Byta s-modul xm

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Jaha, då var säsongen över antar jag... sambon fick bottenkänning i helgen och flög över styret. Sen när jag körde lite tyckte jag ena skidan satt längre bak. Det var dock så mycket snö i framvagnen så jag kunde inte se något. Nu i morse hade det tinat bort och då såg jag att a-arms infästningen (nedre a-armarna) var trasig. Det fattades lite småbitar av det gjutna aluminiumfästet.

Så...hur jävligt är detta att byta?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag som byter en sådan någon gång varannan vecka gör det på 2 timmar utan stress och med bra verktyg.

Det som är helt klart viktigast är enligt mig en riktigt bra huggmejsel för att slå bort blindmuttrarna med.

Klar fördel med att ha en travers.

När du monterar tillbaka nya s-modulen så borrar du upp där blindmuttrarna satt till m8 och drar i m8 bult.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jaha, då var säsongen över antar jag... sambon fick bottenkänning i helgen och flög över styret. Sen när jag körde lite tyckte jag ena skidan satt längre bak. Det var dock så mycket snö i framvagnen så jag kunde inte se något. Nu i morse hade det tinat bort och då såg jag att a-arms infästningen (nedre a-armarna) var trasig. Det fattades lite småbitar av det gjutna aluminiumfästet.

Så...hur jävligt är detta att byta?
Trist sånt händer mitt i säsongen, en sån här gång kan man ju önska att man haft klena a.armar....
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det finns så klart inga garantier men en bra framvagnsförstärkning kan vara räddningen.
Hjälper såklart inte nu, mer som ett tips inför framtiden.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Meningen är väl att a-armarna ska ge vika när man förstärker s-modulen?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Helt klart enklast att byta hela smodulen istället för bara bröstet.

Dom jag sett som använt grip plates har dom funkat som det är tänkt att a-armen ger sig först. Men skicka ett pm om du vill ha hjälp med bytet så kan jag guida dig
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Jag har hela kitet ifrån grip n rip. Alla delar. Men de flyttade bara problemet längre bak. Bytte vänster nedre a -arm för de var den som böjde sig men ändå är vänster skida längre bak. Så ja vet inte, problemet flyttar bara sig bakåt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har hela kitet ifrån grip n rip. Alla delar. Men de flyttade bara problemet längre bak. Bytte vänster nedre a -arm för de var den som böjde sig men ändå är vänster skida längre bak. Så ja vet inte, problemet flyttar bara sig bakåt
Den är säkert lite sned i S-modulen ändå.
Har svårt att se att Gripnrip-kitet gör framänden jättestark.Starkare blir den, men jag är rätt säker på att man kan böja modulen ändå.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Har svårt att se att Gripnrip-kitet gör framänden jättestark.Starkare blir den, men jag är rätt säker på att man kan böja modulen ändå.
Så är det, kör man i ordentligt så kommer alltid något gå sönder.
Men en bra förstärkning kan absolut vara hela skillnaden om man kör in halvhårt i en stubbe/sten. Det behövs inte mycket för att få en sned framvagn om allt är original, men förstärkning monterad så behövs det lite större smäll för att få en skada.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har kollat så noga det går och fått lite tips av en mek på oktan och det verkar faktiskt som själva s-modulen har klarat sig så jag ska försöka byta bara den gjutna delen. Jag tror jag har fått tag på en beggad komplett s-modul där den gjutna delen är hel (s-modulen var tydligen också rak men ett par poppnitar hade slitits igenom så det var stora hål i den.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag har kollat så noga det går och fått lite tips av en mek på oktan och det verkar faktiskt som själva s-modulen har klarat sig så jag ska försöka byta bara den gjutna delen. Jag tror jag har fått tag på en beggad komplett s-modul där den gjutna delen är hel (s-modulen var tydligen också rak men ett par poppnitar hade slitits igenom så det var stora hål i den.
Brukar inte vara ovanligt att plåten omkring klarar sig men det bara är "bröstet" som gett sig. Dock kan jag påpeka att bara byta den gjutna delen är 10 gånger drygare än att byta allt enligt min mening.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Låter ju inte så kul...Om jag har förstått det rätt så måste motorn ur om man ska bort med hela s-modulen men man slipper det om man bara byter bröstet, eller? Lyfta motor slipper jag gärna...

Finns det någon bra servicemanual på nätet till dessa maskiner? Jag känner att en sån kan va bra att ha oavsett.