Krängningshämmare snabbfäste! Sway Bar Quick Disconnect

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag köpte en såndär annan modell, en kränghämmnings Quick disconnecter... dvs den går bara att TA BORT o inte sätta tillbaka... köpte min på en järnaffär

:D

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja det står ju att det bara passar sumt men borde ju passa alla xp-maskiner?!

ja mer bilder och om det är lätt att ta av dem när dem är isiga och med stora skoterhandskar på..

4

426H

Jag köpte en såndär annan modell, en kränghämmnings Quick disconnecter... dvs den går bara att TA BORT o inte sätta tillbaka... köpte min på en järnaffär

:D
Annars räcker det att montera bort det här staget på ena sidan. ;)

4

426H

ja det står ju att det bara passar sumt men borde ju passa alla xp-maskiner?!

ja mer bilder och om det är lätt att ta av dem när dem är isiga och med stora skoterhandskar på..
Passade fint på min renegade XR i alla fall.

Lite dåliga snöförhållanden här i stockholm, men nästa helg bär det av norrut så då återkommer jag med en rapport om hur den funkar med handskar och is.

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Vad är det för fördelar med att koppla loss krängningshammaren?
Lättare att manövrera utanför leden, lättare att "skråköra".

Skotern har nog en tendens att vilja "tippa" lättare i kurvor på led om man har demonterad, så denna grej är väl tänkt man ska ta av när man ska ut i pudret och sätta tillbaka då man ska ut på leden och beta mil! :nuts:

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Är det någon som har testat att montera 2 vinkellänkar med låsbygel , och sett om de håller? Jag tycker att 2 sånahär m8 borde funka, det är visserligen inte lika lätt att demontera som original"talös"modellen med köper man 2 m8 på jula , så kostar det 98 kr

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.mecmove.se/vinkellank/bilder/vinkellank.jpg&imgrefurl=http://www.mecmove.se/vinkellank/&usg=__tnDsP3PQH7EA7Yy_T1ItM3-Y52k=&h=140&w=193&sz=6&hl=sv&start=8&um=1&tbnid=fe-INzw6aseiJM:&tbnh=75&tbnw=103&prev=/images?q=vinkell%C3%A4nk&hl=sv&lr=lang_sv&sa=N&um=1

Last edited:
4

426H

Är det någon som har testat att montera 2 vinkellänkar med låsbygel , och sett om de håller? Jag tycker att 2 sånahär m8 borde funka, det är visserligen inte lika lätt att demontera som original"talös"modellen med köper man 2 m8 på jula , så kostar det 98 kr
Det borde funka, tror det räcker med m6. Det går ju ganska snabbt att skruva av staget som skitter original också. Räcker ju faktiskt att lossa en bult och tejpa fast det. Kostnad=0

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Nu i helgen var första gången jag testade staget till krängaren med snabbfäste. Funkar kanon att ta av och sätta på.
Enda problemet var att få bort den när blötsnön frös på kvällen, men inget stort problem.
Men om jag ska vara ärlig trodde jag skillnaden skulle vara större, men skillnad var det.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Nu i helgen var första gången jag testade staget till krängaren med snabbfäste. Funkar kanon att ta av och sätta på.
Enda problemet var att få bort den när blötsnön frös på kvällen, men inget stort problem.
Men om jag ska vara ärlig trodde jag skillnaden skulle vara större, men skillnad var det.
Testade du någon skrå körning? det är där du märker det mest, samt när du burkaround it:bigsmile:

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Lite skråkörning blev det och visst var det skillnad, mest om men fick ett litet slag så ville den inte tippa ner lika lätt.
Samma sak när man burkade, tippade inte tillbaka lika lätt när skidan nere i snön fjädrade.
Hoppas ni förstår hur jag menar...
Åkte väldigt lite led men jag tyckte inte den blev så "tippig" och krängig som jag hade trott.
Väntar på att få prova igen och testa lite mer...