Övernattningstuga sökes i härjedalen

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Är det någon som vet vad det finns en stuga som är övernattningsbar i härjedalen.Om man står vid stugans trappa och kollar ut så ser man ett utedass till höger och ett fjälltopp rakt fram ca 200meter.Vi åkte från sveg med släde och packning.resan gjordes för ca15år sedan.Tänkte skulle vara kul att hitta igen stugan. Tacksam för svar och tipps. Det är inte stugan vid hångtjärn.

E

ejwbegysv

Härjedalen är ju ltie halvstort.. du vet inte ungefär vart ni var?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
nej tyvär det är som jag skrivigt tidigare ,de är det jag kommer ihåg.När man kommer in i stugan ser man till höger 2st våningsängar och en eldstad rakt fram.kan tänka mei att vi åkte kanske max 10 mil från sveg

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att luska vidare.
Du säger max tio mil från sveg, och att det är en fjälltopp alldeles bredvid stugan, kalfjäll där den ligger alltså?
Då måste det väl begränsa sökandet ganska rejält då det inte är så många fjäll runt sveg.
Vemdalen/björnrike norrut, Lofsdalsfjällen och Vedungsfjällen västerut.
Hade en teori om en stuga i Vedungsfjällen, men det faller på ett par saker.
Det ligger ett dass till höger om man står på trappan, ligger på kalfjället men ingen fjälltopp utanför direkt... Och det är en våningsäng och en liten kamin, men till vänster när man kommer in.
Stugan kallas Driv-in, säkert många som känner till den...

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Klart lite intressant allt är ju lite osäkert det är ju som sagt ca 15år sedan men ute dass till höger det är jag säker på

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Borde vara någonstans i dom områdena som A.Holm snackar om.

Kör själv skoter i Lofsdalen, men dom stugor jag kommer på i dagsläget där är Hångvallsstugan och Dammkojan.
Men Dammkojan faller bort då den inte riktigt uppfyller dom beskrivningar du givit.

Hångvallsstugan faller tyvärr också bort då den inte har våningssäng, och kamin är inte rakt fram när man kommer in.

Så det blir något att fundera på :hmmmm:

Men kan höra med en kompis i Lofsdalen som kör pistmaskin, om han känner till någon sådan stuga runtomkring Lofsdalen.
Är det på något annat ställe så har jag tyvärr inte så mycket att gå på..

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Det är då inte rastugan vid Hållvallen (Vemdalen) iaf, ingen fjälltopp där, och interiören stämmer inte med beskrivning. Tror det finns en stuga vid Oxsjön, då kan det vara Oxsjövålen man ser, men jag har aldrig varit in där. Stämmer nog ganska så bra med milen iaf, ligger precis bakom Vemdalsskalet, Skalsfjället, precis vid Jämtländska gränsen.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Ja som sagt det jag är 100% säker på är att det är ett utedass till höger när man tittar ut från stugans dörr och att det finns våningsäng där.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Kanske ska ta en bild på den stugan jag menar nån gång när jag passerar...
Få se sen om du känner igen dig...
JA det vore en toppen ide.Jag hade tänkt åka en tur kring härjedalen eller rättare sagt där jag har fått tipps om var jag kan hitta stugan.
det blir någon gång under mars när solen skiner.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
JA det vore en toppen ide.Jag hade tänkt åka en tur kring härjedalen eller rättare sagt där jag har fått tipps om var jag kan hitta stugan.
det blir någon gång under mars när solen skiner.
Åker upp till vår stuga nästa helg, ligger 2-3 mil därifrån, få se om vi passerar förbi, då ska jag ta några bilder åt dig...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har varit förbi stugan jag funderade på.
Mitt minne hade svikit mig en aning, så stugan stämmer nu ännu bättre med din förklaring...
Jag hade för mig att kaminen var till vänster innanför dörren, men den är rakt fram, så som du kommit ihåg...
Tog några bilder:

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Grymt vackert väder ni hadde.Men tyvär är det inte denna stuga den jag menar är ca 6 x 12meter men är grymt tacksam för den hjälp jag får.Ska försköka få fram en bild på hur det ser ut inuti stugan

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo det var fint, men lite kallt... -30 på morgonen, men varmare på fjället...
Ja, denna stuga är rätt liten...
Klart man försöker hjälpa till...

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hoppas att snön ligger bra i april för då börjar jag jakten på stugan.Är det någon som har mer tipps eller vet av någon som känner till härjedalen extremt mycke?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Eller någon som vet av någon stuga som har ett utedass till högen om man står vid stugan och kollar ut.det finns ingen skog eller träd kring stugan,ca 10 mil från sveg.