Hmm...vi antar att det är vanliga Mikuni "VM"-förgasare?
Luftskruvarna påverkar bränsleblandningen mest nära tomgång. Omkring halvgas har bränslenålarnas inställning en del att säga till om (de kan sättas i några olika fasta lägen). Vid större gaspådrag är det mest huvudmunstyckenas storlek som bestämmer.
Flottörnivån påverkar bränsleblandningen ungefär lika mycket vid alla gaspådrag.
MEN:
Om skotern har börjat bluddra "av sig själv" så är det knappast troligt att t ex något munstycke har bytt ut sig självt mot ett av annan storlek. Då är det mer troligt med något direkt fel som har dykt upp. T ex någon otät nålventil som gör att en förgasare flödar ibland, något har hänt med bränslepumpen så den ger för högt tryck, någon otät vevaxeltätning, något förgasarmunstycke som har gängat ur sig, stopp i flottörhusventilationen...
Har du några andra tecken på att den skulle få för mycket bränsle? T ex om den ryker mycket, det luktar ovanligt mycket bensin om avgaserna, bränsleförbrukningen är hög etc.
Om man ska bedöma rök eller avgaslukt så gör inte det med motorn på tomgång utan låt nån annan ligga efter medan du kör för att se och lukta.