Iq 440/600 förgasarproblem!

Blattnick

Ny medlem
18 jan 2011
4
0
1
Hej, fick problem med mina gamla gasare som var tm38:eek:r utan brygga, som var uppborade till 40mm, de som hände var att en nål gick av!
Ringde till skroten å fick tag på en par 38:eek:r med brygga som sitter original på 600an, men problemet är att ja har öppna filter å vet inte hur jag ska få skotern å gå bra nu när jag inte kan koppla in slangarna från bakre väggen på gasarna in i luftburken! de är det som spökar har jag märkt! Mvh/ Micke
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Hej, fick problem med mina gamla gasare som var tm38:eek:r utan brygga, som var uppborade till 40mm, de som hände var att en nål gick av!
Ringde till skroten å fick tag på en par 38:eek:r med brygga som sitter original på 600an, men problemet är att ja har öppna filter å vet inte hur jag ska få skotern å gå bra nu när jag inte kan koppla in slangarna från bakre väggen på gasarna in i luftburken! de är det som spökar har jag märkt! Mvh/ Micke
Jag förstår inte varför du inte köpte en ny nål bara? Den kostar högst 150kr hos Bra i gasen . Han får fram vilken nål du vill på kort tid och0 dessa lösa TM pro serie förgasarna är dom effektivaste förgasare jag någonsin provat så jag skulle fortsatt åka dom. Jag förstår inte riktigt vad som menas med inte få fast slangar från förgasarvägg där bak. Jag hoppas du inte blivit pålurad fögasarbrygga från dpm maskin för dom har slangar ut från förgasare som måste gå till höjreglinings justerare som offta sitter på luftburk . Dom förgasarna går inte byggas om till vanlig drift,,,dom måste vara kopplad till altitudebox. Om du ska köpa förgasrbrygga måste du se tioll att det är vanliga förgasar utan vacumstyrt höjdreglerings system. Du ser snabbt om det är vanliga förgasare för då finns endast avluftning från flotörkopp rakt ut i intet och man kan suga och blåsa i dessa slangar lätt. Höjd regelrförgasare har sina smala slangar mer baktill och dom kan vara skumma att blåsa i och inte vara direkt kopplade till flotörhuset dom tar ivf underlig väg genomförgasaren till flotörkopp eller nålmunstycke eller vart dom nu tar vägen??
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Ursäkta om jag lånar tråden lite men kan du Boost III förklara lite mer ang slangarna vid flotörhuset.
På min sitter det slangar som går ut på sidan av flottörhuset och dom är pluggad?! (IQ 440 med nyare ves 600)
Hur vet jag vilka gasare jag har?

Blattnick - Hur går skotern och vad blir de för symptom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Ursäkta om jag lånar tråden lite men kan du Boost III förklara lite mer ang slangarna vid flotörhuset.
På min sitter det slangar som går ut på sidan av flottörhuset och dom är pluggad?! (IQ 440 med nyare ves 600)
Hur vet jag vilka gasare jag har?

Blattnick - Hur går skotern och vad blir de för symptom?
Det för länge sedan jag kollade på dessa gasare så jag har inge klar bild framför mig . kan du fixa fram en sprängbild på dom och visa vilka slangar som är pluggade?

Det låter lite mystiskt att slangar som kommer ut från flotörhuset skulle vara pluggade om dom kommer ut ovan flotörhöjd (bränslenivån). Men om det nu inte är vanliga dränerings slangar som kan sitta på vissa förgasare som du ser då är det lungt.

Om dom kommer ut från flotörhuset under packningsytan (under bränslenivån) så är det troligen bara dräneringsslangar du ser som man har för att dränera förgasaren inför sommaruppehälle eller innan man skruvar loss förgasare. Men dom boprde inte heller vara pluiggade?????

Om skotern går riktigt och inte har altitude box av något slag så har du garanterat vanliga förgasare annars skulle den gå som en påse nötter. Men det finns en liten risk att någon försökt få maskinena att gå med altitudeförgasare genom pluggninga av altitudslangar . Man kan få motorn att gå med mycket bestyckande och pluggning av dessa slangar men man får aldrig ut rätt effekt eller gång och motorn skär tillslut också!!

Så kolla noga på sprängskisser på dina förgasare so dom verkligen är vanliga förgasare,,,såvida du nu inte har altitudebox! Jag har ingen koll på vad detta hödbestycknings reglerare heter till polaris av denna årg,,dom kan heta vad som helst!
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
37
Östersund/Vigge
Polaris har ju 2 slangar som går från förgasarna direkt in i luftburken. har du ingen luftburk så dra upp slangarna till styret och böj sedan ner
dom en lite bit, då ska skotern gå.

Det är ju som nån typ av altitude justering, fast mekanisk då, går endast på lufttrycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Polaris har ju 2 slangar som går från förgasarna direkt in i luftburken. har du ingen luftburk så dra upp slangarna till styret och böj sedan ner
dom en lite bit, då ska skotern gå.

