Enduro "sesongen" 2007-2008 Börja tävla!

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, tackar!

Efteranmälnsingsavgifter? Betyder det att jag kan anmäla mig imorgon än fast tävlingen går till helgen? Hur mycket är den avgiften på?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
kommer lite mer här ! Direkt när du kommer dit så går du till sekretarietet och visar upp regbevis, försäkringsbrev, licens, har du inte licens så är det där du löser en engångslicens, du börjar inte skruva med skotern först utan du går direkt dit och fixar det, försök göra klar skotern före du åker och far iväg i god tid så slipper du tok-stressa! sen är det dags för besiktning och försök att kolla så att allt fungerar innan du åker dit, ta gärna en liten sväng före så ser du att allt fungerar perfekt. på besiktning så ser man till att allt sitter fast osv, att variatorskyddet är på plats och att lysen/nödstopp osv fungerar. Efter du har besiktat kör du in i depån och tar en bra plats för dina verktyg, reservdelar osv. och på en del tävlingar så är det en speciell tankdepå, så du får ju kolla upp det ! då tar du och dricker vätska , käkar och laddar medans du väntar på förarsammanträdet som brukar ske en halvtimme före start. Där går han igenom lite olika grejer, kan vara sjukvård, vilka delar av banan man ska passa sig för eller hur starten går till. före start så ska du se till att värma upp skotern och givetvis dig själv, varmkör skotern på bock om du har tillgång till det, vet inte vad det är för krav på det i enduro, i cross är dom stenhårda på att du ska ha godkänd bock och dödmanslinan fastsatt i dig. Men jag vet inte i enduron, en jeepdunk fungerar ju perfekt för att värma skotern, men värm dig själv också, jogga, stretcha och gör lite höga hopp, sen ska du nog vara redo för race! kör inte för fort från början så du tröttar ut dig och crashar till slut, utan tänk efter hur det känns med din kondis och hur skotern går (fjädring också) så märker ju du om det är dags att mata på eller ta det lite lugnare! när det obligatoriska stoppet kommer så är det perfekt om du har en kompis med som tankar och fixar allt åt dig, byt gärna tröja under om du kan. sen är det bara att köra mot mål! se till så att du har nån som kör dig hem efter för man är jävligt slut efter en enduro tävling, det är helt sjukt alltså. men men, det var väl vad jag har som erfarenhet/vad jag har läst ang sånt, och det jag gör.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Enduro "sesongen" 2007-2008 Börja tävla!

Okej, tackar!

Efteranmälnsingsavgifter? Betyder det att jag kan anmäla mig imorgon än fast tävlingen går till helgen? Hur mycket är den avgiften på?
ja du kan anmäla dig ca 2 dagar före tror jag, avgifter och när efteranmälningen slutar är olika från tävling till tävling oftast. Men det är bara att kolla upp det.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej tack så mycket, det låter bra!

Vart kan jag hitta info om just tävlingen i slussfors?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag visste inte att det skulle vara en tävling i slussfors? jag hörde bara att det skulle vara träningsläger där iaf. Men tävling kan det säkert vara:p
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ja det var träningsläger jag menade, förlåt. Men vad är skillnaden mellan träning och tävling? Åker man bara dit och åker runt banan då eller är det fortfarande som en tävling? Jag är lite förvirrad av det hära, ganska mycket att lära sig.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
alltså är det träning så behöver du inte mer än skoter, lite reservdelar, kläder, godkänd hjälm, skydd och mat kanske =) men träning så åker man oftas en slinga om och om igen;p du åker bara dit och åker runt banan och tränar på det du tycker behövs, när jag tränar så tar jag med mig en reserv rem, verktygslådan och bensin =) samt mat och vatten eller nån annan dryck. sen brassar jag runt banan och käkar när jag blir hungrig =) hah :p jag tycker att du ska bli medlem på snowriders forum och kontakta enduro-inge han kan garanterat lära dig allt du behöver veta ang enduron! inte för att snowmobiles forum är sämre men tror inte enduro-inge huserar här! där finns det mer info ang enduron också.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jaha okej, så det är träning båda dagarna då? Då kanske man skulle satsa på att åka dit under lördagen o prova på några svängar! Men det är inga kostnader då eller?
Jo, jag har en användare där också så jag får väl ta o höra mig för med den där enduro-inge!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag tror inte dom tar något för att du ska komma och testa på enduro !:) det är träning lördag söndag vad jag förstått.
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Hej IQ och J:son. Nog härjar jag på de här forumet åxå men under det namn jag fick av Snowmobile när de var som ivrigast på enduron. Tycker att IQ ha berört väldigt mycke av de man behöver veta innan tävling, nu ska vi även ha en sk miljömatta som ska ta upp olje och bensin spill i depå och tankdepå. Sen finns de mycket som man lär sig körmässigt genom åren. Vi ska nog bara ner till Slussforsträningen på söndag, dottern ska köra och så ska jag låna ut GammLynx´n åt en ung kille från Ammarnäs. Tänkte skicka iväg dottern till skolan direkt efter körningen på söndag. Skulle va kul att träffas där till helgen. Ha de gott
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, vart får man tag på en sån där miljömatta då? Den skulle visst vara 100*80cm? Det där med derån har jag inte hajjat riktigt. När man kommer dit så ska man alltså gå till sekretarietet o allt det dära och sedan välja ut en bra depå. Är det på något valfritt ställe eller inom inhägnat område och är det bara att ta för sig en plats när man kommer dit?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, lite bökigt med alla saker man behöver. Men tusen tack för info, du har varit till stor hjälp polarisiq! :)
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
nemas problemas :) kul att enduro-inge härjar här också, det trodde man inte ^^, haha :) inge ska du tävla i överkalix i februari?
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Nej, ifjol på Cross SM finalen i Östersund. En tjäl knöl på en inner ställde till det för mig. Nu ska ja in och kapa av den del av nyckelbenet som är skadad. Hoppas kunna motionsåka även om jag inte blir fullt i ordning till första SM enduron i Gäddede