går orent, vad säger stiften?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Det tar lång tid innan nya stift får färg på sig..
Dem ser ut att vara nya iaf, så de blir svårt att säga..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Det övre ser ganska ok ut förutom ev 1 steg för mjukt och ev lite surning på lägre varv. Värmeövergången på elektråden ska vara mitt uppe på raka delen då har man rätt värmetal. Din övergång till kylning ligger farligt långt ner i kroken = kan smälta av elektråden!

Nedre stiftet ser lite snålt ut på högfart eller nålhöjd. Testa ut om nålana ligger på rätt höjd genom att köra is minst 3km på halv gas och slå av tändning i fart med bibehållen gashöjd tills motorn stannat helt. Färgen du får då talar om om du ska höja eller sänka nålarna.

Bägge stiften ser ut att gå fett på lågfart alt nålhöjd måste som sagt provas ut på is/sjö

Om den 4taktar på tom,g prova skruva på luft/bränsle skruvarna för att få den snålare. Går inte det kan den behöva lite mindre lågfartare.

Högfarten gör du samma förfarande som nålhöjdstestet fast på full gas såklart ,,där räcker 600-700m om du kör halv gas 1km före så den rensar ur sig innan fullgasrepan.

Försök få bägge stiften lika som ditt övre stift är i färg på porslinet för det är där man kollar läget.
Kör vidare på dessa stifts hårdhet till du har fått både halv gas och full gas liknande övre stiftets färg. Det kan tänkas att den går snålt på full gas nu och om den ska ha mer soppa där så kan värmeövergången komma högre upp på bygeln och då är värmetalet rätt. Men ligger värmeövergången fortfarande kvar så nära bygelfäste trotts rätt färg på porslinet a full gas byt genast till hårdare stift.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tycker att du ska försöka köra nån dag till innan du visar upp stiften. Dom är lite för nya för att kunna ge en rättvis avläsning.

Sen gör du som Boost skrev, både på halvgas och fullgas. Fota efter båda försöken.

Den går inte för snålt, iaf inte som den är körd sista biten innan du stängde av den.

Kör du oljeblandat eller med orginal separatsmörjning? Tycker dom ser lite oljelackade ut...? Dvs för mycket olja? Svårt att avgöra. Kör minst en timme till.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej, tack för era svar.
Jag körde lugnt sista km, sen stod den på tomgång medans jag öppnade garageporten.( men det var inte många sek)
Det är mixtrat lite med bränsleskruven. Jag drog ut den ett 1/4 varv igår, pga att jag upplevde att den bölade när jag drog på. Sen så tog det ca 5-10 sek innan tomgången föll ner på rätt varv.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Det är orginal separat oljetank.
Det blir att köra imorgon.

Jag kör på bpr9es stift, som det ska vara i maskinen.
Kan avgasventilerna ställa till någon, om ett membran är dåligt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Det är orginal separat oljetank.
Det blir att köra imorgon.

Jag kör på bpr9es stift, som det ska vara i maskinen.
Kan avgasventilerna ställa till någon, om ett membran är dåligt?
Ja avgasventilerna måste funka klockrent rengör och besikta dem noga måste gå lätt.

Om tomg hade svårt att gå ner är den för snål på tomg. Skruva på blandskruvarna tills den går ner på tomg normalt fort och är stabilast. Om det inte funkar trotts org lågfartsmunstycke (kollas) kan den läka luft i insugsgummin alt vevaxeltätning.

Helt klart går den snålt någonstanns i mellanreg eller full gas för om motorn är helt org raktigenom ska inte rek 9 stift ha värmeövergången så nära infästningen av elektråden.

Jag har exakt samma färg på mina stift efter blandad körning men jag kör avgastempmätare så jag ser problemet. I mitt fall går lågfart och upp till 15mm gashöjd fett för att sedan övergå till för snålt på varvtal från 6000-7500v mellanreg men full gas ok.

Tack vare tempmätare ser jag hur farligt tempen ökar i mellanregg över 1300f efter ca 600m körning
Den skulle skära om jag körde i detta register längre sträckor. Stiftfärgen vid sådan körning är gråvit = farligt. Hade jag kört vanliga flatslides förgasare skulle nålhöjning löst detta problem.
Samma fenomen kan du ha så kolla snarast upp både halv gas som fullt gärn! Om dina nålar ska upp kommer den även gå ner en aning fortare på tomg .

Viktigt är att inte släppa gasen innan motorn stannat helt för då missvisar färgen!!

