Hur får man bort driv hjulen från drivaxlen?

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Hur får man bort driv hjulen från drivaxlen? det ser ut som att dom bara är fast klämda med en metall ring vid sidan om hjulet. tänkte då om man bara kan värma metall ringen och dra bort den för att få bort hjulen, men jag är ju inte säker på att det är så dom sitter fast, man vill ju inte sabba hjulen också.

Sen tänkte jag också höra om någon kunde visa mig med en blid/sprängskiss vart lekage i vätske kylningen oftast brukar inträffa.

Frågorna gäller en powder extreme -97

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Med en rejäl press ska det inte vara något problem, (ringen ska sitta kvar) glöm inte att mäta/märka var dom ska sitta.
Oftast brukar det vara i vattenpumpstätningen det börjar läka (Nr.12 på bilden)

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
men är det ändå inte lättare att ta bort ringarna först och sedan bort med hjulen, man ser ju att ringarna har en liten (mycket liten) mindre dimention än hjulen, som om de var uppvärmda så de expanderar och sedan pressats på hjulen för att sedan svalna och klämma fast.

raggarn23

Medlem
14 mar 2006
32
0
1
Värmer du ringarna så smälter plasten det är bara att sätta upp driv axeln i en press och pressa ur dom försiktigt

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
jo de e så är de ju igentilgen, man måste ju ha en ganska hög värme för att ringarna ska expandera mycket... aja men ska ringarna bort när man ska ha på hjulen på ny axel? så att man tar bort dom, drar på hjulen på axeln och på med ringarna igen? eller bara låta dom vara på hela tiden.

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Ringarna ska sitta kvar för att du ska kunna sätta tillbaka hjulen på en annan drivaxel,

du bör nog ha en hydral press för att ta bort drivhjulen för de sitter som *atan.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
gick in på en volvo verkstad och bad min granne (som jobbar där) pressa ut och trycka in på nya axeln, blev perfekt.

monteringen av hela skotern gick sedan mindre smärtfritt, men kan berätta imorgon

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
nå först blev de problem för att mattan gick jätte segt runt och det började komma brandrök från, tuneln så fort som atan rev vi ner boggin och såg att av någon ***** anledning så hade vi glömt en stor träplanka på 20*30cm ovanpå mattan och när man hade gasat hade den sätits fast vid drivhulen och börjat brinna.

efter det gick det fick vi inte till backen och och gjorde någon special lösning som höll ett tag.

så ja drog ut med skotern, skulle köra den till stugan och tog det jätte lungt, när ja var tvungen att backa, drog jag i backen, hörde en liten snärtning som att någon metall bit gick av och den låg bara och varvade på backen så den gick sönder.

så nu ihelg ska jag öppna och kolla vad det är som spökar med backen och plocka bort hela back historien.

och jag måste säga att arctic cats backar (iaf på denhär) inte verkar vara gjord i speciell kvalite utan bara någon skit lösning som dom kom på för att lägga back på sportmotorn.