Lösningen på xp remproblem !

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
288 remmen är bra. Användes på pro maskinerna när det var 800cc som gällde, och den är väldigt kletig och suger fast fint på skivorna, det var därför de övegick till 166 remmen på 600 racermaskinerna för de var lite mindre motorstark och då tog 288 remmens klet mycket effekt. 288:an går på runt 1700kr kolla stenmarks.. art nr: 417 300 288

Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Blev en 383 rem, kompisen på shell i funäsdalen tyckte den va bra och han borde ju veta.
Fick även måtten på schimsen så ska se om jag kan få ett par såna tillverkade, om inte så fanns det på momentum schims som utvändiga diametern var en millimeter för stor både på lilla och stora schimset vilket borde gå att lösa på ett eller annat vis, dom tog 90 kr för det stora och 5 (fem) kr för det lilla..lite bättre pris än 550:- tycker jag.

R

RevMan

Jag tror att det är vänste bakre motorfäste som måste fräsas ur för att flytta motorn.
Finns ett frågetecken till.
Linjeringsmåtten som följer med shimssatsen är om jag har fattat det rätt gjorda med ett rakt linjeringsverktyg. BRPs mått är gjorda med XP orginal linjeringsverktyg som är format för variatorernas placering.
Har inte kollat om det blir någon skillnad men det ska jag också göra nästa vinter och testa mig fram tills jag får en bra motortemp.

Läste lite mer på dootalk.
dom som har fått lagerhaveri har oftast använt alla shimsen so följer med i satsen.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Jag tror att det är vänste bakre motorfäste som måste fräsas ur för att flytta motorn.
Finns ett frågetecken till.
Linjeringsmåtten som följer med shimssatsen är om jag har fattat det rätt gjorda med ett rakt linjeringsverktyg. BRPs mått är gjorda med XP orginal linjeringsverktyg som är format för variatorernas placering.
Har inte kollat om det blir någon skillnad men det ska jag också göra nästa vinter och testa mig fram tills jag får en bra motortemp.

Läste lite mer på dootalk.
dom som har fått lagerhaveri har oftast använt alla shimsen so följer med i satsen.
Borde antingen va väster bakre eller väster bakre + höger bakre(höger bakre sitter tyvär väldigt trånkt till)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
132mil sen small remmen.
Är det bara jag som inte fått med verktyget för att dela på sekundären?

R

RevMan

På vissa modeller, vet inte vilka tyvärr så ligger det verktyget i en plastpåse bak på tunneln när maskinen kommer i låda så det kanske har försvunnit vid monteringen.
Tyvärr så funkar ju inte årets remspännare heller, den sitter för löst så den kan skruva in sig och då tappar man remspänningen villket innebär att remmen får utstå onödigt stora påfrestningar.
BRP rekomenderar att man lägger loctite 609 på de yttersta gängorna så att spännaren inte kan vrida sig, håller 5-6justeringar innan man måste på med mer. I det senaste numret av Snowmobile så fanns tipset om att slipa ur gapet lite på justeringsringen så den kniper bättre.

Loctite 609 finns nog bara att köpa från BRP i europa.
Fungerar lika bra med 603 eller 638.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag kan rekommendera alla som åker med -08: or att kolla höger bakre motorfäste. På -08 RS:arna så flög dessa av hela tiden. En del fräste tom. egna för att slippa få dålig linjering under ett heat. Ja det är lite bök att kolla men kan vara värt. . Fästet är idag ersatt med -09:ans

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Men om det skulle bli bättre då varför har brp minskat måttet tills iår ? Dom borde ju ha ökat på de om det vore rätt, för helt bakom lyset kan dom ju inte vara ? Y-Z har dom iof ökat(är väl föratt motorn vrider sej vid gas pådrag).. hmm.. :hmmmm:

09 Specs:
Z=21
X=36.4
Y-X=3

08 Specs:
Z=21mm
X=37.10 +/- 0.5mm
Y=1.62mm =-1.0mm

Har fått reda på att på -09: orna så är hela sekundär tornet flyttat någon mm bakåt så att sek. blir förställd ist. för att motorn är förställd. Det är nog därför måtten är ändrade, så att det stämmer när motorn har dragit sig uppåt mot sek. En polare bytte sitt sek. torn och monterade shims på sin -08 600 sdi med remätarproblem, med mycket bra resultat. Variatorn blir fortfarande ganska varm men inte alls i närheten av hur det var tidigare. Han har även vent.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Gissar att denna rem som jag monterade i höstas nu har gått ca 80mil(försvann ca 4cm lång bit av korden i på den första turen, skar bort den).

Gjorde detta efter det hände(22,47 drevning , plast bort från variator skyddet , skumgummi bort från kåpor , ventkit ( lika som BiG har på forumet)

Remen ser fortfarnade bra ut. Har kört 30mil + de senaste två dagarna och blir säkert minst 20 mil till tisdag, onsdag

Rem :Ultimax XS 803

Skotern går ca 140km/h max nu men håller stadiga 8200rpm(analoga mätarn) i alla fören.

R

RevMan

i senaste snowest så hade man mätt upp variatortemperatur på 83grader på summit 800.
tycker jag låter ganska bra på 377remmen för att den ska greppa ordentligt. har för mig att det rekomenderades 70-75grader förr i tiden på racingmaskinerna.
iof gick de andra skotrarna kallare men jag gissar på att ni som har problem har fruktansvärt mycket varmare än så.
hur långt ska en rem gå egentligen? har aldrig fått till över 140mil. vet bara av två som har kört särskillt långt på sina remmar, den ena en summit1000 som sprängde första remmen vid550mil och en bekant i Revelstoke som hade kört 471mil när jag pratade med han, summit 800 xp -08

4

426H

Såhär sa en ÅF på snowperformance forumet, gäller 800an 08-10.

Slitaget beror på en blanding mellan motorvibrationer, från början dåliga remmar och kylning, och flex i sekundär tornet. Sen är det väldigt olika från maskin till maskin, Vi har kunder som kört 800or på 377 "summit" remen över 200 mil utan problem, Min personliga tro och åsikt är att BRP har en lösning på problemet men skulle dom åtgärda det nu så skulle dom bli tvugna att göra det på alla maskiner det fortfarande finns garanti på och det blir för dyrt. Så om det nu kmr en ny 800 till nästa år så kommer det vara åtgärdat för då kan dom " skylla " på att det är nya motorn som gör det..
Tror helt klart att motorvibrationer är en starkt bidragande orsak. En del maskiner, framför allt 800:eek:r, verkar ha dåligt balanserade vevaxlar från fabrik.
Vore intressant att veta om någon med remproblem har testat att balansera veven, och vad effekten av detta blev. De som testat 800 Etec säger att den motorn har en mjukare gång, kanske kommer remmarna att hålla bättre nästa år?