Ledavgift ?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag undrar hur dom som nu åker skoter från söder till norr löser dom typ 10st led bevis(avgiftsleder) eller hur gör dom?

Om jag får för mig att jag ska fara och åka skoter en dag i härjedalen och sedan åker jag någon annan stans(utanför betal leden till någon annan betal led) nästa dag ska man då betala ca 250.- på varge ställe som man åker på eller åker igenom.det kanske bara blir 5-10 mil på varge ställer? Hur fungerar den.Det skulle vara toppen om man kunnde betala 50-100 :- där man åker eller hur löser man det jag tänker då inte betala 250:- för en dags körning. nä tycker att det här mded betalleder måste tas väl om hand annars kommer det inte in några pengar. :nono:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag undrar hur dom som nu åker skoter från söder till norr löser dom typ 10st led bevis(avgiftsleder) eller hur gör dom?

Om jag får för mig att jag ska fara och åka skoter en dag i härjedalen och sedan åker jag någon annan stans(utanför betal leden till någon annan betal led) nästa dag ska man då betala ca 250.- på varge ställe som man åker på eller åker igenom.det kanske bara blir 5-10 mil på varge ställer? Hur fungerar den.Det skulle vara toppen om man kunnde betala 50-100 :- där man åker eller hur löser man det jag tänker då inte betala 250:- för en dags körning. nä tycker att det här mded betalleder måste tas väl om hand annars kommer det inte in några pengar. :nono:
Och skiter du i det så blir det dyrt om dom tar dig.

4

426H

Det enda som kan hända är väl att dom vill ha ledagviften? Det är ju bara att säga att man är på långtur och är på väg för att lösa ledavgift.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Dock så har inte ledvärden rätt att bötfälla en. Som tur är!

EDIT: Tror ej att polisen har några rättigheter heller att bötfälla dig om du inte har betalt ledavgiften, så det är nog bara att köra på.

Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
skulle du få böter för ej betald avgift då eller??? dom kan på sin höjd få dig att betala ledavgiften men ingenting annat....

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag förstår verkligen anledningen till ledavgifter, och stöter jag på en så kommer jag gärna betala den, om ledsystemet håller god kvalitet.

Men vad säger markägarna egentligen? Skoterklubben "profiterar" på mark dom inte ens äger?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det är nog som ni säger, jag skiter i ledavgifterna.man kan ju på en resa passera kanske 3st ledområden och ska man då betala på alla 3? nä jag brassar på och betalar ledavgift till klubben som jag är medlem i.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Som vanligt en hel del svammel. Man kan prova att ta ut ledavgifter men lagen gäller även om skoterklubben vill annorlunda. Terrängfordonslagen och allemansrätten sätter man sig inte över med lokala regler. Det finns definitivt inga böter att oroa sig för, det är inget brott begånget och jag kan garantera att polisen inte har någonting med saken att göra. En eventuell "kontrollant" har heller inga som helst befogenheter att hålla kvar dig, kräva legitimation eller annat.
Man ska med andra ord inte påstå sånt här:

Det enda undantaget är om markägaren specifikt har spärrat av och kräver betalt för en viss passage, men allemansrätten är stark och svår att argumentera emot när det är uppenbart att åkandet inte förstör marken.

Det är inte konstigare än att man har rätt att färdas på skidor genom skog och mark. Om någon får för sig att sladda och spåra rakt genom en skog så är det jättetrevligt, men han kan inte göra det och sen kräva betalt för att få åka i hans spår. Frågan har varit uppe ett antal gånger sen i höstas med samma besked.

Gör nu inte det här till ännu en debatt om betalleder behövs eller ej. Det här handlar bara om vad "ledvärdar" har rätt att göra.

Lite mer att läsa: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GW12532

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Terrängfordonslagen och allemansrätten sätter man sig inte över med lokala regler.
Så du menar att man "Skita" i dom förbudsområden och andra lokala regler som trafiknämnden i varje kommun beslutar om ?
Sen så har väl egentligen inte allemansrätten något med snöskoterkörning att göra, detta får man då höra när man pratar med naturvårdsverket och länstyrelsen i vart fall. ?

Det finns definitivt inga böter att oroa sig för, det är inget brott begånget och jag kan garantera att polisen inte har någonting med saken att göra. En eventuell "kontrollant" har heller inga som helst befogenheter att hålla kvar dig, kräva legitimation eller annat.
Det finns ju ett rättsfall där några skoterförare åkte dit för att inte ha betalt ledavgift och dom stannade och blev rapporterade av några ledvärdar, men fallet drevs vad jag förstår inte till sin spets, man gjorde tydligen upp innan målet kom upp.

Men det är som du skriver, man behöver faktiskt inte stanna för en ledvärds tecken eller uppmaning.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag var nog otydlig. Med lokala regler syftade jag på sådant som enskilda klubbar och sällskap beslutar om.
Ang allemansrätten så är det rätt att den i teorin inte omfattar motortrafik. Däremot appliceras den på samma sätt. Körning är tillåten om den inte förstör marken.

