hubbe
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Stål är väl ändå ganska dålig värmebärare så jag tror inte kolven skulle kylas av ringen särskilt när ringen är 1mm tjock yta? Däremot blir det friktion av den som kanske kan skapa lite obetydlig extra värme.

Då kommer jag nog alltså köra en ring som original om ingen här på forumet eller alla kunniga jag pratat med har någon förklaring på något vis som stärker att jag ska ha 2 ringar

MVH//Robin
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
kolv ringarna överför mer värme än man kan tro, för kolvringarna är den enda kontakt som kolven har med cylinder loppet
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Jag tror nog bensinen har en bra mycket högre kylande faktor endå
Du tror, jag vet

visst bränsle leder bort värme, mer soppa gör att du får kallare förbränning, men när förbränningen sker så tar ju toppen upp en del värme och då även kolven, värmen som bildas på kolven kan bränslet i sig aldrig avleda, det gör kolvringarna
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag är ingen expert på ämnet så det är möjligt en extra ring leder bort lite extra av värmen.
Men varför har rotax valt en ring om det är bättre med 2?

Så här skriver MCB om deras dubbel kolvringar. Någon som föresten har erfarenhet ev deras kolvar?

These pistons are an exclusive dual ring design that improves heat transfer, providing significant piston durability, less power fade due to heat soak. Eliminates backfire after shut off that is so common with the REV 600HO. The dual ring design is a proven design on our 800 pistons for over 2 years now! These pistons are hyperutectic cast, MOS2 coated skirts, HRB103 hard coat anodized tops, Kit includes everything necessary to rebuild your top end, pistons, rings, pins, clips, all necessary gaskets and CAGED WRIST PIN BEARINGS.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Äntligen fler som reagerar på 1 eller 2 ringar:clap2:

Jag kör alltid 1 ring i alla maskiner (förutom båtmotor som varvar max 5500v)

Jag har gjort otalig jämförelser på olika motorer ända från moppetiden och konstaterar att 1 ring vinner effekt ordenligt över dubbla

Tyvärr är det mest roadracing och crosskolvar man kan köpa enkelringad (cr 250 har enelring vissa årg) Till thundercatterna våra 900an o 1000cc fick jag bygga om snowprokolvarna till enkelring.
En färdigköpt enkelringare har säkert bättre anpassad ring än om man tar bort en ring (tror jag)

Nackdelarna med enkelring är något kortare livslängd pga att den ringen får svettigare så att säga ,,,den går något hetare + måste överföra mer kraft.
Men dom håller skapligt länge ändå och tar man bort en av ringarna kan man sätta dit den andra efter halva kolvtiden.

Nackdelar
Man får en aning sämmre bottendrag men det är så långt ner i varvet så på en skoter känner man inte av det. Redan vid ca 5000v kommer fördelarna i takt med stigande varv så vid maxvarv har man max hk fördelar

Jag "uppskattar" 1,5-2hk extra per cylinder på toppvarv med enkelring på våra Tc som varvar minst 9000v

Om jag tar mitt sista expriment på en 50cc vässad moped som slutvarvar 11000 varv så kom fördel enkelring vid 7000v och slog ut dubbelring markant vi 9000-11000v den upplevdes ge minst 1hk mer på 11000v och då gav hela motorn högst 5-7hk!!

För att bespara enkelringen onödig värme så keramik coatar jag toppen och kolvtoppen även utblåset , men det är inget måste (men väldigt effektivt)
Jag borrar även in en aluminumplugg i undre ringspåret just mellan avgasport och första överströmmare för att slippa onödig blowby.

En fördel med ombyggd dubbelringskolv till enkel är att man får ett tomt ringspår till övers,, så där samlas färskggaser/olja och hjälper till att smörja och kyla kolven så frågan är om inte en sådan konfig går kallare än normal dubbelringad eller köpt enkelringskolv.?

Fler fördelar är att loppen håller längre, tack vare att fodret slipper 1 ring till som sliter ner nikasilen

2 ringat kör endast svensson / båtmotorer/och traktorer.:bigsmile:
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Då stämmde det alltså som jag sa att den andra ringen bromsar på högre varv och bara gör nytta typ vid tillslags varvet.

Frågan är ju bara om man t.ex kollar på mcb kolvkitten skriver dom inget om mindre baktändningar på enkel ringen som dom gör med dubbel ringen. Så överför verkligen den andra ringen så mycket värme så den värkligen gör någon nytta pga det?

Jag var på väg att ändra mej att köpa dubbel ringen men nu tror jag att jag börjar dra mej tillbaks till utgångsläget och köra en =) och dom var billigare också :becky:

Tack för alla svaren
MVH//Robin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Misständningar kan inte vara möjligt ,,bara galimatias snack av kolvförsäljarna.

