Hur få lös variatorn?

Nisse4

Medlem
12 nov 2018
14
2
3
60
Gällivare
Kan någon förstå hur primär variatorn på min Lynx kan sitta så förbannat hårt fast?
Har först testat vatten metoden med original bulten och gängtejp och drog vad jag tordes utan att riskera gängorna, hade den även ute i kylan och hoppades vattnets expansion vid frysningen skall få den att lossna men icke.

Köpte en avdragare och drar allt vad jag orkar med 19mm fast nyckel och lite till med mutterdragare ( förstår det inte är att rekommendera) men törs inte dra mera och riskera gängorna.
Tips tas gärna emot vad annat man kan göra!

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Med frysmetoden åker de alltid lös men de tar blång tid även om de är minus 10-20c. Vi pratar om timmar, jag brukar hälla i vatten med skoterns på sida såklart och låter den stå över natten för då är de lös hur än hårt de sitter.
Vatten med gängtejp funkzar i de flesta fall men de gäller att få tätt för de är skitsvpårt med gängtejp ivf. Jag har börjat anväda vanlig svart eltejp som jag sträcker ut tills den nästan går av ocgh virar på, då behövs de bar ca 2 varv tejp och de håller mer tätt än gängtejt. De gäller att tvätta bort allt fett skit på org skruven som man lindar på tejpen och såklart vira på tejpen rätt väg. Man bör köra loss bvarren med mutterdragare då man abnvänder vattenmetoden för då lossnar den lättare än att dra för hand. 300-400nm maskin duger men njag kör lös dem med 600nm maskin men som sagt de är svårt att få vattentätt man kan få göra om flera tehpningar om man inte är van.
Hur lång tid väntade du på frysmetode och låg maskinen på sida med variatorn uppåt. Med vatten frysmetoden behöver man ingen tejp på gängan för de är de första som fryser tätt men maskinen måste då ligga på sida hela natten. Kan de va så att de zsmygläckte ut vatten innan de han frysa för dig?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Hur får du ett vettigt mothåll när yttre delen är lös? Jag brukar låta den sitta kvar och ta ett spännband som man spänner med en gummerad krok i ett av hålen, eller så gör man en snara runt och andra kroken i fotholken.
Men mutterknack på veven är ajaj enligt många pga risk att vrida veven. Och jag tänker att kan man vrida veven med en remsprängning så bör man inte använda mutterknack heller :)

Lägg på bra spänn med vatten och gängtejp, sen en lätt knack med lillhammarn rakt på bulten så kommer det oftast lös. Annars spänner man lite till och gör en till liten knack, kan behöva upprepas några gånger!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ingen fara med mutterknack med vattenmetoden för de blir aldrig stumt som med stålavdragare. Drar man på full fart på mutterknacken o vatten åker den lös såfort att man hinner knapt va med och inget mothgåll behövs.
Mothåll är enkelt om man drar lös för hand även med yttre delen av varren lös som ts har iom att han har startkrans. Man tar bara ett plattjärn eller ännu bättre platt aluminiuprofil koppar rör mm och kilar fast i startkransens kugg ca klockan 3-4 tiden (lösdragning) på varvet och mot sekundären eller annat stumt ställe. Och mothåll med komplett variator är ju ännu enklare de är bara ta en ringnyckel eller plattjärn träpinne ja vadsom och kilar fast den på starkaste stället på variatorn och mot sekundärens helix där de ser starkt ut, Man vrider alltså fast ett stumt förmål mot sekundären. Och vid åtdragning till rätt momet måste man ha stumt och då sätter man fast plattjärnet klockan 2 tiden på primären och mot sekundärens centrum.

Nisse4

Medlem
12 nov 2018
14
2
3
60
Gällivare
Tack för alla tips. Det där med eltejp istället för gängtejp gjorde susen, hade säker läckt då jag provade förut, fyllde nu med vatten och drog dit bulten med eltejp runt gängan, behövdes inte mycket kraft så lossnade variatorn, behövde aldrig dra ut den i kylan.
Höll bara emot med polygripen i splines på axeln så den inte snurrade.

Reactions: Boost III

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Funkar det inte med vattenmetoden har du för lite eller för dålig gängtejp!
Biltemas gängtejp exempelvis är för dålig det går inte få tillräckligt tätt. Bra kvalisort på tejpen och tejpa tills du bara just så pass får in bulten i hålet så ska du se att det går bra. (jag tejpar tills jag inte ser gängan längre och sen lite till :) )
(Antar att du tippat upp skotern så du får in ordentligt med vatten?)