Köpa Ski-doo formula 3 -97?

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
14
0
1
23
Sverige
Hej!
Är ny till skotervärlden och vill ha en skoter som man kan dra med/åka två, men också kunna dra på lite när det behövs.
Är Ski-doo formula 3 600 -97 en bra skoter? Snabb? Enkel att serva? Rolig att köra?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Köp någonting tvåcylindrigt om du vill ha problemfritt och lättskruvat. Tripplarna kan tyckas låta fint men bara dom envisaste trippelfanatikerna påstår att dom är enkla ha att göra med.

Tanka och byta tändstift lär du bli bra på hursomhelst efter ett tag med den.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Håller med JAAG även om jag gillar tripplar :)
Finns en anledning till att tripplarna var nästan gratis när tvåcylindrigt gick om i effekt runt 2000 talet.. Nu är dom inte alls gratis även om f3 ligger bra till..

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Om vi pratar Ski-doo och Lynx modeller från 1990-talet så är de tvåcylindriga motorerna Rotax 583 RAVE och Rotax 670 RAVE erkänt driftsäkra i alla fall. Jag tror definitivt de räcker till för att köra snabbt med, jag hade en Ski-doo Mxz 583 RAVE 1998 tidigare och den fick jag upp i strax över 160 km/h. Men det kan vara svårt att hitta en modell med dubbeldyna som också går att dra med och är roliga att köra med. De halvlånga sportskotrarna började komma ordentligt först i början på 00-talet, innan det så var de mer sällsynta (fanns bara ett fåtal modeller som hade ett "LT" med i modellbeteckningen, vilket betydde "Long Track" och att de hade lite längre matta än normalt).

Om du har råd så hade jag nog försökt hitta en något nyare maskin än från 1990-talet, så att du får en halvlång sportskoter. T.ex. en Ski-doo Renegade 600 eller Lynx Xtrim 600 eller Polaris SKS 600 eller Arctic Cat Crossfire 600 med dubbeldyna från första halvan av 00-talet. Allra helst förstås från då när skotrarna började få lite mer upprätt sitt-/körställning i mitten eller andra halvan av 00-talet, men det kanske blir för dyrt då.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Finns extremt prisvärda skotrar i det lägre prisspannet om man letar lite. Har sett exempelvis Polaris ProX2 600 och 700 för 12-20k exempelvis och det finns fler exempel. En sån är bättre på allt jämfört med gammeltrippeln.
Dom gamla REV:arna är lite dyrare av någon anledning. Lynx RE 600 är i regel någon tusing billigare än motsvarande REV även om dom i mina ögon är betydligt bättre.
Gammeltripplar är entusiastfordon mer än bruksskotrar, en sån kan man köpa som andra eller tredjemaskin bara för att man gillar ljudet, vill man köra så föreslår jag att man väljer något med två burkar istället för då ökar chansen att den går...även om ingen kan garantera något på en gammal skoter.