Dragkrok till Nytro X-ride -2012

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Jag funderar på att köpa en nytro x-ride av 2012 års modell. Denna saknar dock drag och jag undrar vad som är det bästa draget till denna maskin? Måste tunneln förstärkas i samband med att draget monteras eller går det utan förstärkning? Jag ska dra familjen i pulka vid enstaka tillfällen..

Ge gärna länkar till var man hittar bra krokar/förstärkning!

/M

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
En från Ö-vik sålde typ Summit båge för Nytro på blocket ifjol. Minns inte vad han kallade sig men nån fler kanske minns annonserna? Bågen var svart och såg väldigt rubust ut, enkel att montera osv.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Ok! Så xp bågen är populär? Hur funkar yamahas egen båge då? Ringde till yamahacenter i skellefteå och de avrådde från att dra något annat än packpulka med x-riden. Ska det verkligen inte gå att dra familjen i en pulka? Var köper man xp draget?

/M

Reactions: Kerthe

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Det blev till att beställa från mnracing! Tydligen är det samma drag som yamaha säljer eftersom de beställer från mnracing.. får se om det krävs nån förstärkning på det draget eller om det funkar som det är.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
har också ett sånt drag. Dock blev jag rekomenderad att bara använda den till att dra packpulka
Ok! Har du kollat om det går att dra familjepulka med draget/kroken? Känns den stabil? Man måste väl tänka sig för lite när man drar tungt men jag tycker det borde funka utan att nåt går sönder..

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Vad jag misstänker är väl att något i själva formen bakom dynan sviktar när man drar tungt, har man en 162" så är ju det större sviktning. Har dock kapat av min 153" där bakom dynan ca 17cm och sedan kapat dragkroksfästningarna så det passar och det blev mycket bättre!
Men om det är där dom menar att det går sönder där eller någon annanstans i skotern har jag dock ingen aning om...

Drog familjepulka med passagerare på en mil kanske och absolut inga problem för mig iallafall

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Yammacenter i Kiruna säljer ett drag som funkar, jag drar tältark , samt nila 2-sits med den och det är inga problem..
Ok! Det låter ju bra! Är det inte mnr:s drag du har då? Yamahacenter i Skellefteå tar då drag därifrån till x-ride..

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Summit bågen e toppen och styv men vill man ha en ännu längre båge så ska man köpa den som sitter på nyare modellen av Tundra'n. Den är ca 15cm längre än summit bågen och har ett till infästnings hål per sida.
Den skulle jag gå på om man ska sätta den på en längre maskin.

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Visst är summit bågen snygg å stadig, men tror att nmr draget är bra nog stadigare för att dra kälke/pulka!

Summit bågen ha få infästninghål men det går ju att borra och poppnita innifrån tuneln så blir det stadigare!

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Jag köpte mnr:s drag och det verkar jättestadigt! Tror det är betydligt stabilare än summitbågarna. Det bultas ju även fast i boggi-infästningen! Draget passade fantastiskt bra! Bara ta bort lyftbågen och skruva dit dragbågen. Man fick borra hål i boggi-infästningen.

Så jag kan verkligen rekommendera mnr:s drag. Hoppas det nu bara håller för pulkdragningen i vinter, men jag tror inte det ska vara nåt bekymmer!

Sen tycker ju en del att mnr draget är så fult, men inte vet jag om det är fulare än nåt annat. Tycker det var riktigt välgjort! Men ett drag är ju alltid fulare än att vara utan drag men måste man ha drag så kan jag verkligen rekommendera detta! Sen är det ju skitenkelt att montera tillbaks lyftbågen ifall man vill hotta upp skotern ibland! Sen tyckte jag det var bra att det inte behövdes borras så mycket nya hål för att montera kroken utan man använde sig av hålen från lyftbågen i stor utsträckning!