Kör du än med denna hjälm, vet du nått om 2020/21 årsmodell?Det blev att jag köpte den tillslut och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.
2019 års version levereras med två goggles, en för ledkörning och en för backcountry körning. Hjälmen är på bilden uppsatt för backcountry och de flesta av delarna som ligger framför är för ledkörning. Efter att ha provat båda så är min spontana känsla att jag kommer att köra med backcountry utförandet mest hela tiden även vid ledkörning. Delarna och gogglen för ledkörning känns som om de är gjorda för amerikansk ledkörning efter motorvägar i hög fart.
Så till det jag ville åstadkomma, en imfri tillvaro. Hittills har det fungerat riktigt bra. Så fort man stannar för att fixa något, gräva loss maskinen eller liknande så öppnar man för munnen och andas fritt. Man kan även fästa gogglen över hjälmen om man vill. Jag lyckades med konststycket att lägga min feta katt på sidan på en tjärn (som jag inte såg) som var täckt med 1 dm vatten. Öppnade bara för munnen, satte gogglen över hjälmen och behöll hjälmen på, sedan var det bara att skotta slask och kämpa för att få skotern på rätt sida. När skotern var uppe igen så var det bara på med gogglen, igen för munnen och jag var helt imfri. Som mest så har jag fått lite imma i nederkant av gogglen utanför synfältet som dock försvann ganska fort när jag väl fick lite fart i körningen.
Visst har den lite vikt, men inget jag har upplevt som störande ännu. Helt klart nöjd än så länge.
Visa bifogad bild 27996
Jodå det gör jag, riktigt nöjd med den. Köpte fotokromatisk lins till den i år, inte billig lins men den funkar hur bra som helst. Det jag har märkt med hjälmen är att ibland så fryser kondens från utandning i gångjärnet till "luckan" vilket gör att man får slå igen den när man ska stänga men det har alltid gått att göra. Märker att jag tar av mig hjälmen mycket mer sällan än de jag kör med, kör man fast så öppnar jag bara luckan och spänner gogglen ovanpå hjälmen och sedan skottar man loss skotern med hjälmen på medans de tar av sig hjälmen det första de gör.Kör du än med denna hjälm, vet du nått om 2020/21 årsmodell?
Varifrån köpte du den?
Tack för svaren.Jodå det gör jag, riktigt nöjd med den. Köpte fotokromatisk lins till den i år, inte billig lins men den funkar hur bra som helst. Det jag har märkt med hjälmen är att ibland så fryser kondens från utandning i gångjärnet till "luckan" vilket gör att man får slå igen den när man ska stänga men det har alltid gått att göra. Märker att jag tar av mig hjälmen mycket mer sällan än de jag kör med, kör man fast så öppnar jag bara luckan och spänner gogglen ovanpå hjälmen och sedan skottar man loss skotern med hjälmen på medans de tar av sig hjälmen det första de gör.
Har de gjort några ändringar alls utöver färger? De enda ändringar jag vet att de har gjort genom åren är ett kordborrband som håller fast luckan då den kunde slås av (den är ju löstagbar) i öppet läge och man tappade bort den i snön, samt att de införde att man fick två goggles istället för en som förut.
Jag köpte hos www.progearmoto.se som är ca 900 kr billigare än sledstore.
Har inte haft några problem alls i kallare temperaturer än så.Funkar den bra om det är minus 20? (Kan ju hända ibland att det blir kallt.
Hurdant spänne är det?