Finns inget som säger att payback eller Statoil är bättre men dom är inte sämre då dom uppfyller samma klassning.Sen hur vet folk att just paybacks, statoils, skulle vara bättre?
Sen av vilken anledning skulle inte de kunna vara så att garantin bara gäller om man kör på XPS olja. Har du köpt en ny bil och garantin ska gälla måste du lämna in bilen på en märkesverkstad på service och dom kör med deras olja. Så varför skulle de inte få vara så på en snöskoter???
Tänkte de lär ju ta tid att få tillbaka maskinen vid eventuella haverier om åf ska skicka in oljeprov osv.
Och frågan är om det verkligen ska behövas märkesverkstad för skoter. Bilar var det ju ett jäkla liv om då fabrikanter/generalagenter hävdade sitt monopol för att garantier skulle gälla. Så EU, biltillverkarna/generalagenter, tillverkare av eftermarknadsreservdelar och organisationer för de fria verkstäderna processade under lång tid.Fel igen.. Krävs inte märkesverkstad på bilar.
Fått nått svar än T.N.TFinns inget som säger att payback eller Statoil är bättre men dom är inte sämre då dom uppfyller samma klassning.
Du måste inte alls köra ett specifikt oljemärke på bil för att garantin skall gälla, det är samma sak där, ta VAG Sverige tex. Som har avtal med Mobil, klart dom vill att du ska köra den så dom säljer olja men dom körde Shell innan Mobil och läser du på oljepåfyllningslocket på en ny VW så står de Castrol, så helt enkelt lika där, väljer du en olja med VW klassning typ VW 502 00 el. VW 505 00 mfl. så är den likvärdig och godkänd.
Och vad de gäller att skicka oljeprov så är ju det om dom mot förmodan inte skulle nöja sig med Rotax 253 klassning vilket jag har svårt att tro.
Skall bli intressant vad BRP Sweden AB´s VD skriver tillbaka så kanske vi kan sätta punkt och man kan köra vilken olja man vill med Rotax 253 klassning, det hoppas jag. Fördelen är ju också att jag får det skriftligt
Ja ni BRP...en till anledning är att motorn är så snålt ställd på oljan så är därför extremt mycket känsligare än andra tidigare motorer.
Ja, mellan 4-5 liter milen har den tagit.När bränsleförbrukningen är nere under 2liter/mil så är oljeförbrukningen också väldigt låg.
Gissar på att din skoter har sölat i sig runt 4l/mil den här veckan Holm
Har också läst tidigare att den pumpar in olja om man ligger och pumpar på gasen.kör man lössnöåkning med mycket pumpgas så går maskinen betydligt fetare på olja än relativt jämgas åkning på led där det blir mer känsligt! Vid varje omtag börjar systemet om vilket tillför mer olja än vid jämgasåkning, enligt VD på BRP Sweden.
Betyder alltså att åker man lössnö är maskinen inte lika känslig på vilken olja man kör.
Jag försvarar inte något men vill flika in med en sak. Jag som jobbar i bilvärden och håller på en del med direktinsprutade bensinmotorer så har jag läst på lite om dom. En direktinsprutad motor sotar mer än en vanlig pga dom går totalt sett magert men bränsleblandningen får en fetare kärna runt stiftet och magrare längre ut i förbränningsrummet. fet blandning= sotNär man ligger på skrå nerför blir det en blå rökpuff varje gång man duttar till på gasen för att sätta maskin. Det ska det inte bli av en högteknologisk 2-taktare.
XPS har 60graders flampunkt och Payback 110grader så glöm att det är samma olja
Payback påstår då nör jag pratar med dom att deras olja kommer från Lukoil!
Jag tror inte xps oljan har 60c flampunkt förens jag ser det själv. Jag hittar bara säkerhets datablad och där står upp till viken temp som är brandsäker och det är 60c som de flesta andra oljer. Visa mig databladet på 60c flash point och inte brandsäkerheten så ger jag mig. Jag hittar då inget datablad på xps oljan.
Deras tvåtaktsolja challenger och snopro kommer inte från lukoil, det ska vara att de på senare tid säljer båtmotorolja från dem då men de kände inte säljaren till.
Annars kommer all 4 takt och disel motorolja från usa.
Ang flampunkten så kan man läsa sig till att den är viktig annars skulle den inte behöva vara högre ju hårdare trimmat och vid tävling. En racingolja för cross/roadracing/dragracing tävling brukar/bör ligga på över 110c för att kunna smörja bästa möjliga på höga varv och hög värme. Kör man stenhårt med en låg flampunkts olja tappar den viktiga smörjegenskaper vid hård körning, de förbränns för tidigt.