Vad gäller köp av skotrar, nya som gamla, så finns det många saker som gör att man i efterhand kan ångra sitt köp. Det kan vara allt ifrån att det var fel skoter för ens körning, att skotern hade dålig hållbarhet, att den var mycket sämre på en specifik typ av körning än vad man trott, att den var för svårkontrollerad, att den hade för klen motor för ens körning med mera. Vilket skoterköp var ditt sämsta och varför?
Mitt sämsta skoterköp, utan konkurrens, var min Polaris RMK 800 Dragon 2009. Inköpt helt ny inkl. en del utrustning för 117900:- (skoterpriserna har ökat en del sedan dess, så priset var jag nöjd med). För de av er som känner till er historia kring Polaris motorer så vet ni att 800 CFI av den årsmodellen var ett riktigt bottennapp. Den gick som ett arsel från första början pga. att man inte fått till mappningen för nordiska förhållanden, så den tvekade, hackade, dog ibland vid gaspådrag och gick allmänt orent och drog bensin som jag vet inte vad. Antagligen så gav den inte i närheten av de utlovade hästkrafterna heller. Vid 50 körda mil, just lagom till första påsken med nya skotern, så dog den mitt ute på älven och gick inte att få igång. Fick bogsera hem den, upp på släp och en timmas bilfärd till handlaren. Det var voltregulatorn som gett upp (också standarfel på 800 CFI av årsmodellerna kring 2009). En vecka senare (lagom tills att min ledighet under påsken var över) så var skotern tillbaka med ny voltregulator och ny mappning. Nya mappningen hade däremot hjälpt föga, skotern gick som ett ruttet ägg resten av våren.
Nästa vinter, ny mappning igen, hjälpte väldigt lite. Skotern gick fortfarande orent och tappade ofta all kraft exakt när man ville ha den för att lyfta skidorna över något. Vid 150 mil brann nästa voltregulator, fick bogsera hem skotern, släpa den till handlaren och få en ny voltregulator. Tror det lades in ytterligare en ny mappning då som inte heller gjorde någon skillnad. Skotern gick som ett arsel resten av den vintern och tankarna på att byta märke smög sig in och rotade sig. Var först inne på en Lynx Boondocker 3900 2013, men det blev till slut en Ski-doo Freeride 154" 2014 istället efter ytterligare någon vinter där RMK:n inte gick som den skulle. Det positiva i det hela var att den aldrig skar för mig, vilket många andra Polaris 800 CFI av samma årsmodell gjorde, men jag var ju orolig varje tur jag var ute att tiden skulle vara kommen. Något annat positivt var att själva IQ-chassiet ändå var lättkört och trevligt och gripper-skidorna bra samt att den inte var farlig på att ta variatorremmar. Fick också hyfsat bra i inbyte för den, 80000 kr har jag för mig och med tanke på att den inte kostade så mycket i inköp så tappade den inte så farligt i värde under åren jag hade den. Men sämsta skoterköpet som jag gjort (hittills) var den ändå, tveklöst.
Mitt sämsta skoterköp, utan konkurrens, var min Polaris RMK 800 Dragon 2009. Inköpt helt ny inkl. en del utrustning för 117900:- (skoterpriserna har ökat en del sedan dess, så priset var jag nöjd med). För de av er som känner till er historia kring Polaris motorer så vet ni att 800 CFI av den årsmodellen var ett riktigt bottennapp. Den gick som ett arsel från första början pga. att man inte fått till mappningen för nordiska förhållanden, så den tvekade, hackade, dog ibland vid gaspådrag och gick allmänt orent och drog bensin som jag vet inte vad. Antagligen så gav den inte i närheten av de utlovade hästkrafterna heller. Vid 50 körda mil, just lagom till första påsken med nya skotern, så dog den mitt ute på älven och gick inte att få igång. Fick bogsera hem den, upp på släp och en timmas bilfärd till handlaren. Det var voltregulatorn som gett upp (också standarfel på 800 CFI av årsmodellerna kring 2009). En vecka senare (lagom tills att min ledighet under påsken var över) så var skotern tillbaka med ny voltregulator och ny mappning. Nya mappningen hade däremot hjälpt föga, skotern gick som ett ruttet ägg resten av våren.
Nästa vinter, ny mappning igen, hjälpte väldigt lite. Skotern gick fortfarande orent och tappade ofta all kraft exakt när man ville ha den för att lyfta skidorna över något. Vid 150 mil brann nästa voltregulator, fick bogsera hem skotern, släpa den till handlaren och få en ny voltregulator. Tror det lades in ytterligare en ny mappning då som inte heller gjorde någon skillnad. Skotern gick som ett arsel resten av den vintern och tankarna på att byta märke smög sig in och rotade sig. Var först inne på en Lynx Boondocker 3900 2013, men det blev till slut en Ski-doo Freeride 154" 2014 istället efter ytterligare någon vinter där RMK:n inte gick som den skulle. Det positiva i det hela var att den aldrig skar för mig, vilket många andra Polaris 800 CFI av samma årsmodell gjorde, men jag var ju orolig varje tur jag var ute att tiden skulle vara kommen. Något annat positivt var att själva IQ-chassiet ändå var lättkört och trevligt och gripper-skidorna bra samt att den inte var farlig på att ta variatorremmar. Fick också hyfsat bra i inbyte för den, 80000 kr har jag för mig och med tanke på att den inte kostade så mycket i inköp så tappade den inte så farligt i värde under åren jag hade den. Men sämsta skoterköpet som jag gjort (hittills) var den ändå, tveklöst.