Jag gick igenom min vid dryga 1000 mil (finns en tråd någonstans på yamaha-sektionen) och om jag minns rätt så renoverade jag boggiedämparna, bytte en del bussningar i boggien, bytte kulleder i framvagnen. När jag köpte den hade den redan oillite bronsbussningar i framvagnen. Jag byggde även om och satte smörjkopp vid skidinfästningen och andra bussningar med snävare tolerans än original.
En stor del av att nytron upplevs tungkörd och hattig hit och dit beror på alla glapp i dem och de var ju tydligen glapp från fabrik. Min blev betydligt bättre man jämfört med summitarna jag haft efteråt så går det inte jämföra. Nytron var bättre på ett enda underlag och det var sönderkörd led i alldeles för hög fart. Då funkade stötdämpningen bra tyckte jag. I allt annat så (med facit i hand) passade den mig sämre än summitarna.
Motorn är skottsäker, kedjehus däremot kan behöva nya lager samt drivaxeln. Avgaspackningar brukar ge upp.
Jag hade köpt en med 180-190 hk kit direkt samt skinz-framvagn för att eftermontera är dyrare än att slanta upp för en färdig maskin.Sub-framen är mjuk i dem så man får vara beredd att justera den med ett spett lite då och då eller svetsa dit förstärkningar. Jag använde ett spett, tar 20 sekunder att lösa, håller en stund.