Variator ljud Nytrop

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Är på jakt efter en nytro xtx -09 och var o kikade på en sådan igår. Den såg fin ut, men när vi startade den reagerade jag på att det lät väldigt från variatorn. Även när maskinen stod på tomgång. Och när man gasade. Det skulle låta så enligt säljaren. Tycker det är märkligt att det ska låta illa från en såpass ny maskin.

Var nyss ut och startade min skoter (polaris FST -08) låter inget alls från variatorn i den på tomgång iaf.

Så ska det vara missljud/oljud från Nytro variatorer?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Dom låter väldigt illa på tomgång och när man gasar till å släpper skrammlar hemskt.
Satte små oringar på skruvarna till rullarna på min blev mkt bättre men tyvärr bara 50mil ca.
sen blev de samma oljud.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Yamaha original, variatorn på min Viper 700 -04 lät också förjävligt, lika så min -07as Phazer MTX

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Låter ju sjukt. Finns det någon lösning och hur mycket kostar den ? Tänker ju inte punga ut 100000:- på en skoter som låter som den ska ramla isär vilken sekund som helst..

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Låter ju sjukt. Finns det någon lösning och hur mycket kostar den ? Tänker ju inte punga ut 100000:- på en skoter som låter som den ska ramla isär vilken sekund som helst..
Då får du nog välja en annan skoter. Väldigt svårt att bli av med variatorskrammlet på 3 cylindriga Yammor.
Apex har samma variator men på den skramlar det inte.
Som säljaren säger så är det inget fel, inget att bry sig om även om det är svårt.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har oxå förstått att det är vanligt på dom 3 cylindriga motorerna. Min Nytro skramlar en hel del på tomgång medans svärfars Venture är nästan helt tyst. När jag pratade med verkstaden sa dom att ibland kan det hjälpa att ta loss variatorn och vrida den ett par grader innan man sätter tillbaka den på vevaxeln. Har dock inte orkat prova utan lärt mig leva med lite skrammel på tomgång.