Tar man roadracin så vill dom inte ens köra 2mm enkelringat pga effektförlusten,, dom går ner till 1-1,5mm ringar.
Och går jag tillbaka till moppetiden så kräktes man om man sopade i en sachskolv som hade 2mm enkelring ...1 ,5mm gick en hel del bättre.
Provade man sedan en dubbelringkolv trodde man det var något fel på motorn ,,gick som en påse nötter så den åkte ut lika fort som in.
.


Asker är ett uindantag ,,han kan köra trippelringat om han vill för han fuskar och kör turbo så då är inte 2 kusar hit per cylle någon mening. Och det är nog klokast att kör dubbla ringar vid turbomatning för maximal värmeavledning ,,,även keramika kolvar o topp skulle jag göra vid turbo mat
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men bak tänder eller eftertänder eller vad man ska säga gör min och alla mina kompisars rotaxar. alltså när man stänger av är det så hett i cylindrarnaså dom tänder en gång till några sek efter man stängt av motorn. har både läst och hört det ska bli bättre med andra kolvar men det kanske mestadels är om det är behandlade kolvtoppar och kanske inte har så mycket med om det är 2 ringar eller inte.

Men jag håller med fullt ut jag var som sagt inne på att köra en ring av mina egna erfarenheter men sen började dom jag skulle handla kolvar säga att 9 av 10 köpte med dubbelring. det var då jag började fundera varför man ville ha det.

Du skriver du keramik cotar kolvtopparna och utblåsen. Är det något man kan göra själv hemma? vet bara många eftermarknadskolvar har en annan brun aktig färg på toppen som jag anntar är sådan keramik coting eller?

MVH//Robin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Om dom baktänder så kolla bestyckningen över hela registret. Om det är en Voffpoff från piporna så är det överbliven soppa som antänns och inte skadligt. Kolla igenom hela registert så dom inte går snålt någonstanns bara. Det är en fördel att ha lite feta lågfartare så det kyler bra vid avslag och fisåka/tomg

Om du keramikar kolvarna så lär dom gå lika kalla som dubbelringade. Finns att köpa keramikcoating som man gör själv men det är gasanka svårt att lära sig upptäckte jag.

Man måste köpa speciel blästersand för att ens ha en changs till bra resultat och den kostar 400-500kr 5kg. Sedan kostar keramiken ca 700kr här i sverge men finns bet billigare utomlans. Men en liten burk det räcker till många motorer
cbc2 tror jag den heter jag kör med (minnet)


Problemet är att lära sig sila kermiken så man inte får klumpar men ändå får igenom keramikpullver så det funkar som det ska (vissa damers sexualbyxor funkar bra)
Och sprutningen är minst sagt kännsligt man måste lyckas på första försöket och lägga lagomt tjokt (tunnt) utan rinning eller dubbelspruta
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja det är nog en voffpoff som du beskriver det. det smäller alltså från pipan när man stänger av och inte baktänder som jag lite felaktigt skrev. vet ej om det beror på kolvarna men kolvtilvärkarna vill på stå det iaf.

Men som jag skrev att många kolvar har en färgad yta på kolvtoppen då antar jag inte jag behöver göra något med dom eller är den coatingen inte lika bra?

MVH//Robin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag "tror" inte den coatningen som man får på typ snowpro och andra kolvar är något att ha. Ger mig F på att det bara är värmebeständig färg som dom sprutar på kjolar och kolvtoppar och kallar fricktoinhämmande och värmebariär för att få sälja bättre .Den behandling snowpro har på sina kolvsidor håller ungefär 10 min och jag antar att kolvtoppen håller samma värdelösa kvalle.
När man behandlar en kolv med "riktig" keramik så får man en helt annan typ av yta och man MÅSTE blästra ytan med speciell sand och det tror jag inte kolvtillverkarna kostar på det extra. Och man ser inte att ytorna är blästrade på dom kolvar som har såkallade coating från fabrik. Jag tror det är lurendrejeri rentutav men svårt att bevisa. Dom kostar som tur är inte mer än kolvar utan denna bluffärg så man kan inte klaga direkt

Firmor tar ju 500kr för en kolvtopp och ca 350 för sida kolv så en sådan behandling skulle fördyra kolvarna för mycket.

Synd du bor så lång bort annars hade jag kunnat keramika kolvarna och även toppen till vettig peng .:Cry:
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
boost vad menas med blowby?

* samt har du någon bild på någon topp/kolv som du har keramik coatat? *
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Blås förbi betyder att det läker bränsleblandning/färskgaser ut från första överströmmskanal ut genom avgasporten.
Tar man bort en ring och skiter i att sätta pluggstopp i ringspåret just strax innan avgasporten på bägge sidor kolv så far det ut en liten mängd soppa i onödan. (säker obetydligt lite)

På bilden som halva kolven ser obehandlad ut visar jag hur blankt man kan polera keramiken. dvs den blanka delen är polerad en aning med autosol.
Polerar man dessutom får man extra bra värmeavledning tack vare reflektorverkan,,,jag tror bara cbc2 går att polera

Jo jag har 100a bilder i min TC tas till 200hk .