Kapa Freeride dämpare till s-36 längd?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Gjorde det men la på en 3mm plåt utanpå det längre örat som förstärkning.
Måste man föstärka där eller var det nått du gjorde bara för att?

Min åf bestälde ett kitt så det finns hemma om jag vill ha det och det tror jag nog jag vill =)
Kommer nog testa borra ett nytt hål först.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.538
412
83
Malå/Adak
Måste man föstärka där eller var det nått du gjorde bara för att?

Min åf bestälde ett kitt så det finns hemma om jag vill ha det och det tror jag nog jag vill =)
Kommer nog testa borra ett nytt hål först.
Förstärkning är kanske fel ord. Största anledningen till att jag la på en plåt på "kortare" örat är att komma ut lite från svetsen som fäster örat i röret så att bultskallen/muttern inte skulle rida på svetsen.
Men ska man nånsin sätta något i orginalhålen igen kan det nog vara klokt att sätta en förstärkning utanpå då hålen kommer ganska nära varandra.

Edit: Bild (hämtade ut det nya paketet i går så nu kan jag visa före och efter, vackraste svetsarna i världen gör jag inte däremot som ni ser :) )

a-armar.jpg

Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Interesant =)
Har sådan besluts ångest hur jag ska göra om jag bara ska borra nya hål eller om jag ska schimsa om dämparna och fixa längden på en gång.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.538
412
83
Malå/Adak
Skadar aldrig att serva dämparna, särskillt om det aldrig är gjort förr. Men du behöver ju inte korta dom för det.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Dom borde rimligtvis inte vara allt för slitna med tanke på dom är ett år gammla och gått 100 mil. Men vissa på står ju dom slits mer i början när dom sliter in sej.

Om jag tar i sär dämparna för schimsning/renovering så kortar jag nog av dom direkt. Kommer aldrig montera tillbaks gamla framvagnen igen.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Dom borde rimligtvis inte vara allt för slitna med tanke på dom är ett år gammla och gått 100 mil. Men vissa på står ju dom slits mer i början när dom sliter in sej.

Om jag tar i sär dämparna för schimsning/renovering så kortar jag nog av dom direkt. Kommer aldrig montera tillbaks gamla framvagnen igen.
Dämparna ska servas första gången vid 150mil, sen kan dom gå 300mil till innan service.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja då kanske det är därför jag inte ricktigt tycker den är lika fin i dämpningen nu som när jag fick den.
Med service är det bara byta olja/gas eller byter man packningar mm också eller?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Brukar bli skillnad när man renoverat dämparna, när olja blir dålig tappar man en stor del av funktionen på dämparen, orkar inte hålla imot lika bra, blir studsig och bottnar lätt. Speciellt centerdämparen bör man renovera ofta, den tar otroligt mkt stryk och innehåller lite olja.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Då var nya framvagnen instalerad =)

Så alla vet är Freeride dämparna ganska exakt 1cm längre än dämparna som medföljer kittet

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Brygg, har du pressat ihop fjädringen för att se så det inte tar i någonstans?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Brygg, har du pressat ihop fjädringen för att se så det inte tar i någonstans?
Japp tag bort fjädern och släppte den i botten och är god marginal. Var ganska tajt mellan fjädern och övre a armen men inte så det tar i. Men det är lika tajt med dämparna som följer med också så det blir nog inga problem.

Har tagit lite bilder jag ska testa att få upp så kan vi försöka hjälpas åt med lite edeer om hur jag ska göra.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
S36-dämparna är 42cm C-C, Freeridedämparna är i närheten av 44 tycks jag minnas.

Övre a-armen har ipressad kulled med räfflad kant runt, dvs så har du fotstegen där =)

Ska prova komma ihåg att a ett kort på armarna jag byggde om i fjol nästa gång jag är ute i braåhaskjulet.
Är det någon som vet längden på original hillclimb fram dämpare? Har inte mina hemma så kan inte mäta dom. Är sugen på att montera bättre dämpare än s-36 cykelpumpsdämparna fram.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Är det någon som vet längden på original hillclimb fram dämpare? Har inte mina hemma så kan inte mäta dom. Är sugen på att montera bättre dämpare än s-36 cykelpumpsdämparna fram.
Någon som vet?

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hillclimb har extra bred RS framvagn, Men jag tror att den har standard "Bred" längd på dämparna

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Alltså samma bredd som korta maskinerna?
Har den 975mm eller vad det nu är freeride och Renegade BC har så skiljer det ganska exakt 10mm och det går att borra nytt hål för det med lite precision och tålamod.

Men är det bred som t.ex mxz så har den väl dämpare som är 45-46cm någonting?

Rätta mej om jag har fel nu för jag och siffror går inte riktigt ihop hehe
Summit S-36 43cm Freeride/Renegade BC 44cm

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Hillclimben har samma bredd som vanliga renegade (inte BC). Om hillclimb dämparna är 45cm och s-36 43cm så borde det kanske gå att använda dom om jag borrar nya hål så långt ner det går på s-36 armarna, eller? Om det skilljer 1cm efter det nya lägre hålet borde det väl inte kännas eller synas på något dåligt sätt??

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hålet blir närmare 15mm lägre ner så det är inte omöjligt det går. Men tror det blir tajt.

Det som är problemet är att dämparna ska vara utfjädringsstopp men är dom för långa så tar det stopp i övre kulleden på A-armen istället. och i värsta fall kan kulan hoppa ur när du hoppar så den fjädrar ut helt men då ska nog dämparna vara ännu längre.

När jag lyfter skotern och inte har dämparna fast satta så hänger allt endast någon mm nedanför hålet. Så jag får alltså lyfta skidan någon mm för att få i bulten. så hadde dämparna varit 1cm längre som dina är så kommer det nog ta i kulleden. Men hur mycket det gör låter jag vara osagt.

Alternativt så kortar du av dämparna 1cm och borrar nytt hål? känns kanske lite väl att korta ner dom 2cm.

Fårstår knappt själv vad jag skrev nu men hoppas du fårstår vad jag menar hehe