Handla delar via usa?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har handlat via www.shopusa.com nyss.
Fördelen är att du inte behöver välja bort företag som endast skickar med dyra UPS. Samt att du slipper bli blåst av staten på för mycket tull och postens hundring.

Dom räknar fram den tull du ska betala, tex slår tullverket ihop frakt och vara och du måste betala tull på alltihop. Frakt är tullfritt. Vissa varor är lägre tull, och jag tror tom tullfritt på beg delar.

Och det är fast avgift på frakten om varan ryms i 50x50x50cm, vikt ovesäntligt. Det går också att skicka större paket mot tillägg.

DU köper från olika företag i usa. Vilka som helst, de skickas oftast fraktfritt till din adress som du
har i virginia. Där packas det om. Du betalar frakten och tullen till shopusa. Varorna skickas en gång i veckan med flyg. Du hämtar ut på Schenkers utlämningsställe. Utan ett betala nåt mer.

Dom jobbar förstås inte gratis men i slutändan blir det billigare frakt och mindre tull för dig.

Beställde 3 insugsgummin från Babbits bara för att testa. Det tog ca 10 dagar. Gummina kostade 82 dollar. Frakt och tull 70 dollar. Lådan var 10x10x10 cm, onödigt liten.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Räknade snabbt och valde reservdelar för 200usd. På www.shopusa.com

Frakt, tull och moms: 956SEK

Totalt: 2.310 SEK

Köper jag samma sak direkt hem till mig:

Kurs 6,8

Delar 200usd
Frakt 50usd
Tull moms postens avgift ca 530kr.

Totalt ca 2250kr.

Slutsats: Det lönar sig endast om man handlar från flera olika företag i samma leverans eller om man måste köpa från ett företag som endast levererar med ups?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Sen kan man frestas att ändra summan på ASCII kvittot man klistrar in för att redovisa vilken tull man ska betala. Har dock inte provat. Men den enda varusumma som finns är den du anger.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Japp skickas med usps international mail service. Enligt usps så ska det kolliid vara kvar i miami. Där har det legat dedan den 5 dec. Men kanske ligger hos tullen i sverige istället? Går allt via tullen?

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Nuförtiden så verkar allt gå via tullen.
Har du sökt kollit på posten.se?
Där ser man om den börjat processas hos tullen.
Ibland tar det ett par dagar innan den börjat hanteras hos dom, men lämnade det USA den 5:e så lär dom börjat processa paketet och då ser man inte det via USPS men på posten ser man det.

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Mitt har legat i Newport för sortering sen 26:e november, men det är normalt alltså? Eller tappar USPS trackingen när det lämnat landet? Postens tjänst är nere nu...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mitt har legat i Newport för sortering sen 26:e november, men det är normalt alltså? Eller tappar USPS trackingen när det lämnat landet? Postens tjänst är nere nu...
Det sista USPS säger är att det ankommit mottagarens land, där tar sedan Posten vid.
Arlanda/Malmö EMS brukar vara första anhalt synlig på Postens sida.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Verkar vara segt rent allmänt i postgången nu...vet inte om det beror på att julen närmar sig. Jag beställde2st kullager från England för över 2 veckor sen. Innan under hösten då jag beställt därifrån har det varit hemma på 3-5 dagar. Denna gång tog det straxt över 2 veckor.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Det är märkligt segt faktiskt med postgången från USA. Tar man grejer från Asien med t.ex. DHL så tar det typ 3 dagar. Mitt rekord måste vara från Hong Kong till min dörr på 34 timmar.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vet inte vad ni använder för frakt ? ,
Men jag har då inga långa leveranser från USA , har ett på väg nu som postades den 10 , har gått igenom Tullen i USA nu och på väg över Atlanten .

Mindre delar och de flesta delar jag köper , vilket jag gjort nu minst 2 leveranser i månaden ett tag , så tar det max 7 dagar .
Använder mig utav USAs post service . EMS , en normal låda på 35x35x2 cm kostar ca $50 .
Då har det gått igenom Tullen i USA och Sverige och har avin att hämta paketet på postkontoret efter max 7 dagar .

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Mitt blev postat som priority international mail. Fått en avi nu från något ställe jag inte känner igen, men det lär inte vara det... Är bara en sketen skruv.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Vet inte vad ni använder för frakt ? ,
Men jag har då inga långa leveranser från USA , har ett på väg nu som postades den 10 , har gått igenom Tullen i USA nu och på väg över Atlanten .

Mindre delar och de flesta delar jag köper , vilket jag gjort nu minst 2 leveranser i månaden ett tag , så tar det max 7 dagar .
Använder mig utav USAs post service . EMS , en normal låda på 35x35x2 cm kostar ca $50 .
Då har det gått igenom Tullen i USA och Sverige och har avin att hämta paketet på postkontoret efter max 7 dagar .
Betalar du $50 för en sån liten låda så tror faan det går fort! Speciellt med EMS. Jag använder oftast priority mail international. Visst det tar lite tid men är MYCKET billigare. Fick en trailtank skickad för $65 t.ex.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen skall man inte alltid lita på uppgifterna på trackingsidorna...ibland har jag sett att det uppdaterats i "efterhand" alltså efter att jag fått delar

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Hos mig står följande.
Det verkar inte lämnat usa ännu :wacko:

Det är skickat som First Class mail alltså vanligt brev och inte paket. Inga stora grejer antar jag? Du har då ingen tracking sen det lämnar USA och du bör få det direkt hem i brevlådan, utan avi.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Betalar du $50 för en sån liten låda så tror faan det går fort! Speciellt med EMS. Jag använder oftast priority mail international. Visst det tar lite tid men är MYCKET billigare. Fick en trailtank skickad för $65 t.ex.
Har tagit hem en låda på 1,5 x 0,5 x 0,6 meter på under 7 dagar oxå.
Givetvis dyr frakt.
Men frakt tiden tar längre tid om man vill spara några dollar oxå.
Spelar inte någon roll om det är ett litet eller större
Jag vill ha mina delar o betalar för det.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Okej! Nä det är bara lite specialskruvar till spindellederna brickor, avluftningsslang till bränsletanken och lite annat smått.

Tack för svaren. Då kanske jag får det snart.