Hur som helst. Vill man åka skoter utan att betala ledavgifter så gör man det. Folk kan titta snett men det finns inget att "åka dit" på.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag var nog otydlig. Med lokala regler syftade jag på sådant som enskilda klubbar och sällskap beslutar om.
Ang allemansrätten så är det rätt att den i teorin inte omfattar motortrafik. Däremot appliceras den på samma sätt. Körning är tillåten om den inte förstör marken.

Hur som helst. Vill man åka skoter utan att betala ledavgifter så gör man det. Folk kan titta snett men det finns inget att "åka dit" på.
Personligen så tycker jag att den bästa "Medicinen" mot betalledområden (= Skoterförbudsområden), är att vi som snöskoteråkare väljer att besöka områden där man får möjlighet att köra utanför lederna och det istället är frivilligt att lösa ledbevis etc.

4

426H

Personligen så tycker jag att den bästa "Medicinen" mot betalledområden (= Skoterförbudsområden), är att vi som snöskoteråkare väljer att besöka områden där man får möjlighet att köra utanför lederna och det istället är frivilligt att lösa ledbevis etc.
+1
Bojkotta funäsdalen!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Det är just sådana resonemang som gör att det generellt är på väg åt fel håll för skotertrafiken, ledavgift eller medlemsavgift rör sig inte om några större summor,det finns ju de som tycker det är läckert att bränna ett par remmar på en helg så.....
:hmmmm::hmmmm:
Ska vi verkligen acceptera att en stor del av de "nya" skoteråkarna och även en del av de "gamla" resonerar på detta sätt och kör som "frilöpare" vilket på lång sikt är till men för hela skoterrörelsen.
Idag är det väl ca 30 % som betalar för sig i form av klubbmedlemskap dvs den allra största delen är just frilöpare.

Tillåts resonemang som dessa leva vidare jämsides med den alltmer utbredda respektlösa otillåtna körningen utanför leder i anslutning till bebyggelse och åkermark så går vi mot vägs ände.

Då är och blir den enda vägen att lägga skoterförbud rakt över alla tätorter, byar och bebyggelse med mer än x hus med en 2-5 km radie.
Innanför detta område utpekar man ett fåtal vinterleder/skoterleder och såleds all trafik utanför dessa är förbjuden och lätt för polisen att identifiera som just otillåten.

Det folk inte förstår eller vill förstå är att vi har starka intressen mot oss och att vi härvid måste bli starkare själva så vi kan sätta mot när LRF, Skogsägarna osv pekar på det negativa och sakta efterhand får gehör för sin sak.

Vi kan stå för lösningen själva om vi vill!

Steg 1
Är att man som skoteråkare betalar den ynka summa det rör sig om för att vara medlem i en klubb och få rätt att kritisera och berömma.

Steg 2
Är att vi skulle vara starkare i prioriteringen av de offentliga lokala/regionala medlen då vi ju de facto tillför avsevärda summor in men får små summor ut.

Steg 3
Är att våra centralorganisationer skulle stärkas och på ett helt annat sätt vara en stark faktor i både debatt och beslutgångar.

Idag klarar vi inte ens att uppfylla steg 1 ! så med andra ord får vi vad vi förtjänar!

Och ja, det vart OT men allt hör ihop och kan inte behandlas var för sig, att naturbevakare mfl får behörigheter att stoppa och bötfälla på något sätt kommer med största säkerhet att före eller rätt snart efter följas av restriktioner i olika former.

SÅ lösningen ligger egentligen i spegeln, vi kan om vi vill hantera detta själva men då måste ett antal saker hända.

Utöver de olika stegen så måste det även bli ett slut på större delen av den otillåtna körningen och de som ser leder som egna privata crossbanor för annars spelar det ingen som helst roll hur mycket pengar som pytsas in, det räcker i alla fall inte.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Gör nu inte det här till ännu en debatt om betalleder behövs eller ej. Det här handlar bara om vad "ledvärdar" har rätt att göra.
Jaha, det gick inte den här gången heller.

Du har säkert helt rätt i sak, det kostar mer att sköta leder än vad ledskötarna drar in. Alla vet det här.
Ämnet handlade dock om från början om vad ledvärdarna har rätt att ställa för krav och vad konsekvenserna för åkaren blir. Bara för att jag berättar vad man får och inte får göra i lagens mening, så betyder inte det att jag uppmanar till det, eller tycker att det är moraliskt godtagbart.

Och ja, jag är medlem i min klubb.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tycker det är jättelätt... Man betalar där man som regel kör. Jag kör som regel på 3 ledområden, och betalar avgift där.

Om jag passerar ett område en, ett par eller några gånger per år, så anser jag att jag inte behöver betala där.

Så resonerar jag...