Appropå att göra upp eld. Såg en som rekommenderade att ha med några bitar cykelslang att använda som braständare. Den är lätt att få eld på, brinner länge och kan inte bli blöt.
När det gäller klädsel. Jag kör sällan eller aldrig när det är kallare än -15 och jag sitter än mer sällan och puttrar led. Kan inte påstå att jag har några problem att hålla mig varm. Har skaloverall ytterst, på överkroppen oftast bara en underställströja och Tek-västen men ibland en extra underställströja.
På underkroppen långkalsoner/underställ samt om det är kallt ett par "mjukisbyxor", (på vårkanten skippar jag i regel underställsbyxorna)
På ämnet overall så körde jag i mååånga år med olika tvådelade ställ, alltid med höga "BIB-brallor" men tycktes alltid vara kall om "sidfetan" även om jag klätt mig mer under än det jag ovan beskrivit. Med overallen kommer det inte in någon kalluft på mitten och hela kroppen kan dela med sig till andra delar av värmen på ett helt annat sätt. Totalt så är jag klädd mindre nu men är bekvämare över hela kroppen. Jag har även blivit för lat för att hålla på och knyta skoterskor så sedan några år så kör jag med ett par Viking nånting, typ powerskor, och upplever vissa fördelar av det också. Oberoende av skor så har jag tidigare alltid varit slaskblöt om fötterna i slutet på dagen och det inifrån. Finns inget "tex" i världen som andas lika fort som mitt skinn.... Med ett skoskaft som inte riktigt tar tätt runt benet så kan fötterna luftas en liten aning upp mot resten av kroppen och mina fötter är lite torrare. Hade väl inte skadat med lite mer skyddsfaktor i Vikingskorna men vad gör man....
Överlag så håller jag på att överge "Tex-kläderna". När jag är ute i skogen denna årstid så är det numera mest Ylle och bambu och med något någorlunda vindskyddande längst ut, (regnkläder om det regnar naturligtvis men dom åker av så fort som möjligt). Välfettade skinnkängor med ordentliga ullsockar i på fötterna.
Tex-helvetena hinner inte med att andas oavsett vad dom heter i förnamn så bättre klä sig i något som verkligen andas!!
Jag har kollat på liknande vikingskor
Ist för skoterskor dom verkar bra
Själv använder jag Goretex ganska mkt
Men håller med om att på fötterna blir man blöt på insidan
Sen har jag olika jackor på sommaren och vintern den som jag har på sommaren andas mer
Tex när det regnar då. Annars är det mest fjällrävens g1000 som jag använder.
Här i Jämtland är vi ju väldigt rika på nederbörd så jag älskar verkligen mina skalkläder. Ecoshell och Gore-Tex.. btw så finns nu en ny typ av Gore-Tex som ska andas bättre, Är ju en viss skillnad på Gore-Tex pro och inte inte pro eller c knit. Och nyaste heter väl 2.0 tror jag.
Jag friåker när jag kör skoter men kör gärna häldre till platserna med skotern på led än med släp och bil. Roligare att köra skoter på led än bil med släp ju hehe.
Ska prova köra till stöten från åre i vinter tänkte jag. Någon som kört den turen?