Bästa "lapp-moppen"

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Nu var det ju "lapp moppe" ämnet handlade om. Jag tror inte att lapparna gräver sig fram med mountain maskiner. Då hinner de ju inte se var renarna är. Dessutom så ska de ju ta sig fram överallt där renarna går. Då kan det ibland vara fruktansvärt trångt, risigt, stenigt mm. Man måste smyga sig fram och kunna backa. En bredbandare är nog inte tillräckligt smidig för detta.
Bäst är en smal, relativt lätt skoter med låg växling och svag motor så att den inte orkar gräva ned sig. Helst inga stag i famvagnen som fastnar i allt möjligt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lappmoppe för skogsterrängen tidigt 70 tal, troligen skrotad idag
Ockelbo 300 med enstånka, +500 cm band o ca 40 cm brett(specialvulk av transportband med skovlar, fjädrande 1,5 m förlängning.
Superlätt o superlång skoter som for dit föraren ville i maximalt 30 knyck

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Johan001: Du har fel. Ts gjorde en ganska underlig trådstart när han började med att fråga vad renskötande samer kör för skotrar för att i nästa andetag fråga vad som tar sig bäst i 2m puder. Stor skillnad. Jag beskrev vad du behöver för att ta dig fram i 2m puder och konstaterade samtidigt att nu är det länge sedan vi haft just det eftersom att ni börjar tappa alla begrepp om hur mycket det är.

Förövrigt så kör jag mountain, grävandes bakom renarna, går utmärkt. En kollega kör bredbandare och har gjort så hela vintern.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag valde min skoter med tanke på att den skulle vara en 'lappmoppe' i mångt och mycket.
Smidig, lättvikt, fläktkyld, gå bra i snö och kunna snirkla med liten vändradie.... Bidde en Ranger 550 och jag är nöjd med den.

Man kanske inte gräver sig fram som med en högkammad matta och 100+hk, men i skogen och lite oländig terräng då det ska gå sakta är den väldigt lättkörd och kringlar sig fram bra.
Har 30mil på den och den känns helrätt så långt.

Tycker den flyter bra i snön och det packar inte under den så mycket.... Man sitter högt och bra och komforten är fin... Bra pris också på 550's. Allt som allt en bra allroundmaskin för mig.

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Verkar vara mycket gissningar vad "lappar" kör. Själv kör jag Summit e-tec efter renarna.

Sant att många körde forest fox, men nu finns den ju inte mer. Varför? Var väl ingen som köpte.
Där jag är ifrån så är det en salig blandning på vad vi "lappar" kör. Från 550is i alla dess former, till 800or och yamaha 4-takt. Men en sak är säker, lång matta och höga kammar har 95% av alla

D

Daweasel

Jag har en Ockelbo Poro som wannabeelapp i Östergötland. Någon gång ska den få smaka på mer snö en den decimeter modd som erbjuds idag. Är det någon av er renskötare som kört en sån i jobbet? Och OT, är det oförskämt att säga "Lapp"?

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
jag har kört och sett den nya forrest foxen och den gamla ochså, den nya är ju ranger 550 med 396 matta 32 kams, 550 motorn på..ja 56-60 hk..
nästan lite mycket häst men min kusin far omkring bra med den där. vi har ofta över 100 cm snö och där det drevar ..ja där är det väl 150cm minst..
Jag åkte själv x-trim 550 i helgen och den måste skotta/spinna/skaka sig fram, det gör även rangern, lyxen med rangern är att man kan backa mycket mer med den då den är flippad på rätt sätt..jag funderar skarpt på att köpa 550 x-trim och sen sätta på fjädrad flip...404 matta:rock: