Hej
Har en Polaris Widtrak 500 LX, 2014, som nu rullat 160 mil.
Olja i växellådan byttes första gången vid 50 mil. Polaris originalolja. Vad jag minns såg den använda oljan fin ut. Gjorde även ren magneten i avtappningspluggen.
- Nu tappade jag ur oljan än en gång, för byte enligt serviceplan, i en inte helt ren plastskål. Kanhända det varit t ex bromsvätska eller motorolja i skålen tidigare.
Rester fanns kvar.
Oljan var grå, ungefär som vissa grundfärger för plåt.
Vatten i båtdrev, p g a läckande propelleraxeltätning ger grå olja. Kan det vara nåt liknande här?
Vad jag vet har jag inte kört i så pass djupt vatten eller issörja att det kan ha nått upp till utgående axel på växellådan. Då skulle jag haft vatten ovanför fotstegen.
Visst kan tätningen på axeln ha gått sönder. Nu finns det heller ingen ventilation på lådan, vad jag kan se. Så möjligen kan en avsvalnande låda suga i sig smältvatten på drivaxeln och in via tätning.
Kanske är tätningen felvänd från fabrik? Men den bör ju täta åt båda håll, annars letar sig olja ut.
Tänkte köra och tappa ur oljan med jämna mellanrum, för att se om den blir grå. Ser jag inget avvikande så häller jag i tillbaks.
Skotern har stått utomhus sedan i våras, med en inte helt tät presenning. Verkar ändå inte troligt att det skulle kunnat regna in vatten. Lådan är tät.
Nån som varit med om nåt liknande?
Har en Polaris Widtrak 500 LX, 2014, som nu rullat 160 mil.
Olja i växellådan byttes första gången vid 50 mil. Polaris originalolja. Vad jag minns såg den använda oljan fin ut. Gjorde även ren magneten i avtappningspluggen.
- Nu tappade jag ur oljan än en gång, för byte enligt serviceplan, i en inte helt ren plastskål. Kanhända det varit t ex bromsvätska eller motorolja i skålen tidigare.
Rester fanns kvar.
Oljan var grå, ungefär som vissa grundfärger för plåt.
Vatten i båtdrev, p g a läckande propelleraxeltätning ger grå olja. Kan det vara nåt liknande här?
Vad jag vet har jag inte kört i så pass djupt vatten eller issörja att det kan ha nått upp till utgående axel på växellådan. Då skulle jag haft vatten ovanför fotstegen.
Visst kan tätningen på axeln ha gått sönder. Nu finns det heller ingen ventilation på lådan, vad jag kan se. Så möjligen kan en avsvalnande låda suga i sig smältvatten på drivaxeln och in via tätning.
Kanske är tätningen felvänd från fabrik? Men den bör ju täta åt båda håll, annars letar sig olja ut.
Tänkte köra och tappa ur oljan med jämna mellanrum, för att se om den blir grå. Ser jag inget avvikande så häller jag i tillbaks.
Skotern har stått utomhus sedan i våras, med en inte helt tät presenning. Verkar ändå inte troligt att det skulle kunnat regna in vatten. Lådan är tät.
Nån som varit med om nåt liknande?