Första snöskoter?

Thell113

Medlem
5 nov 2019
12
0
1
30
Sverige
Är nybörjare när det kommer till snöskoter. Men med stuga så kommer det bli en hel del körandes så behöver en egen skoter.
Prisklass 30.000 - 60.000:- Kommer bli blandad körning led och lek.
Har en polare som är duktig med att meka om det hjälper.

Kan man nöja sig med en 4 taktare? Eller är det 2 taktare som gäller? Tips på en skotrar man kan ha ett tag utan att ledsna.

Tacksam för tips!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.862
877
113
Kramfors
Om du vill ha driftsäkerhet så köper du fyrtaktare men de är tråkiga och tunga undantag för turbomaskinerna dem är såklart roliga i öppen terräng och långa branta klättringar samt sjöar. På tvåtaktssidan är de många modeller som suger skunk vad gäller motorer många modeller håller bara runt hörnet. Köp en Arctic cat 600 700 800 eller 1000cc så får du bästa driftsäkerhet på motorsidan ivf. De låter som en Crossfire 800-1000cc skulle passa dig för dem är en blandning mellan ledåka och ospårat. Du kan köpa valfri Arctic cat tvåtaktare alla deras motorer är stenbra oavsett kubik. Du kan även köpa andra märken så länge du håller dig till 600cc för då är alla märken bra. Om du bums vill ha ett annat märke än Ac och över 800cc så ställ frågan här om just den årg och märke du funderar på för vissa årg av andra märken kan va rel bra så man törs köpa dem.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
274
106
43
Vittangi
Håller med om rådet om 600-motor i varje fall, med undantag för Arctic Cat:s 800 så är tillförlitligheten på äldre 800-motorer lite si och så (och det blir äldre sådana som du får kolla på i spannet 30-60000 kr). Lynx och Ski-doo med 600 e-tec eller 600 sdi är både bränslesnåla och hållbara, så det kan vara ett alternativ. Tror att det kan vara vettigt att välja en hybrid som förstaskoter, så att du kan köra lite både i lössnö och på led och ha roligt i bägge fallen. Sedan när du kommit fram till om du bättre gillar att köra på led och hoppa och leka eller att köra i lössnö och klättra så går det att specialisera sig till korta modeller respektive lössnömaskiner. Så om vi talar om Lynx och Ski-doos modeller så är det främst Ski-doo Renegade och Lynx Boondocker (de äldre modellerna hette Xtrim) och deras 600-motor. Det finns då 600 sdi eller 600 e-tec, beroende på årsmodell. 600 e-tec är att föredra (nyare, mer bränslesnål, verkar vara mer hållbar) om du hittar en sådan i ditt prisspann, men 600 sdi är också en bra motor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.862
877
113
Kramfors
Har fastnat lite för en Lynx RE 800 årg 2015 som ligger ute på blocket.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/lynx_re_800_e_tec_2015/86763422

Är det nått man kan satsa på som första skoter? Finns det nått man bör tänka med en sådan?
Den årg av Rotax 800 är rätt ok i hållbahet så den törs du köpa men den är inte lika skottsäker som en Ac motor av samma årg men som sagt du törs köpa den och behöver inte ligga sömnlös på nätterna. Jag vet inget om hur den passar din körning för jag är mest insnöad på motor och drivlina. Du får nog snart utförligt svar på vad den passar till för körning.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
274
106
43
Vittangi
800 e-tec är en rätt hållbar motor den också, inte lika som 600 e-tec, men rätt bra. Det är ju mer att gasa med i en 800, det kan ju vara både negativt och positivt (även om 800 e-tec är snällare, åtminstone på låga varv och mellanregister, än många andra märkens 800). Kan vara svårare som förstaskoter än en 600, men förstås mindre risk att man "växer ur" den och önskar man hade starkare motor. Sen så är det ju en kort matta på den, så du får vara beredd på att du måste gasa och/eller ha fart om du ska ut på längre äventyr i lössnö. Den är ju gjord för att köra snabbt med efter spår och hoppa och leka med, inte att varken ta sig fram bra eller vara lätt att hantera i lössnö. Den är inte heller optimal att dra pulkor eller ha passagerare med på, om du behöver det någon gång. Jag hade nog som sagt siktat in mig på en hybrid istället för en kort maskin eller en lössnömaskin, men om du känner med dig att du mest kommer köra på spår och hoppa och leka med den så är inte Lynx RE 800 något dåligt val.

