byta till en summit boggi på mxz

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
om du ska höjja den måste du flytta bak den annars får du en för brant attackvinkel och då blir boggien som en "plog" eller hur man ska säga...

men om du då flyttar bak den så får du en flackare och den flyter mer på snön och de göra gode skillnaden hur attackvinkel är...

men om du nu förlänger eller byter boggie så förläng den säger ja bara, för summiten's fjädring är inge vidare, men summitens boggie kanske går bättre i snön men om du flyttar bak fästerna så tror ja inte man märker nån skillnad...

om du ska höjja den så får du inte ändra på c-c måttet mellan bakre och främre fäst, för annars blir de nå fel me boggien/dämparna...
Men om jag ska flytta back boggien så ändras väl c-c måttet? Drivaxeln begränsar ju hur långt bak man kan flytta!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men om jag ska flytta back boggien så ändras väl c-c måttet? Drivaxeln begränsar ju hur långt bak man kan flytta!
nä de beror på hur du borrar hålen, du måste ju mäta c-c måttet och sen kan du borra...
men om du likaså ska flytta bak boggien så kan du ju höjja den tex 5cm
och de är inte drivaxeln som begränsar hur mycke du kan flytta bak boggien, de är sträckningen som sitter uti vändhjulen... när ja förlängde (som inte vissa kan:p) så flytta ja bak boggien 2cm och ja kunde har flyttat den lite mer, men om man flyttar ner den 2cm om man också höjjer den så får man lite bättre attackvinkel än original...

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Men mattans länd måste ju begränsa hur långt bak man kan flytta eftersom mattan går runt drivaxeln som i sin tur sitter fast!!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men mattans länd måste ju begränsa hur långt bak man kan flytta eftersom mattan går runt drivaxeln som i sin tur sitter fast!!
självklart att de är mattans längd som begränsar men den går ju sträcka/slacka på mattan och så, så om du ska flytta bak den så kolla du på sträckingen och kollar hur mycke de går att slacka på mattan...
om du flyttar bak boggien tex 2cm så måste du slacka på sträckarn ca 2cm...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det beror ju på sträckningen hur långt du kan flytta bak den, alltså hur sträckt matta blir. du kan ju flytta bak den så långt som möjligt

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
nej c-c måttet ändras inte om man flyttar bak boggien, för visst är c-c måttet mellan mitten på bultskallarna??
nä de är mellan slidsen och en järn pinne... :p

NEJ c-c måttet är måttet mellan främre och bakre boggie fäste...

men då går att mäta på ett enklare sätt:
om du har tagit lös boggien och sitter på tex vänster sida om skotern, sidan som variatorn sitter på...
då mäter du från vänster sida på de främre fästets hål och sen mäter på höger sida på de bakre fästets hål då får du exakt c-c mått...

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Så ska man flytta bak så måste man hålla koll på sträckningen? I praktiken borde det betyda att man kan få plats med en 307 boggie med en matta på 345cm? Bara man flyttar boggien nog långt bak!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Så ska man flytta bak så måste man hålla koll på sträckningen? I praktiken borde det betyda att man kan få plats med en 307 boggie med en matta på 345cm? Bara man flyttar boggien nog långt bak!
ja no kan du få på en 345's matta me en 307's boggie och då får du en bra attackvinkel...

jamen du kan ju inte flytta bak boggien hur mycke som helst för då blir ju mattan för kort, ja... därför har du ju en sträckare bak på boggien,

så om du slackar på sträckingen så kan du flytta bak boggien lika mycke som du har slackat på sträckaren...

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Kanske man skulle trycka dit en 307 boggie :O eller så inte :p men betyder flackare vinkel alltid bättre snögång? Har hört vissa som påstår att den packar snön sämre!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kanske man skulle trycka dit en 307 boggie :O eller så inte :p men betyder flackare vinkel alltid bättre snögång? Har hört vissa som påstår att den packar snön sämre!
varför ska de vara så bra att packa snön!?!? en skoter är ju till att gå PÅ snön och inte under!!!

om man har flackare attackvinkel så vill skoter upp på snön, den flyter på bättre...

om man har brant attackvinkel så blir mattan/boggien som en "plog"...

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
mitt på bultskalarna ska man mäta för c-c måttet ÄGD sork jävel
näpp för om man mäter på främre kanten av främre hålet så ska man mäta på främre kanten på de andra hålet...
för de gjorde ja när ja höjjde min och de blev samma som när ja mätt mitt i hålet/skruven....

man brukar mäta c-c måttet på bult skallarna men ja sa att de var ett enklare sätt att mäta de jag beskrev, tycker ja iaf...

Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
näpp för om man mäter på främre kanten av främre hålet så ska man mäta på främre kanten på de andra hålet...
för de gjorde ja när ja höjjde min och de blev samma som när ja mätt mitt i hålet/skruven....

man brukar mäta c-c måttet på bult skallarna men ja sa att de var ett enklare sätt att mäta de jag beskrev, tycker ja iaf...

bilden ska föreställa två bultskallar och det är mitt på skallarna och mellan dom som är c-c mått. dåligt förklarat men hoppas det ska hjälpa lite iallafall

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
jag fattar mer än dg sorken och jag kan skruva bättre än dig
självkart att du kan skruva bättre de är ju för att du gör de varje dag för allt dekar för dig IDIOT!!!! ja har då HELA skotern HEL, fin huv HEL BOGGIE om en motor som går JÄMT OCH FINT!!!! DEKBERG....
tvekar på att du vet mer än mig...