800 e-tec är en rätt hållbar motor den också, inte lika som 600 e-tec, men rätt bra. Det är ju mer att gasa med i en 800, det kan ju vara både negativt och positivt (även om 800 e-tec är snällare, åtminstone på låga varv och mellanregister, än många andra märkens 800). Kan vara svårare som förstaskoter än en 600, men förstås mindre risk att man "växer ur" den och önskar man hade starkare motor. Sen så är det ju en kort matta på den, så du får vara beredd på att du måste gasa och/eller ha fart om du ska ut på längre äventyr i lössnö. Den är ju gjord för att köra snabbt med efter spår och hoppa och leka med, inte att varken ta sig fram bra eller vara lätt att hantera i lössnö. Den är inte heller optimal att dra pulkor eller ha passagerare med på, om du behöver det någon gång. Jag hade nog som sagt siktat in mig på en hybrid istället för en kort maskin eller en lössnömaskin, men om du känner med dig att du mest kommer köra på spår och hoppa och leka med den så är inte Lynx RE 800 något dåligt val.
Men för saker att kolla på. En Lynx RE 800 kan ha varit körd rätt hårt med och ev. vara hoppad med, så jag hade försökt kolla så att ingenting verkar vara snett eller böjt på något sätt på den och att den inte verkar ha gått av någonstans i chassiet och blivit svetsad vid något tillfälle. Också kolla så att inte dämparna är helt slut, så att den verkar fjädra tillbaka bra när man trycker ner fjädringen och så att den inte verkar vara alltför svampig och mjuk. Annars så är det en orsak till att pruta, om du måste renovera dämparna eller skaffa nya. Mattan också, så att den inte verkar vara alltför sliten (kammar borta eller mycket sprickor) och nära att behöva bytas ut. Vad gäller motorn och drivlina så ifall den verkar gå rent, jämnt och bra utan några ryck eller konstiga ljud både på tomgång och när man kör den samt att det inte är några felkoder i displayen så ska det nog vara ok. Kolla så att servicen som ska vara gjord verkar vara gjord av någon som är kunnig (typ verkstad, inte kompisen Micke eller något).
Sedan så är ju både 600 och 800 e-tec lite som en modern bil i att det är rätt svårt att själv skruva i själva motorn, utan det krävs utrustning för att läsa ut och nollställa felkoder och själva spridarna för insprutningen är svårt att göra något med själv (som man kunde med förgasare tidigare) samt att tändstiften måste skruvas i exakt rätt läge etc. Det är väl variator och kedjehus som man själv kan göra mer med. Så det är väl kanske också något att tänka på, att man oftast måste lämna in skotern till verkstad om det är något med själva motorn som behöver fixas.