Men för saker att kolla på. En Lynx RE 800 kan ha varit körd rätt hårt med och ev. vara hoppad med, så jag hade försökt kolla så att ingenting verkar vara snett eller böjt på något sätt på den och att den inte verkar ha gått av någonstans i chassiet och blivit svetsad vid något tillfälle. Också kolla så att inte dämparna är helt slut, så att den verkar fjädra tillbaka bra när man trycker ner fjädringen och så att den inte verkar vara alltför svampig och mjuk. Annars så är det en orsak till att pruta, om du måste renovera dämparna eller skaffa nya. Mattan också, så att den inte verkar vara alltför sliten (kammar borta eller mycket sprickor) och nära att behöva bytas ut. Vad gäller motorn och drivlina så ifall den verkar gå rent, jämnt och bra utan några ryck eller konstiga ljud både på tomgång och när man kör den samt att det inte är några felkoder i displayen så ska det nog vara ok. Kolla så att servicen som ska vara gjord verkar vara gjord av någon som är kunnig (typ verkstad, inte kompisen Micke eller något).

Sedan så är ju både 600 och 800 e-tec lite som en modern bil i att det är rätt svårt att själv skruva i själva motorn, utan det krävs utrustning för att läsa ut och nollställa felkoder och själva spridarna för insprutningen är svårt att göra något med själv (som man kunde med förgasare tidigare) samt att tändstiften måste skruvas i exakt rätt läge etc. Det är väl variator och kedjehus som man själv kan göra mer med. Så det är väl kanske också något att tänka på, att man oftast måste lämna in skotern till verkstad om det är något med själva motorn som behöver fixas.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
274
106
43
Vittangi
Håller med om att det är en djungel om man inte är skoternörd som jag och många andra här. 😁 Den Lynxen som du nu länkade (Lynx Rave 800) har en äldre typ av 800-motor (powertec) som inte är lika bra som den första som du länkade. Äldre konstruktion med förgasare och överlag sämre tillförlitlighet. Så då var den första bättre.

Men några exempel på hybrider på blocket kan vara (vissa kanske i överkant på ditt prisspann):
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/lynx_boondocker_ds_3900_800__14/86332199
https://www.blocket.se/annons/jamtland/skidoo_renegade_bc_x_800_e_tec__13/86154838
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/ski_doo_renegade_600_e_tec_2013/87044263
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/ski_doo_freeride_800_e_tec_146_/86644533
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/polaris_sks_800_155_/86558348
https://www.blocket.se/annons/jamtland/polaris_switchback_assault_600___2014/87106796
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/arctic_cat_xf_6000__15/85968056

Så Lynx Boondocker, Ski-doo Renegade/Freeride, Polaris SKS/Switchback, Arctic Cat XF är samtliga exempel på hybrider (finns fler än de också som kan sägas vara hybrider). Lite olika bra på led respektive lössnö beroende på märke och modell, men samtliga bättre än rena lössnömaskiner på led och bättre än korta maskiner i lössnö.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
274
106
43
Vittangi
Tror Boost III också hänvisade till Lynx Rave 800 RE 2009 på blocket, den har som sagt den äldre Powertec Rotax 800 motorn som inte är någon jättehöjdare. Som han skriver så om man ska ha Rotax 800 så ska det vara e-tec och 800 e-tec kom antingen 2011 eller 2012. 600 e-tec tidigare (2009 tror jag). Oftast så står det i annonserna om det är en e-tec motor.

Sedan gällande din fråga så jo, det är stor skillnad mellan boondocker 2012 och boondocker 2014, den fick inte bara en facelift utan fick ett nytt och mycket bättre chassie 2014 (baserat på Ski-doo:s XM-chassie istället för det gamla som var baserat på Ski-doo:s XP-chassie) så 2014 och framåt är att föredra om du har råd. Samma gäller den xtrim 600 e-tec som du också länkade till att den har det äldre chassiet då så jag hade försökt hitta en nyare som har det nya chassiet i så fall. I övrigt så är 600 e-tec och 800 e-tec motorerna som du ska leta efter om du kollar på Ski-doo eller Lynx, precis som Boost III skriver. Annars så tror jag att både Boondocker/Xtrim och Freeride/Renegade skulle vara vettiga skotrar för dig.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du inte fastnar för Arctic Cat så håll dig hellre till 600cc, att jag undantar Arctic cat är mest för att dels håller deras 800cc från Suzuki ihop bra och det är mest den man hittar om man vill ha Arctic, men kanske främst, 600cc är ingen slö maskin som blir omkörd av skidåkarna.

600cc håller däremot ihop betydligt bättre och har bättre ekonomi, skiljer en del bara i försäkring mellan motorstorlek, modell på maskin o.s.v.
Många, kanske rentav de flesta som kör 800cc skulle klara sig bra med 600cc. Men kanske har några år ute i snön och vill ha den där extra kicken. Den där extra kicken är inte något att egentligen eftersträva om du inte är lite rutinerad dock, då blir maskinen bara svårare att hantera.