Byta s-modul xm

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej, jag har då bytt S-modul på nån av mina tidiga Xp-maskiner, har då inget som helst minne av att motorn måste ur.
Nån mer som kan bekräfta?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
För smodulen behöver ej motorn ur.
Dock om man ska byta emodulen är det smidigt och plocka ur motorn men inget måste då heller..

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Låter ju inte så kul...Om jag har förstått det rätt så måste motorn ur om man ska bort med hela s-modulen men man slipper det om man bara byter bröstet, eller? Lyfta motor slipper jag gärna...

Finns det någon bra servicemanual på nätet till dessa maskiner? Jag känner att en sån kan va bra att ha oavsett.
Du har Pm

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
S-modulen är lite skadad i form av att 2 nitar har slitits ur så hålen har blivit lite stora... Sen saknas 4-5 nitar så att få bort den befintliga bör inte bli något problem. Det är inga bucklor eller veck på den så jag tror att det blir ett nytt bröst, skruvar istället för nitar och lite större brickor i de två aktuella hålen. Sen en s-moduls förstärkning på det. Sen får man kolla noggrannare i sommar om det behövs nya delar.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Bröstet är numera historia. Det var inte så svårt. Huggmejsel och turbinslip med bra slipstift samt 2 timmar till övers. I morgon får jag hem ett bättre begagnat bröst + en lindrigt skadad s-modul. Så kag ska skaffa en massa popnit till bukplasten och en drös m6 med mutter. Vilken längd brukar man använda?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Att köpa ett beggat bröst var tyligen svårare än man kunde tro då säljaren verkar ha svårt att se att var sprickor i det första som jag fixade frakt på och rejält knäckt var det också och det andra var också lite krokigt trots att jag bad tydligt om att mäta upp det innan han skickade det så det slutade med att jag köpte ett nytt. Satte dit det i går kväll utan några större bekymmer. Satte även dit en förstärkning så nu håller det kanske lite längre. Gjorde en kortare provtur idag och allt verkar ok.

Last edited: