Har inte fått mina ägarpapper, vad kan jag göra??

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Polisen kan inte göra mkt i ditt fall tyvärr....

Det verkar på det som du beskriver att han inte gör något brottsligt. Han verkar va en slarvig jäkel men det är tyvärr inte straffbart.

Be VV skicka papper igen och åk hem till honom.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Pm vart han bor så tar jag 500:- plus soppa pengar, jag lovar att han gör ägarbytet samma dag som jag är där :D. Nä seriöst så tycker jag det låter som en banjospelade herre. Det är väl han som förlorar allt, ända nackdelen är väl att du kanske kör omkring oförsäkrat och det kan ju sluta dyrt.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Om det nu inte funkar att ringa eller skirva till han så hade jag nog antingen åkt hem till han, bor han för långt bort hade jag nog gjort som en här ovan skriver få en böteslapp på skotern så är nog ägarbytet inskickat inom några timmar

E

ejwbegysv

Måste ju gå och anmäla han för bedrägeri.. Ring 11414 och anmäl han.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Måste ju gå och anmäla han för bedrägeri.. Ring 11414 och anmäl han.
Nej det går inte att få honom fälld för bedrägeri...

Bedrägeri krävs att man vilseleder plus att man har något i vinning. I detta fall så verkar han vara en slarver. Åklagaren tar knappast ett sådant mål till åtal.

Om han tagit betalt för skotern men inte levererat den då blir det tal om bedrägeri. Nu är det bara en formalia som måste åtgärdas.

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
köpte den i början av februari eller i slutet av januari minns inte riktigt...
japp det gör det.
har kollat med polisen, men verkade inte som att dom kunde göra något, dom sa bara att det finns säkert nån lag som han brutit mot men var ju inte alls säkert att det skulle utredas, förmodligen inte, om jag skulle anmäla han.
den är inte stulen i alla fall.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
köpte den i början av februari eller i slutet av januari minns inte riktigt...
japp det gör det.
har kollat med polisen, men verkade inte som att dom kunde göra något, dom sa bara att det finns säkert nån lag som han brutit mot men var ju inte alls säkert att det skulle utredas, förmodligen inte, om jag skulle anmäla han.
den är inte stulen i alla fall.
Då återstår bara (trots avståndet) att beställa ett nytt regbevis hem till honom igen (för att vara säker) och sen åka å hälsa på efter 1,5 vecka när papperen säkert anlänt