Jag tror att jag är hyfsat hemma inom tillverkning så jag ska ge min syn på saken. Tyvärr blir det lite mycket text men jag får annars svårt att få fram mitt "tänk".
Om man jämför skotrar idag mot de vi hade för 10-15 år sedan så inser man hur mycket komplexare de blivit. Tillverkare och dess produkter måste leva upp till tuffa miljö-, kvalité- och prestandakrav (vilket är bra!). Allt detta kostar fruktansvärt mycket pengar och med de låga volymer som är inom skoterbranchen så går det inte att pressa priser på samma sätt som ex inom bilindustri. Den mogna bilbranchen är extremt duktig på att exempelvis låta underleverantörer utveckla delsystem som ex insprutning, generatorer, klimatanläggningar mm. Samma leverantör levererar till flera biltillverkare så att ex Volvo och Ford utvecklas indirekt parallellt genom leverantörernas utvecklingsavdelningar. Inom skoterbranchen har man inte samma mognad och kompetens som inom bilindustrin eftersom det krävs väldigt mycket resurser av företag att komma dit hän. De har inte heller startat tillverkning i låglöneländer (än så länge) vilket jag gissar beror på att det är viktigare att ha närhet mellan forskning/konstruktion och tillverkning än att tillverka till låg kostnad. Om man jämför branchen mot andra brancher så slås man även av den förändringshysteri som råder mellan årsmodeller. Det går inte att ha 2 olika årsmodeller lika varandra utan de ska minimum ha ny färg och nya dekaler. Allt detta kostar inte minst på reservdelssidan där reservdelar är årsmodellsunika.
4-taktarnas intåg bland skotrar har förstås även kostat massor då inte motorer går att ta rakt av från andra segment utan måste "skoteranpassas". Detta har även gjort att modellerna ökat i antal då man ofta erbjuder 2-T och 4-T av samma chassien. Fler modeller, varianter av modeller som ska kvalitetsäkras, komponenter lagerhållas etc. Tillverkande företag med egenkonstruerade produkter brukar kalkylera kostnader upp till 50.000SEK per artikelnummer i årliga kostnader (produktvård, saldosäkerhet mm).
Varför blir det så här? Vi skulle kunna få billigare skotrar om vi accepterade färre modeller, mindre utrustning, längre intervall mellan modelländringar, att skotertillverkare hade samma motorleverantörer etc men VI som är marknaden "driver" den åt extremare och spretigare (mer nishade) modellprogram och jag måste säga att vi får rätt bra valuta för pengarna. Jag är övertygad av att tillverkarna inte tjänar stora pengar på skoterbranchen med tanke efterfrågan. Tydligen är det något bättre på ATV-sidan men det är en anna fråga... :nerd: