”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
J
TRS kitet verkar ju jänkarna gilla mot för original backventil, eller monterar du in din egna?
Jo en såndär TRS ventil lär nog behövas, får se om jag beställer en eller om jag fixar en själv, de är ju dock duktigt dyra innan de är hemma här.
Ska klura lite den yttre delen är rätt klurig att göra själv men man kan ju få saker frästa bara genom att ladda upp en ritning nu för tiden med ett pris direkt, skulle nästan bli förvånad om man kommer över 2500kr då.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Tog och gjorde en ritning på en sådan ventil. Blir dock inte jättebillig om man gör den exakt lika som originalet blir mycket bearbetningstid. Så har förenklat den så mycket det går utan att funktionen blir sämre och då kommer man ner till ca. 2000kr/st för de 2 delarna om man beställer 1st av varje.
Beställer man typ 10 så blir priset ca 1/3.
Men jag beställer nog lite material så får man nytta av fräsen också :) För nu är den så förenklad att det går bra att fräsa i en manuell fräs. Beställer man kapat material så hamnar man på ca 800kr, delrin plasten har jag redan.

Reactions: monno

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Misstänkte att de va någ sådant . Ska den va bättre än org insugsventil vad är felet på original?
Original är en reed ventil model super big bore. Denna blir inte riktigt tät och släpper inte in luft lika snabbt som en vakumventil.
Så det blir alltså som på en BRP när man monterar denna ventil, samma som jag redan gjort på detta turbobygge.

Reactions: Boost III

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
63
1
8
Östersund
Edvard på Vilhelmina motorcenter har ju mixtrat med trs-ventilen och p85 variator till boosten.
Går ju kolla med han vad den kostar!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.084
113
Stora Blåsjön
Edvard på Vilhelmina motorcenter har ju mixtrat med trs-ventilen och p85 variator till boosten.
Går ju kolla med han vad den kostar!
Den lär ju inta hamna en krona under 5100kr ($425 x 12) + moms = 6375kr.
Men såg att indy daniel har kommit med en också för $350 men innan den är här så är den nästan lika dyr den.

Men nu lär man ha några veckor på sig att bygga en sådan ventil för snön verkar ju totalt svika.