Behöver hjälp med min xp 600 sdi

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Nu är de så här att när jag far ut i pudersnön så tappar jag varv ner till 7800 och tänkte höra vad jag kan göra för att ligga kvar på toppvarv?

Jag vet att man kan ändra (vet inte vad det heter) i primärvariatorn typ till 4 (kör på 3 org) och då går de bra men då övervarvar den sen när man kommer tillbaka på leden.

Hade tänkt montera nya reeds typ vforce eller boyesen eller pipa och slutburk. Men om detta problem är löst med nya reeds så hade det varit bra eftersom ekonomin är lite tight.

Det som finns på den i nuläget är 44mm matta, V-kitt från cudney och den är nerdrevad 2 kugg
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Nu är de så här att när jag far ut i pudersnön så tappar jag varv ner till 7800 och tänkte höra vad jag kan göra för att ligga kvar på toppvarv?

Jag vet att man kan ändra (vet inte vad det heter) i primärvariatorn typ till 4 (kör på 3 org) och då går de bra men då övervarvar den sen när man kommer tillbaka på leden.

Hade tänkt montera nya reeds typ vforce eller boyesen eller pipa och slutburk. Men om detta problem är löst med nya reeds så hade det varit bra eftersom ekonomin är lite tight.

Det som finns på den i nuläget är 44mm matta, V-kitt från cudney och den är nerdrevad 2 kugg
Inslagsvarv kallas detta. Och ju högre siffra den är ju högre inslag blir det.. har exakt samma maskin och har ställt min på 4 nu.
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Så vitt jag vet så ställer du inte inslagsvarvet där. Där ställer du toppvarvet och för varje snäpp så får du ca +- 300 varv.

Har ett inslagsvarv på 4300-4400 nu efter jag satte på vkittet
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Om du ställer den på 4an med orginal drevning får du varvtalet 3400. Och på 3an får du 3200rpm. Jag själv har idag drevat ner den till 23T och då höjdes inslaget lite till.

edit: såg att du hade drevat ner 2 kugg :)
 
Last edited:

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Okej de har jag då inte tänkt på då jag har använt den till att öka toppvarvet :)

Men OT ingen som har något förslag på vad jag kan göra?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Lånar din tråd lite , du kan kanske ha hjälp av denna fråga: Har sett ett Dyno här i en tråd på Sdi -08 motorn och där ligger den på 123,5hk vid 7900 , 124 vid 8000 och dippar till 117 vid 8200.
Vars ska man lägga topp varven, efter peaken lr i peaken??
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kolla om rullarna på sekundären är hel eller om dom är borta,kanske inte orkar växla ut riktigt eller att den växlar ut för mkt så de blir som att köra på för hög växel,rullarna på min va helt slut å då hadde den inte ens gått 400mil
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Lånar din tråd lite , du kan kanske ha hjälp av denna fråga: Har sett ett Dyno här i en tråd på Sdi -08 motorn och där ligger den på 123,5hk vid 7900 , 124 vid 8000 och dippar till 117 vid 8200.
Vars ska man lägga topp varven, efter peaken lr i peaken??
Enligt boken är ju "varvstoppen" på 8200rpm om jag inte är helt ute och cyklar, men min har då varvat 8630 rpm hur f*n har det gått till?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.883
115
63
Skellefteå
Sen är det nog så att Bill Cudney inte har kalibrerat sitt variatorkit med en 44mm matta snarare en 30mm. Hör med Bill vad du kan göra åt detta.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du får ta bort lite vikt ifrån pinnarna.

Vad har du nu?

Vi säger du har 22g nu, sätt 21g nu för att få upp varvet

Kör Clickern på 3an

/F
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Okej. De sitter 20,5g nu med två långa vikter. Men då byter jag till tnt vikterna vilket är en lång och två korta.

Pinnar: 16.3g
Lång:2.1g
kort:0.8g
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
över 3 på ramperna är till hjälp om man kör uppe på fjället för att få upp varvtalet då maskinen kan gå sämre pga för lite luft.. men detta ska ju inte spela så stor roll eftersom du har väl en e-tec

Mvh Jonatan
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
över 3 på ramperna är till hjälp om man kör uppe på fjället för att få upp varvtalet då maskinen kan gå sämre pga för lite luft.. men detta ska ju inte spela så stor roll eftersom du har väl en e-tec

Mvh Jonatan
Sdi...
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Kan nån svara på min fråga? Var ska man lägga max varvet om effektkurvan ser ut som den nu gör
7900:124hk , 8000:123,5hk , 8200:117hk . 8000 lr 8200??

Nu utgår jag från ett Dynoresultat från en Amerikansk tidning postad i en tråd här på forumet (hittar den inte!!)
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Kan nån svara på min fråga? Var ska man lägga max varvet om effektkurvan ser ut som den nu gör
7900:124hk , 8000:123,5hk , 8200:117hk . 8000 lr 8200??

Nu utgår jag från ett Dynoresultat från en Amerikansk tidning postad i en tråd här på forumet (hittar den inte!!)
Om du vill få ut max effekt ska du väl lägga max varvet på 8000rpm eller?
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
jaha ursäktar så hemskt mycket för att jag inte läste rubriken ordentligt.. läste du vad jag skrev?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kan nån svara på min fråga? Var ska man lägga max varvet om effektkurvan ser ut som den nu gör
7900:124hk , 8000:123,5hk , 8200:117hk . 8000 lr 8200??

Nu utgår jag från ett Dynoresultat från en Amerikansk tidning postad i en tråd här på forumet (hittar den inte!!)
Sätt så den varvar 8100 på den digitala, då varvar den 8000 "på riktigt"