Du har en poäng i att en styrelseordförande inte nödvändigtvis måste vara aktiv skoteråkare. En av dom större tillgångarna är ju att ha förmågan att entuiastmera medlemar, skoteråkare och andra människor.
En icke skoteråkande Ordförande, som t.ex. har ett enormt kontaktnät bland företag och kommun på den ort där man verkar, kan antagligen utföra mycket gott för klubben = skoteråkarna.
Men viktigt då att han/hon förstår att man måste ta med sig faktakunskap (t.ex. en "skoterkunnig" person), när klubben t.ex. ska prata ledsträckningar, skoterregler osv. med styrande kommunfolk.
Men vart hittar man en sådan Styrelseordförande ?
Sen så tror jag att man måste börja med att göra något radikalt och omtalat för snöskoteråkarna, för att ha något att hålla fram och visa upp, så att gemene skoteråkare får en Aha-upplevelse och kan tänka sig att i första hand bli medlem och i förlängningen en aktiv sådan. Och i det läget kommer då kravet på att visa upp sin verksamhet.
Då är ju internet, med egen hemsida, facebook, tvitter och kvitter och allt vad det heter, idag ett måste känns det som.
Men även en tidningsartikel då och då i någon lokalblaska, kan ju göra att man syns, vilket gör att man då i ännu fleras ögon finns, för inte riktigt alla bor ju i datorn (Ännu ?)
GPS kör lederna och lägg upp spåren för gratis nerladdning på hemsidan, kan ju kanske höja klubbens Goodwill bland skoteråkare, men även bland dom företag på orten som drar nytta av en ökad skotertrafik. Kan ju i förlängningen finnas möjlighet till ledunderhållssponsring i framtiden därifrån ?