lynx enduro 600sdi bra köp?

d-skold

Medlem
31 jan 2010
8
0
1
Hofors
Ska byta skoter och är lite sugen på en enduro 600sdi -05.:evil:
Är det en bra skoter för någon som åker led och älskar lössnö?
Finns det några kända fel på de?

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Det enda kända felet jag vet om är någon plastbit som sitter vid variatorerna, vilket bidrog till att dom överhettades.
Men det är troligtvis åtgärdat vid det här laget.

Ägde själv en 600 sdi som jag kört med i 2 vintrar och har bara goda saker att säga om den, pigg, varv-villig, lättstartad, pålitlig, bekväm att gå ifrån sittande till stående körning, det enda negativa jag kan komma på är ripsaw-mattan och den förbaskade huven som kunde lossna helt spontant för mig.

R

RevMan

Jag gillar inte alls det chassiet. Troligtvis så beror inte remätanda på plastskyddet utan kanske lite konstig variatorkalibrering från fabrik.
Har inte kört många mil själv men vi hade några kunder som kännde varandra som köpte ski-doo mxz och lynx enduro 2005 och dom som köpte ski-doo var betydligt nöjdare.
Till dom som frågar om tidiga r-evo modeller så brukar jag säga att dom inte ska köpa nån förens dom har testat.
Kända fel är väl insugsgummin som hemsöker många ski-doo/lynx. Dom håller betydligt bättre på sdi än förgasarmodeller men om dom inte är bytt så är det garanterat dags nu. Dyra, kostar över 1500 styck= prutläge om dom ser "bubbliga" ut. Grått runt skruvarna är tecken på att dom håller på att ge sig.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det enda kända felet jag vet om är någon plastbit som sitter vid variatorerna, vilket bidrog till att dom överhettades.
Men det är troligtvis åtgärdat vid det här laget.

Ägde själv en 600 sdi som jag kört med i 2 vintrar och har bara goda saker att säga om den, pigg, varv-villig, lättstartad, pålitlig, bekväm att gå ifrån sittande till stående körning, det enda negativa jag kan komma på är ripsaw-mattan och den förbaskade huven som kunde lossna helt spontant för mig.
Vad är det för plastbit?

2005 hade inte ripsaw matta utan en "vanlig" 32:a.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Vad är det för plastbit?

2005 hade inte ripsaw matta utan en "vanlig" 32:a.
Har ingen aning om vad det är för plastbit, fick det förklarat av min åf att den var borttagen på min maskin, och har inte hört någonting om remätande, bara att variatorerna gick varma som bara den.
Vilket är långtifrån nyttigt.

Mattan på min var bytt, tänkte inte på det.

Men om du uppskattar puder så kolla efter en maskin med riktig matta.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Jag gillar inte alls det chassiet. Troligtvis så beror inte remätanda på plastskyddet utan kanske lite konstig variatorkalibrering från fabrik.
Har inte kört många mil själv men vi hade några kunder som kännde varandra som köpte ski-doo mxz och lynx enduro 2005 och dom som köpte ski-doo var betydligt nöjdare.
På vilket sätt var dom inte nöjd? vad man uppskattar hos en skoter kan vara individuellt ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag äger en och jag är helnöjd. Har inga problem med insugningsgummina, dom ser ut som nya trots 5 år och 800 mil.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Precis samma visa med min 600 jag sålde igår, 840 mil på mätarn och det enda som fanns att anmärka var boogiedämparna som inte var i bästa skick efter 600 mil sen förra renoveringen

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Samma gäller min också, har gått 800 mil och inte ETT tecken på att dom har börjat spricka, sjukt less på allas jävla skitsnack om -05orna, är grymt nöjd me körställningen osv.

ViktorL

Välkänd medlem
14 dec 2011
204
1
16
Överkalix
orkar inte skapa en ny tråd..

går dem bra i lösssnö, Vidgren du har ju förlängt den, duger den i pudret och bergskörning i mindre berg med 44ans matta?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
orkar inte skapa en ny tråd..

går dem bra i lösssnö, Vidgren du har ju förlängt den, duger den i pudret och bergskörning i mindre berg med 44ans matta?
Har bara kört med en 32:a och jag tar mig fram bra!