Om vi pratar Ski-doo och Lynx modeller från 1990-talet så är de tvåcylindriga motorerna Rotax 583 RAVE och Rotax 670 RAVE erkänt driftsäkra i alla fall. Jag tror definitivt de räcker till för att köra snabbt med, jag hade en Ski-doo Mxz 583 RAVE 1998 tidigare och den fick jag upp i strax över 160 km/h. Men det kan vara svårt att hitta en modell med dubbeldyna som också går att dra med och är roliga att köra med. De halvlånga sportskotrarna började komma ordentligt först i början på 00-talet, innan det så var de mer sällsynta (fanns bara ett fåtal modeller som hade ett "LT" med i modellbeteckningen, vilket betydde "Long Track" och att de hade lite längre matta än normalt).
Om du har råd så hade jag nog försökt hitta en något nyare maskin än från 1990-talet, så att du får en halvlång sportskoter. T.ex. en Ski-doo Renegade 600 eller Lynx Xtrim 600 eller Polaris SKS 600 eller Arctic Cat Crossfire 600 med dubbeldyna från första halvan av 00-talet. Allra helst förstås från då när skotrarna började få lite mer upprätt sitt-/körställning i mitten eller andra halvan av 00-talet, men det kanske blir för dyrt då.