Avgastermpmätare eller bredbandslambda är ju att föredra och gör livet enklare o säkrare vid inställning bränsle.
En vanlig singeltempmätare KOSO kostar under 1000kr i sverige för det duger med en sond även om man har 3 pipor (flyttas)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag rengjorde avgasventilerna, och bytte membranen.
Jag tycker den går mycket bättre.
Nu hann jag inte kolla stiften, men jag återkommer nästa helg.
Mvh Tony
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!
Nu är jag här igen.
Jag tycker jag fortfarande har problem med att den tar långtid innan den går ner på tomgången.

Jag har undersökt insugsgummit och sprutat startgas här och där.
Nu sista tiden när jag kört har det varit -10 till -15 grader. Efter att jag idag rengjort ventilerna vart det en provrunda (ves ventilerna var jätte sotiga innan rengöringen).
Det var -1 och skotern började bluddra (lite) när jag gasar på.
Bränsleskruven är ställd för att gå lite fett, eftersom jag drar mycket pulka (kanske dax att dra in den ett halv varv).
Nu kommer frågorna:
1 Varför tar det tid för den att gå ned i varv? (stiften är sotiga/svarta går fett)
2 Smutsiga ves ventiler vs rena ventiler. Behöver rena ventiler "mindre soppa".
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Prova skruva mer på luftblandskruvarna tills den går renast möjliga och går ner i varv fort. Om det inte duger får du rengöra förgasarna igen. Dra igenom koppartråd genom lågfartsmunstyckena så dem blir garanterat rena,,typ fila ur dem med koppartråden med andra ord. Vik tråden så den blir hackig då tar det bättre.

Koppartråd med rätt dim hittar du i högtalarkablar mm. Funkar även med ståltråd från stålborste men då får man inte fila för mycket så munstycket blir större.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du har väl mikuni tm gasare på den där, har då vi på våra liberty motorer. och dom gasarna har en tendens att låta den ligga kvar kring 3000 varv en stund, dutta till på gasen alt ge den lite choke så går den ner som vanligt. jag vet dock inte varför dom gör som dom ör men dom gör så, och även rotax med dom gasarna brukar göra så.

exakt hur år den om du trycker full as från tomgång? 4t den i början så går den lite fett, men om den kvamnar (som att kallstarta och trycka in choken för snabbt och gasa) så går den för snålt
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Enligt ett gammalt inlägg skulle luftskruven vara utskruvad 1 varv, på min var den utskruvad 1/2 varv.
Jag testade skruva ut den till det blev 1 varv.
Jag har inte hunnit testa maskinen efter det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Enligt ett gammalt inlägg skulle luftskruven vara utskruvad 1 varv, på min var den utskruvad 1/2 varv.
Jag testade skruva ut den till det blev 1 varv.
Jag har inte hunnit testa maskinen efter det.
Om du skruvar in skruven får den mindre luft vs soppa = fetare.
Om den fortfarande rusar på 1 varv ut skruvar du in ännu mer, Du kan skruva in ända tills den nästan är stängd.

Om den skulle bli bra på 1/2 varv ut "bör man byta" lågfartsmunstycke till några snäpp större. Då kan man skruva ut luftskruven till mer normala 1 varv. Det går såklart skita i att byta till större munstycke och åka med skruven nästan helt stängd,huvudsak är att den går rent och går ner på tomg.

Det kan även vara skit i lågfartssystemet om man måste skruva in luftskruven till nästa helt stängd så det första man gör innan byte till större lågfart är att rengöra noga.
 

Peter_F

Medlem
17 feb 2013
6
0
1
Norr om Sandviken
Om det är TM-förgasare som på skidoos så är det bränsleskruvar, inte luft.
Generelt kan man säga att om skruven sitter mellan trottel och motor så styr den bränsle = in= magrare.
Sitter den mellan trottel och luftburk så styr den luft= in = fetare.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Det sitter en liten mässingskruv mot luftfiltret, dom jag förstår stället luft.
Och den stora med vit hatt, mitt på förgasaren ställer bränsle.
Jag har legat i en riktigt mansförkylning,men testade lite igår.
När skotern var kall gick den ner direkt på tomgång, och allt verkade perfekt.
Men när sen började bli varm testade jag dra på gasen.
Efter det ville den rusa på tomgång och kändes som den gick snålt.
Saken är den, att jag tycker den surar igen rätt fort när den står på tomgång.
Kan verkligen lagfarten vara igensatta då? ( då har den alltid varit)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Att den går bra kall indikerar att den får snarare för mycket soppa på lågfart och då borde den igentligen sura när den blir varm.

Det kan vara en blandning av för högt eller lågt ställd tomgångsskruv vs luftskruvsinställning. Prova sänka tomgskruven och ställ in luftskruven igen.

Det är väldigt känsligt att hitta den gyllene tomghöjden på trottlarna vs luftblandarskruvar så prova sänka och höja tomg och skruva på blandskruvarna.