Det är orginal separat oljetank.
Det blir att köra imorgon.
Jag kör på bpr9es stift, som det ska vara i maskinen.
Kan avgasventilerna ställa till någon, om ett membran är dåligt?
Ja avgasventilerna måste funka klockrent rengör och besikta dem noga måste gå lätt.
Om tomg hade svårt att gå ner är den för snål på tomg. Skruva på blandskruvarna tills den går ner på tomg normalt fort och är stabilast. Om det inte funkar trotts org lågfartsmunstycke (kollas) kan den läka luft i insugsgummin alt vevaxeltätning.
Helt klart går den snålt någonstanns i mellanreg eller full gas för om motorn är helt org raktigenom ska inte rek 9 stift ha värmeövergången så nära infästningen av elektråden.
Jag har exakt samma färg på mina stift efter blandad körning men jag kör avgastempmätare så jag ser problemet. I mitt fall går lågfart och upp till 15mm gashöjd fett för att sedan övergå till för snålt på varvtal från 6000-7500v mellanreg men full gas ok.
Tack vare tempmätare ser jag hur farligt tempen ökar i mellanregg över 1300f efter ca 600m körning
Den skulle skära om jag körde i detta register längre sträckor. Stiftfärgen vid sådan körning är gråvit = farligt. Hade jag kört vanliga flatslides förgasare skulle nålhöjning löst detta problem.
Samma fenomen kan du ha så kolla snarast upp både halv gas som fullt gärn! Om dina nålar ska upp kommer den även gå ner en aning fortare på tomg .
Viktigt är att inte släppa gasen innan motorn stannat helt för då missvisar färgen!!
Avgastermpmätare eller bredbandslambda är ju att föredra och gör livet enklare o säkrare vid inställning bränsle.
En vanlig singeltempmätare KOSO kostar under 1000kr i sverige för det duger med en sond även om man har 3 pipor (flyttas)