Det är ju som nån typ av altitude justering, fast mekanisk då, går endast på lufttrycket.
Det låter ju bara som dom dragit in dessa slangar i luftburken för att förbränna evnt soppaånger som kan stiga upp ur avluftning. För att få altituidejustering krävs dyr komplicerad mekanik eller elektriskt styrda ventiler för att det ska funka. Man behöver inte dra vanliga avluftnings slangar så långt det duger med bara rakt ut ur flotörhus och en liten böj neråt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det låter ju bara som dom dragit in dessa slangar i luftburken för att förbränna evnt soppaånger som kan stiga upp ur avluftning. För att få altituidejustering krävs dyr komplicerad mekanik eller elektriskt styrda ventiler för att det ska funka. Man behöver inte dra vanliga avluftnings slangar så långt det duger med bara rakt ut ur flotörhus och en liten böj neråt.
Drar man inte slangarna från flottörhuset till luftburken för att vara säker på att ha samma tryck i flottörhuset som i luftburken...
Så att inte förgasarna chokar lite om man skulle få mycket undertryck i burken?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Benny, han enar väl bara avluftningen till flottörhuset som på han på originalgasarna hade till luftburken för att få samma tryck.

Häng slangarna bredvid filterna bara! Hoppas att du har samma nål/nålmunstycke i dom nya bara...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
37
Östersund/Vigge
men det går inte att bara hänga slangarna på sidan, end of discussion!
dra upp dom en bit och så en mjuk 90graders böj neråt igen.
stämmer inte det där kommer skotern inte att varva ut"!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
men det går inte att bara hänga slangarna på sidan, end of discussion!
dra upp dom en bit och så en mjuk 90graders böj neråt igen.
stämmer inte det där kommer skotern inte att varva ut"!

Jo man hänger dom åt något håll som är mest lämpligt att dreggla på. Dvs dom secklar ju ur sig lite soppa då o då vid pillsnerkörning och vurpor/bakrulleåkning så man bör dra slangarna så dom inte pissar på variatorn för då blir det sliiiiiiiiiiiirrrrrrrrrrrrrrrr .

Ingen ombestyckning krävs för detta då en luftburk inte har nämvärt vacum i sig. varföer dom dras till luftburk är att soppa dreggel passar bäst där och alla gaser som nu blir förbränns igen = bra för fågellivet och älgar (miljön)

Det störta problemet med förgasarbytet är ju att fullständigt bestycka in dom till motorn,,,, det är inte så lätt utan bromsbänk med bsfc värdemätning eller stort kunnande och en avgastempmätare.
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Jag förstår inte varför du inte köpte en ny nål bara? Den kostar högst 150kr hos Bra i gasen . Han får fram vilken nål du vill på kort tid och0 dessa lösa TM pro serie förgasarna är dom effektivaste förgasare jag någonsin provat så jag skulle fortsatt åka dom.
jag mailade Bra i gasen ang nålar till mina tm 38or men han svarade att mina nålar va OEMmärkta eller nåt sånt. Alltså att jag bara kunde köpa dom hos polaris... ca 550kr/st:stupid:

mvh/mattias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
jag mailade Bra i gasen ang nålar till mina tm 38or men han svarade att mina nålar va OEMmärkta eller nåt sånt. Alltså att jag bara kunde köpa dom hos polaris... ca 550kr/st:stupid:

mvh/mattias
Om dom tm 38orna kommer från en ploaris org så är risken det. Men ta lös en nål och kolla om det står någon beteckning för då kan/ska han få fram en nål.

Men är förgasarna löst köpta ska det inte vera några problem för då bör bet stå på nålen.

Jo just,,,,om jag inte minns fel så när jag letade nya nålar till en polaris indy500 97a så visades nålarnas beteckning i sprängskisserna som finns på nätet för best av delar!! För då kan man bara uppge dom nr till bra i gasen.

http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp
Jag kollade lite och om jag tar en edge 600 01 så har den tm brygga (inte lösa tm vajerfuggar) och det uppges bet på nålarna där och jag tror det är vanlig bet som förgasarmärket har DVS no problems att ge Bra i gasen dom nr.

Har man däremot ditsatta vanliga tm pro vajerfuggar på en edge 600 01a så kan man inte köpa nålar som passar maskinen enligt någon lista från polaris ivf,. Dom lev med en allround nål sedan får man leta en nål som passar bäst själv. Det kan i vissa fall finnas rek tabeller så man kommer hyfsat rätt direkt . Till hojar finns detta ivf när man köper en tm pro serie gasare lös. Mx souht har lösa tm pro serie gasare till vettiga priser men man bör hitta en skoterhandlare som säljer tm pro serien för att hitta rek nål.

 
Last edited:

Blattnick

Ny medlem
18 jan 2011
4
0
1
Nu går Skotern! drog upp slangarna å fixade en böj på dom! sen blev de en hel del ombestyckning! men den går nu iaf! gasarna var från en polaris, så ingen dpm box!